Aero Ae-45 v.č.51201
OK-FJB
Československé aerolinie
Velká Bíteš 19.10.1957
10.1957 | 7.2016 |
Letadlo Ae-45 společnosti ČSA imatrikulační značky OK-FJB provádělo 19. října 1957 let z Košic do Prahy. Na palubě aerotaxi byli kromě pilota Františka Celého tři cestující. Letadlo odstartovalo z Košic v 6:38 ráno. Provedlo mezipřistání na letišti Partizánske a v 8:30 pokračovalo do Prahy.
Opis letového plánu osudného letu
V prostoru Českomoravské vrchoviny v se v té doby vyskytovala nízká oblačnost a přízemní mlha. Pilot František Celý se rozhodl pokračovat v přízemní výšce, aby neztratil zem z dohledu. Během toho se v prostoru Velké Bíteše dostal do nízkého mraku. Ve snaze obnovit vizuální kontakt se zemí snížil výkon motorů, klesal a prováděl zatáčku o 180 stupňů zpět. V sestupném letu pravděpodobně na poslední chvíli před sebou spatřil les. Přidáním plynu se snažil sestupný let srovnat, bylo však pozdě. Letoun ve vysoké rychlosti narazil do lesa pod úhlem asi 30 stupňů v levém náklonu. Došlo k roztíštění celého letadla, posádka neměla žádnou šanci nehodu přežít.
Vyšetřování označilo za příčinu nehody chybu jinak výtečně hodnoceného pilota. Jako vedlejší příčina byla označena nedostatečná informovanost o povětrnostní situaci. Letadlo nebylo vybaveno radiostanicí, takže informace o výskytu mlhy a nízké oblačnosti nemohla být během letu pilotovi tlumočena.
Po místě nehody jsem pátral s kamarádem Oldou v létě 2016. Vycházeli jsme z vyšetřovacího spisu, který se zachoval v NA, fondu SLI/UCL. Součástí spisu je i zákres místa, je ale proveden ve velmi hrubé mapě. Po několika hodinách se na nás usmálo štěstí-podařilo se nám získat kontakt na místního revírníka. Dozvěděli jsme se, že v lesích se nachází křížek, který připomíná nehodu. Poté již nebylo těžké místo havárie nalézt.
Zbytky zástrčky, rychloměru a výškoměru | Torzo kompasu |
Zdroje: vyšetřovací spis z fondů Nár. Archivu, fond SLI/UCL.
Pavel Krejčí 10.2016