MiG-19S 0415
5. stíhací letecký pluk, 2. letka, Plzeň-Líně
mjr. Jaroslav Pospíšil
Brdy 7.3.1969
Hezký snímek zbrusu nové "devatenáctky" na letištní ploše výrobního závodu ve Vodochodech.
Místo dopadu stroje /2016/
Pilot letounu MiG-19S, letovod 2. letky 5. slp mjr. Pospíšil prováděl 7. března 1969 pilotáž v pracovní zóně. Po 25 minutách letu, při plnění cvičení č. 7 dle osnovy OBP SL ve výšce 4000 metrů zjistil pokles tlaku v pravém okruhu hydraulické instalace na 0. Podle rozkazu řídícího létání opustil zónu a nad letištěm vylétal palivo na 1350 litrů. Poté nouzově vysouval podvozek. Po nouzovém /mechanickém/ odjištění táhlem zahlásil zhasnutí červených žárovek od podvozku a povysunutí signalizačních kolíků. Po puštění vzduchu k zajištění podvozku však došlo k vysunutí hlavního podvozku, avšak přídový podvozek se nevysunul /svítily dvě zelené a přední červená/. To, že se příďové kolo nevysunulo bylo potvrzeno i vizuální kontrolou ze země. Mjr. Pospíšil se stále pokoušel o nouzové vysunutí kola taháním za páku nouzového odjištění. Protože pokusy byly neúspěšné, dostal rozkaz nastoupat do výšky 1500 m, letět střemhlav a při prudkém vybrání kolo uvolnit odstředivou silou. Tento pokus provedl celkem třikrát při přetížení 6-7G. Při zbytku paliva 300 litrů dostal pokyn nastoupat do 3000m a letět nad vojenský prostor Brdy. Dále byla výška pozměněna na 4000m. Během toho se stále snažil příďové kolo vysunout. Při zbytku paliva 150 litrů pilotovi nezbylo, než se smířit s tím, že bude muset letoun opustit katapultáží. /Už podruhé v kariéře na padáku opouštěl letoun. Poprvé skákal 7.7. 1953 z letounu S-199 - dokonce v tom samém prostoru pohoří Brd! Info ZDE /. Pilot tedy povypínal všechny systémy, namířil letoun na opuštěný prostor, vyvážil letoun "těžký na hlavu", a při rychlosti 400 km/h v čase 14:43 provedl katapultáž. Po dopadu šel směrem na Strašice zavolat k útvaru. Letoun se pod strmým úhlem zaryl do země v odlehlé části vojenského prostoru Brdy, asi 1,5 km jihozápadně vrcholu Tok /865m/. Při nárazu letoun vytvořil několik metrů hluboký kráter, ve kterém zůstaly trosky motoru a kabiny.
Vzhledem ke stavu trosek letounu se příčiny ztráty tlaku v hydraulickém okruhu, ani nevysunutí příďového podvozku nepodařilo jednoznačně zjistit.
K případu se ve Vojenském ústředním archivu zachoval vyšetřovací spis.
Pilot během řešení mimořádné situace zachoval naprostý klid. Zde je výpis komunikace s řídícím létání, velitelem letky mjr. Včelákem.
Zákres rozhození trosek letounu kolem kráteru
Fotografie místa dopadu
![]() |
![]() |
Karta, kterou k nehodě zavedlo Oddělení bezpečnosti letů pro účely statistického vyhodnocování
Trosky letounu nalezené na místě v r. 2016
Jeden z motorů stroje se na místě nehody nacházel ještě před několika lety.
Části stroje se nacházejí ve vojenském muzeu ve Strašicích.
Zdroj: Vyšetřovací spis z VUA, r. 1969
Za pomoc rovněž velmi děkuji znalci pohoří Brdy, vojenskémi letci p. Václavu Čermákovi.
Pavel Krejčí 12.2016