Junkers Ju 87D-5  W. Nr. 140819

 

5/SG 151

 

Uffz. Günther Dietrich /KG 40/

 

Třebosice okr. Pardubice    27.5.1944

 

 

Junkers Ju 87D

 

 Během zalétavacího letu po opravě se 27. května 1944 nedaleko Pardubic zřítil letoun Ju 87D Stuka. Pamětníci, kteří nehodu viděli si vybavují, že letoun ještě za letu hořel jako pochodeň. Po dopadu se zaryl hluboko do bahnitého terénu na břehu říčky Bylanka, asi půl kilometru jižně od obce Třebosice. Němci místo havárie okamžitě uzavřeli. Během následujících dnů odklidili trosky, které zůstaly na povrchu a rovněž tak odvezli nalezené části ostatků pilota. Havárie poté v průběhu let upadla v zapomnění. Změna nastala po r. 1989, kdy se začalo pátrat i po jiných, než v dobách komunismu politicky korektních /sovětských/ letadlech. Díky tomu, že několik pamětníků ještě žilo, se místnímu fandovi do letecké historie Janu Pohorelcovi podařilo určit přibližné místo dopadu. Ve spolupráci se Severočeským Leteckým Archivem pak byly trosky letounu 16.5.1997 zaměřeny. Následující den pak byly vyzviženy pomocí bagru. Podařilo se vyzvednout celou přední část trupu letounu. Byl vyproštěn motor Jumo 211, pilotní kabina včetně částí ostatků pilota a jeho osobní věci. Dále se našly křídelní kanony MG 151/20, pancéřování pilotní kabiny  a pilotní padák. Díky měkkému, bahnitému  terénu byly všechny artefakty po 53 let, které strávily v zemi výborně zakonzervovány. Proto se ve skvělém stavu zachovala např. pilotova peněženka a v ní veškeré doklady. Jako zlatý hřeb- díky pečlivému hledání ve zbytcích kabiny byla nalezena pilotova identifikační známka. Díky tomu je potvrzeno jméno pilota. Byl jím v té době čtyřiadvacetiletý Günther Deitrich. Tento pilot sloužil u zkušební a zalétavací jednotky KG 40. V jeho dokladech byly dokonce nalezena vlaková jízdenka do Pardubic! Zde měl tento pilot za úkol zalétnout letadla, která byla po revizích a opravách.  Mezi troskami stroje bylo nalezeno palivové čerpadlo a od něj vedoucí hadice dodávky paliva. Tato hadice byla opravena izolační páskou, na jednom místě je však izolace protržena. To by nasvědčovalo tomu, že tudy unikal benzín do prostoru motoru, hromadil se ve spodních motorových krytech  a tam se vznítil. Potvrzuje se tím i vzpomínka pamětníků na to, že letoun padal v plamenech. Havárii tedy zřejmě způsobila ledabyle provedená oprava palivové hadice. Naštěstí pro toho kdo opravu provedl, nebyly tehdy  trosky z bahnitého terénu vyproštěny. Tak se na pravděpodobnou příčinu přišlo až po více než pěti desítkách let.

Trosky letounu se dnes nacházejí v nových prostorách VLA v Čepí.

 

   
Zhruba ve třímetrové hloubce byly nalezeny kanony MG 151 Peněženka pilota a doklady v ní

 

   
Části kabiny stroje Motor Jumo 211

 

 

 Motor po očištění

Doklady pilota a další osobní věci nalezené v troskách

 

 

 Kanon MG 151

 

 Pumový závěsník ETC

 

 

   
Motor se zachoval ve výborném stavu Motor ze zadní strany

 

   
Popisy na motoru Štítek na agregátu motoru

 

   
Další štítky na motoru Štítky na kabelech zapalování

 

   
Chladič motoru Přístrojová deska

 

   
Část zaměřovače Přípusť plynu motoru

 

   
Zaměřovač z kulometu palubního střelce Ciferník rychloměru

 

 

Některé věci zůstaly v r. 1997 přehlédnuty

   
Ovladač automatického odhozu bomb Detail ovladače

 

   
Přístroj z kyslíkové instalace Štítek přístroje

 

   
Tlakoměr kyslíku Štítek tlakoměru

 

 

Za pomoc děkuji p. Pohorelcovi,  Martinovi a Pavlovi z VLA Čepí.

Pavel Krejčí 11.2016