Avia B-33 /Il-10/ v.č. 1435 NZ-18
45. dpzlp/ 1. letka
Plzeň- Doudlevce 22.3.1955
Známý, /ale hezký/ snímek letounů B-33 30. bilp
22. března 1955 po 13. hod. se na letišti Plzeň-Bory připravovala k letu posádka 45. dpzlp ve složení pilot-por. Jaura a pozorovatel- npor. Krutil. Stanovený úkol- ostrá střelba na pozemní cíle na střelnici Manětín ale nebyl splněn. Po motorové zkoušce provedl pilot start. Záhy poté, co provedl důležité úkony po vzletu, motor stroje ve výšce asi 100 m silně zatřásl a do kabiny začal vnikat dým. Pilot zahlásil vysazování motoru řídícímu létání a rozhodl se vrátit zpět na letiště. Dotočil 1. a 2. zatáčku a ve výšce 120 m pokračoval po okruhu na přistání. Po provedení 3. okruhové zatáčky motor zcela vysadil. Pilot zahlásil řídícímu vysazení a úmysl přistát nouzově do terénu. Okolnosti ale nebyly vůbec příznivé. Před letounem se nacházel rozlehlý komplex elektrotechnické divize závodů V. I. Lenina. Pilot se rozhodl přistát na malé ploše za budovami. Zde letoun přerazil strom, poté prorazil betonovou ohradu se strážní věží od které se odrazil. Během toho se od letounu oddělily nosné plochy i motor, torzo trupu pak bylo vymrštěno na střechu zbrusu nové elektrické lokomotivy E499.016, tzv. "bobiny". Ačkoliv byl letoun zcela zničen, posádka mohla za život děkovat robustní pancéřované kabině letounu. Pilot por. Jaura toto "jízdu" odnesl pouze zlomenou rukou a odřeninami na obličeji, pozorovatel npor. Krutil vyvázl zcela nezraněn!
Příčinou vysazení motoru bylo přetržení ojnice.
K havárii se zachoval stručný vyšetřovací spis, jehož součástí je ale zajímavá fotodokumentace.
Zdroj: VUA Praha
Pavel Krejčí 10.2016