Focke-Wulf Fw 190A-8/R2 W. Nr. 682286
II./(Sturm) JG 4
Uffz. Helmut Imle
Slemeno okr. Rychnov nad Kněžnou 19.11.1944
Fw 190A-8/R2 - opanceřovaná verze určená pro boj s americkými bombardéry vyzbrojená kanony ráže 20 a 30 mm
Hrana louky, na kterou dopadl Fw 190 Uffz. Imleho | Směr, odkud hořící letoun přiletěl- pilot dopadl za chalupami. |
19. listopadu 1944 naplánovala americká 15. letecká armáda rozsáhlý nálet na cíle v Rakousku, Maďarsku a Jugoslávii. Mohutné uskupení čítající přes tisíc letadel neušlo samozřejmě pozornosti německého radarového systému. Řídící centrum německé protivzdušné obrany vyhodnocovalo trajektorii pohybu bombardovacího svazu a došlo k závěru, že cílem bombardérů bude Plzeň a Most. Bylo rozhodnuto nasadit do protiakce hned dvě celé stíhací eskadry, JG 4 a JG 300. Stroje obou jednotek odstartovaly krátce před polednem z letišť v Německu a zamířily nad Protektorát, kde měly v oblasti Plzně vyčkávat na americký svaz. Po dosažení bojové výšky nad Plzeňskem ale začalo být jasné, že cíle amerických bombardérů leží jinde. Naváděcí stanoviště proto rozhodlo, že stroje II.(Sturm) JG 4 se vydají na západ. Bylo to součástí plánu přesunu této jednotky na západní frontu, který piloti obdrželi ten den již po ránu. Vlivem špatného rádiového spojení ale rozkaz přijala jen část letounů. Tím došlo k rozpadu skupiny, další část strojů se vracela na svoje původní letiště Welzow v Sasku. Ke kontaktu s americkými letouny nakonec tedy nedošlo, přesto II.(Sturm) JG 4 utrpěla ztrátu tří "Sturmbocků", z toho dvou na našem území. Prvním byl Focke-Wulf neznámého výrobní čísla, trupové označení "žlutá 5", jehož pilot vyskočil na padáku u obce Kožlany. Jeho letoun dopadl do rybníku Vožehák a byl vyzdvižen v r. 2012. Informace ZDE.
Druhým strojem o který II. Gruppe JG 4 ten den přišla byl Fw 190A-8/R2 W.Nr. 682286. Stroj, trupového označení "modrá 8", který patřil k osmé Staffel byl ztracen při zpátečním letu na letiště Welzow. Dle německých záznamů došlo k havárii v okolí Hradce Králové. Letoun, který se z technických důvodů ocitl v plamenech, se pilot pokusil opustit na padáku. Padák se mu ale neotevřel a letec zahynul nedaleko svého stroje. Tomuto popisu přesně odpovídají vzpomínky několika pamětníků z obce Slemeno v okrese Rychnov nad Kněžnou. Podle nich se od severu přibližovalo hořící letadlo. Pilot vyskočil, padák se mu ale otevřel jen částečně, letec zahynul při nárazu o zem. Letadlo dopadlo na stráň , motor letadla vytvořil kráter a trosky se rozletěly po poli. Vrak letadla zachvátil požár a téměř všechno v kráteru shořelo. Místo obsadili příslušníci Wehrmachtu a trosky hlídali. Místní obyvatelé tak mohli sledovat místo jen z povzdálí. Tělo pilota bylo přeneseno k silnici u křižovatky na Rychnov nad Kněžnou a byo tam ponecháno až do rána druhého dne. Během několika dalších dní pak bylo vše uklizeno.
Na tento případ mě před časem upozornil Jarda z KVH Rváčov. Na místě nebyl do té doby proveden podrobnější terénní průzkum. Byly do té doby nalezeny jen drobné fragmenty, které potvrzovaly typ FW 190, těch ale ten den spadlo na našem území několik. Potvrdit, že šlo o letoun, který pilotoval Uffz. Imle mohly nálezy zbytků munice. Letouny verze A-8/R2 měly vymontovány kulomety MG 131 a výzbroj tvořily kanony MG 151/20 a MK 108 r. 30 mm. Díky stále ještě žijícím pamětníkům se mi podařilo nalézt kráter po dopadu letadla. Ten se nacházel na stráni zarostlé hustým křovím, přes které se bylo potřeba nejprve propracovat. Nalezené fragmenty potvrdily, že jde opravdu o "Sturmbock". Nalezl jsem spojovací články k nábojům do kanonu MK 108 a zbytky nábojnic r. 20mm. Podle očekávání, na místě se nenachází žádné pozůstatky po munici do kulometů. Jelikož 19.11.1944 byly ztraceny pouze dva "Sturmbocky" a jeden z nich byl nalezen v Kožlanech, lze s jistotou tvrdit, že jde o stroj Uffz. Imleho.
Články munice kanonu MK 108 a nábojnice MG 151/20 | Fragmenty, které dokazují typ stroje- zbytky motoru BMW 801 |
Zámek podvozkové nohy | Zámek v kusovníku Fw 190 |
Část horizontálního stabilizátoru v barvě RLM 74 a RLM 76 | Původní umístění na letounu |
Zbytek bakelitu z antény radiostanice FUG 16/ZY | Anténa na spodku trupu Fw 190 |
Spona upínacích pásů | Zbytek přístroje z palubní desky |
Část radiostanice | Svorka z palubního akumulátoru |
Zdroje: fórum www.hloubkari.cz
Za pomoc děkuji Jardovi Šefců z KVH Rváčov
Pavel Krejčí 11.2016