Douglas DC-3 Dakota    S/N 43-30651

 

OK-XDU

 

Československé Aerolinie

 

Dolany okr. Kladno   13.2.1947

 

 Fotografii OK-XDU se nepodařilo nalézt. Vzhledem k tomu, že stroj byl zničen dříve, než byl nasazen do provozu u ČSA je pravděpodoné že fotografie ani neexistuje. Na snímku sesterská OK-XDH

 

Místo havárie v r. 2015

 

 Letoun C-47 sériového čísla 43-30651 byl odkoupen pro potřeby ČSA  od americké armády a dne 17.9.1946  přelétnut do Prahy- Ruzyně. Zde byla provedena technická revize a 13.2.1947 měl být letoun přelétnut do firmy Avia Čakovice k úpravě interiéru. Posádku toho vůbec prvního letu stroje  v Československu tvořil  Cpt. Jan Kuhl, 2. pilot Josef Heinzel a rtg. František Papáček  Po vzletu ve 13:43  zavřela posádka podvozek a stoupala do výšky zhruba 70 metrů. Letadlo ale podle svědků pak  přešlo do klesání a o několik minut později havarovalo na poli u obce Dolany. Posádka při nehodě zahynula, letadlo bylo kompletně zničeno. Během vyšetřování bylo zjištěno, že během revize technici opačně zapojili vyvažovací plošky výškového kormidla. Piloti se tedy po zatažení podvozku snažili letoun vyvážit, opačné zapojení ale způsobilo, že pootočením kola vyvážení síla v řízení ještě vzrostla. Každým dalším pootočením se pak síla v řízení zvyšovala a posléze ani spojené síly obou pilotů nedokázaly zabránit klesavému letu. Posádka na nehodě nenesla žádnou vinu. V archivu ČSA se zachoval dokument, dle kterého bylo několik zaměstnanců ČSA vzato do vyšetřovací vazby. 

 

Nárazem zlomený trup letounu.

 

Motor Pratt & Whitney R-1830

 

Příčina havárie- překřížená lanka ovládání trimu výškovky.

 

 

Ocasní plochy letounu / via Boris Očenáš/

 

 

 

Nedaleko místa nehody byl vybudován skromný pomníček, který se zde zachoval do dnešních dní.

 

   

 

Na poli, kde došlo k nehodě se dodnes nachází množství drobných úlomků z havarovaného stroje.

   

 

Zdroj: Ladisla Keller "Havárie dopravních letadel v Československu 1945-1962" Svět křídel 2009

          Foto- NA/Archiv ČSA via L. Keller

          Za upřesnění místa havárie děkuji kolegovi P. Antošovi

 

Pavel Krejčí 10.2016