Aero A-11.113
2. letecký pluk
svob. Hanák Vojtěch +, čet. Němeček Karel+
Troubelice okr. Olomouc, 13.8.1934
Ilustrační obrázek A-11
13.8.1934 | 26.8.2016 |
Letoun Aero A-11 výr. č. 113 odstartoval z Olomouce 13. srpna časně ráno k letu, jehož úkolem byla spolupráce s pěším plukem 13 v Šumperku. Posádka byla sice 11.8. během shromáždění personálu 7. letky poučena o nutnosti dodržovat letecké předpisy, svob. Hanák se nicméně rozhodl předvést své letecké umění nad svým rodištěm.
svob. polní letec Vojtěch Hanák * 1912 Troubelice | čet. asp. Karel Němeček * 1914 Železný Brod |
Po dosažení prostoru obce Troubelice, severně od Uničova, se letoun ve spirále snesl z cestovní výšky 300 metrů do zhruba 50 metrů . Velkou roli v této nekázni hrálo to, že sestra svob. Hanáka se ten den v 8 hodin měla v Troubelicích vdávat. Pilot měl údajně den předtím, při návštěvě v Troubelicích prohlásit, že v pondělí ráno letí přes Troubelice a že "budou střechy létat". Ve výšce 50 metrů přeletěl stroj přes střed vesnice a pilot mířil nad rodný domek. Na plný plyn chtěl dům přeletět, motor podchlazený sestupným letem ale vysadil. Pilot se snažil vyhnout stromům na okraji obce a přistát na poli za domky. Během ostré zatáčky ale ztratil stroj rychlost a přešel do pádu. Zabořil se motorem do pole pod úhlem asi 30 stupňů, došlo k porušení palivových nádrží, výbuchu a následnému požáru. Letci, pravděpodobně těžce zranění, nedokázali stroj opustit a uhořeli. Během požáru docházelo k výbuchům signálních raket a munice do kulometu r. 7.62 mm, takže se nikdo z vesnice neodvážil k troskám přiblížit a hasit.
Po události byla ustanovena vyšetřovací komise. Tu vedl mjr. let. Dimitrij Jarčovský. Po výslechu svědků komise stanovila jako příčinu nehody leteckou nekázeň pilota.
Vyšetřovací spis- zpráva o nehodě Vojenský ústřední archiv Praha
Letoun, vyrobený v r. 1928 měl za sebou čtyři generální opravy. Poslední byla dokončena 30.5.1932, od té doby letoun nalétal 124 hod a 49 min.
Místo dopadu letounu se mi podařilo lokalizovat v srpnu 2016- 82 let po události. Prvotním vodítkem byly fotografie z vyšetřovacího spisu. Pomohla zejména ta, na níž je zachycen železniční násep a v něm odvodňovací kanál. Tím se podařilo určit přibližné místo. Díky nevšední vstřícnosti majitele pole, p. Hniličky jsem měl možnost podrobně prohledat místo detektorem. Na místě dopadu letadel z tohoto období- tedy konstrukce z trubek potažených plátnem se toho obvykle moc moc nalézt nedá. Podle očekávání- podařilo se nalézt drobné spečené části přístrojů a kapoty motoru letadla a několik dalších zajímavých fragmentů.
Místo nehody- srpen 2016
Drobné fragmenty z letadla A-11.113
Zdroj : archiv VUA Praha.
Za pomoc děkuji p. J. Kašemu a B. Hniličkovi.
Pavel Krejčí 10.2016