Supermarine  Spitfire  Mk. IX /S-89/

 

TE 572 "DZ-3"

 

Letecký pluk 12

 

npor. let Sokol Josef

 

Praha-Kbely   17.7.1946

 

 

 

 

 Letoun DZ-3, se kterým smrtelně havaroval npor. Sokol stojící v zákrytu za DZ-7

 

Fotografie z jiného úhlu

 

Dne 17.7.1946 v 10:05 došlo na letišti Praha- Kbely k letecké nehodě, při níž zahynul pilot npor. Josef Sokol, bývalý příslušník 313. squadrony RAF

 Ex-RAF piloti na snímku z r. 1946. Stojící: škpt. Kasal, kpt. Čáp, ?,?, npor. Sokol, kpt. Hrubý, vepředu: por. Tauber, kpt. Peroutka

 

Vyšetřovací spis je velmi strohý. Dá se z něj vyčíst, že pilot měl za úkol provest zálet letounu po výměně olejového chladiče. Po startu ve směru 240° letoun Spitfire Mk IX TE 572 nastoupal do výšky zhruba 100 metrů. Náhle začal stroj točit  levou zatáčku. V okamžiku, kdy se  otočil o zhruba 180° ztratil rychlost,  naklonil se  prudce doleva a po křídle sklouznul.  Náraz do země nebyl svědky pozorován, protože "Spit" zmizel za horizontem. Letadlo se nárazem o zem roztříštilo. Trup letounu se zlomil v místě kokpitu, pravé křídlo se utrhlo a leželo asi 15 m od vraku. Pilot zahynul na místě nehody v důsledku utrpěných zranění.  Několik svědků se shodlo, že letounu během stoupání vysadil motor. Pilot se zřejmě snažil otočit zpět k letišti, došlo ke ztrátě rychlosti a letadlo přešlo do pádu.

Příčinou nehody  bylo s největší pravděpodobností  vysazení motoru a nezvládnutí pilotáže v nouzové situaci. Spekulovalo se i o tom, že mohlo dojít k přestavení úhlu náběhu listů vrtule. Dokumenty o technické analýze motoru a mechanismu přestavování listů se mi va VUA  nepodařilo nalézt. /Je možné, že analýza nebyla v rámci vyšetřovaní provedena/.

 

 

Zpráva o letecké nehodě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: VUA Praha 1946

         J. Rajlich: Czechoslovak Spitfires in Detail , WWP 2002

         Archiv M. Vích

 Pavel Krejčí 1.2017