Focke-Wulf Fw 190F W.Nr. ?
Schlagtgeschwader/SG/ 4?
Jedovnice okr. Blansko 25.4.1945
Místo dopadu Fw 190 v r. 2015
Případ se odehrál ve středu 25. 4. 1945. Toho dne bylo pěkné slunečné počasí. Odpoledne byla skupina 6 ruských letadel Il-2 Šturmovik napadena 7 německými stíhačkami typu Focke-Wulf Fw 190. Při prvním útoku nebyl žádný letoun sestřelen, druhý útok se stal osudným pro německý letoun, který byl sestřelen u kóty 538 m Strážná. Poškozený hořící letoun letěl směrem od Blanska a dopadl poblíž polní cesty Rudice - Vilémovice. Pilot se snažil s hořícím letadlem a zhasnutým motorem o nouzové přistání "na břicho". Zřejmě se odkurtoval již ve vzduchu, aby se po přistání mohl co nejrychleji dostat z letadla. Letadlo dopadlo do pole, trosky byly rozházeny po dráze dopadu.
Nejdále směrem k Vilémovicím ležela utržená přední část stroje s hvězdicovým motorem. Po dopadu z letounu vylétl pilot setrvačností ven. Vrak letadla na zemi hořel. Pilot byl zjevně mrtvý, ležel na zemi na boku. Bylo mu nejvýše 20 let, měl světlé vlasy, z ucha mu teklo trochu krve, obličej měl popálený. Na sobě měl vojenský kabát, uniformu a hodně opotřebované vojenské boty. Neměl pilotní kuklu, brýle ani masku. Podle některých svědků měl na krku zavěšený dalekohled. K letadlu se přiblížila skupina vilémovických obyvatel, vzápětí bylo slyšet motory a na místem havárie se objevila tři ruská letadla. Vypálila z palubních zbraní dávku směrem ke skupince vesničanů, kteří se rozprchli a plížili se blízkým úvozem pryč. Letadla ještě několikrát zakroužila nad místem havárie a nakonec odlétla.
Po chvíli přiběhli k letadlu muži a mladíci z Jedovnic. Jeden z nich sebral mrtvému pistoli, jiný si odnesl nábojový pás do palubní letecké zbraně. Měl jej pověšený přes záda a táhl ho pryč. V havarovaném letadle začala po chvíli vybuchovat nevystřelená munice a lidi se proto na chvíli vzdálili. Když munice přestala vybuchovat, vrátili se a brali pryč nevybuchlou munici, osobní věci pilota i části letounu. (J. Kunc)
Skupina chlapců vzala sklo z rozbité kabiny a vlekla ho do Jedovnic. Bylo těžké, takže se v nesení střídali. Později se ztratilo. Vrak zůstal po válce na poli několik měsíců, než byl odvezen neznámo kam do šrotu. Na následujícím obrázku jsou pamětníci na místě havárie na poli mezi Vilémovicemi a Jedovnicemi.
Dne 19.6. 1998 provedli ve Vilémovicích členové oddělení letecké archeologie z Vyškova a antropologové z Brna exhumaci německých vojáků.Po označení místa hrobu pamětníky byl poblíž hřiště ve Vilémovicích nejprve nalezen rakouský voják Müller, který zahynul koncem války při výbuchu miny v Kamenci (Kamenném žlíbku). Jeho kosterní pozůstatky ležely v hloubce 140 cm. Jednalo se o torzo muže bez horních končetin. V trupu byly nalezeny střepiny protipěchotní miny, lebka byla rozbitá. Asi 160 cm od prvního hrobu byly nalezeny pozůstatky pilota německého stíhacího letounu sestřeleného u kóty Strážná. Byla to kostra bez lebky, části kombinézy, zipy, sluchátka, přezky z padáku a zbytky látky s distinkcemi (3 symboly křídel). Lebka byla nalezena asi 50 cm od zbytků těla na hliníkové části sedačky z letounu typu Focke-Wulf Fw 190. Podle výpovědi pamětníků tam byla uložena německými vojáky až druhý den po pohřbu těla. Na základě studia archivních dokumentů je pravděpodobné, že náležel do stavu bitevní eskadry SG 4 a pilotoval jej vrchní svobodník Friedrich Wahl, narozený v roce 1924 v Drážďanech. (J. David)
Text: Badatelna, David VARNER, www.davar.cz
Sedačka Fw 190 nalezená při exhumaci pilota /LHS Vyškov/
Fragment havarovaného letounu, který autorovi stránek věnoval místní pamětník události.
Zdroj:Badatelna, David VARNER, www.davar.cz /děkuji za poskytnutí textu!/
Pavel Krejčí 10.2016