Junkers Ju 87D-5 W. Nr. 140819
5/SG 151
Uffz. Günther Dietrich /KG 40/
Třebosice okr. Pardubice 27.5.1944
Junkers Ju 87D
Během zalétavacího letu po opravě se 27. května 1944 nedaleko Pardubic zřítil letoun Ju 87D Stuka. Pamětníci, kteří nehodu viděli si vybavují, že letoun ještě za letu hořel jako pochodeň. Po dopadu se zaryl hluboko do bahnitého terénu na břehu říčky Bylanka, asi půl kilometru jižně od obce Třebosice. Němci místo havárie okamžitě uzavřeli. Během následujících dnů odklidili trosky, které zůstaly na povrchu a rovněž tak odvezli nalezené části ostatků pilota. Havárie poté v průběhu let upadla v zapomnění. Změna nastala po r. 1989, kdy se začalo pátrat i po jiných, než v dobách komunismu politicky korektních /sovětských/ letadlech. Díky tomu, že několik pamětníků ještě žilo, se místnímu fandovi do letecké historie Janu Pohorelcovi podařilo určit přibližné místo dopadu. Ve spolupráci se Severočeským Leteckým Archivem pak byly trosky letounu 16.5.1997 zaměřeny. Následující den pak byly vyzviženy pomocí bagru. Podařilo se vyzvednout celou přední část trupu letounu. Byl vyproštěn motor Jumo 211, pilotní kabina včetně částí ostatků pilota a jeho osobní věci. Dále se našly křídelní kanony MG 151/20, pancéřování pilotní kabiny a pilotní padák. Díky měkkému, bahnitému terénu byly všechny artefakty po 53 let, které strávily v zemi výborně zakonzervovány. Proto se ve skvělém stavu zachovala např. pilotova peněženka a v ní veškeré doklady. Jako zlatý hřeb- díky pečlivému hledání ve zbytcích kabiny byla nalezena pilotova identifikační známka. Díky tomu je potvrzeno jméno pilota. Byl jím v té době čtyřiadvacetiletý Günther Deitrich. Tento pilot sloužil u zkušební a zalétavací jednotky KG 40. V jeho dokladech byly dokonce nalezena vlaková jízdenka do Pardubic! Zde měl tento pilot za úkol zalétnout letadla, která byla po revizích a opravách. Mezi troskami stroje bylo nalezeno palivové čerpadlo a od něj vedoucí hadice dodávky paliva. Tato hadice byla opravena izolační páskou, na jednom místě je však izolace protržena. To by nasvědčovalo tomu, že tudy unikal benzín do prostoru motoru, hromadil se ve spodních motorových krytech a tam se vznítil. Potvrzuje se tím i vzpomínka pamětníků na to, že letoun padal v plamenech. Havárii tedy zřejmě způsobila ledabyle provedená oprava palivové hadice. Naštěstí pro toho kdo opravu provedl, nebyly tehdy trosky z bahnitého terénu vyproštěny. Tak se na pravděpodobnou příčinu přišlo až po více než pěti desítkách let.
Trosky letounu se dnes nacházejí v nových prostorách VLA v Čepí.
![]() |
![]() |
Zhruba ve třímetrové hloubce byly nalezeny kanony MG 151 | Peněženka pilota a doklady v ní |
![]() |
![]() |
Části kabiny stroje | Motor Jumo 211 |
Motor po očištění
Doklady pilota a další osobní věci nalezené v troskách
Kanon MG 151
Pumový závěsník ETC
Motor se zachoval ve výborném stavu | Motor ze zadní strany |
Popisy na motoru | Štítek na agregátu motoru |
Další štítky na motoru | Štítky na kabelech zapalování |
Chladič motoru | Přístrojová deska |
Část zaměřovače | Přípusť plynu motoru |
Zaměřovač z kulometu palubního střelce | Ciferník rychloměru |
Některé věci zůstaly v r. 1997 přehlédnuty
Ovladač automatického odhozu bomb | Detail ovladače |
Přístroj z kyslíkové instalace | Štítek přístroje |
Tlakoměr kyslíku | Štítek tlakoměru |
Za pomoc děkuji p. Pohorelcovi, Martinovi a Pavlovi z VLA Čepí.
Pavel Krejčí 11.2016