Mig-15bis   ev. čís. 613222

 

16. stíhací letecký pluk

 

pilot mjr. Janda Rudolf

 

Heřmanova Huť  okr. Plzeň-sever   30.9.1957

 

 

 

 

30.9. 1957 v 10:30 odstartoval z letiště Líně s letounem Mig-15bis příslušník 16. slp, mjr. Janda. Pilot prováděl cvičení č. 127 výcvikové osnovy- let s rozpočtovým úhlem v mracích na výšce 1500 metrů. Základna oblačnosti  se pohybovala kolem 800 metrů, vršky byly v 1500-1600 metrech,  takže stroj se pohyboval ve vrstvě souvislé oblačnosti.

Přesně v 10.55 pilot radiostanicí ohlásil srážku s letadlem B-33 a přípravu k provedení katapultáže. Ke srážce došlo v prostoru silnice Ostrov--Stříbro, asi 500 metrů od křižovatky silnic severně od Ostrova u Stříbra. Letounem, se kterým se Mig-15 mjr. Jandy srazil byl B-33 s posádkou- pilot kpt. Havlíček a pozorovatel kpt. Burian,  oba příslušníci 45. dělostřeleckého průzkumného pluku z letiště Plzeň- Bory. Letoun B-33 letěl kurzem cca 180 stupňů a kabinou narazil do pravého křídla MIGu. Po nárazu došlo ke zlomení křídla asi 1.5 metrů od okrajového oblouku. Letoun uletěl setrvačností ještě asi 2 kilometry a potom přešel do spirály. Mjr. Janda se pokoušel letoun opustit, o čemž svědčí nález odhozené kabiny. Zřejmě kvůli setrvačným silám se mu ale letoun nepodařilo opustit a zahynul po nárazu MIGu na zem. Letadlo dopadlo do lesa pod úhlem asi 75-80 stupňů, stroj vybuchl, trosky byly nalezeny rozmetány do vzdálenosti asi 200 metrů.

Letoun B-33 se rovněž zřítil. Je pravděpodobné, že jeho posádka zahynula již při nárazu kabinou do křídla MIGu. Letadlo dopadlo do lesa jižně od obce Ostrov u Stříbra. Informace ZDE.

Po nehodě se samozřejmě rozeběhlo rozsáhlé vyšetřování. Bylo zjištěno, že bez schválení veliteství letectva došlo ke změně postupu po vzletu z letiště Plzeň-Bory. To bylo  v rozporu s ustanovenými pracovními okrsky obou letišť a  vedlo k tomu, že trajektorie  obou letů se mohly nešťastně, bez viny pilotů protnout. Sestupová osa letiště Líně se nacházela nad výstupem z prostoru letiště Bory. Řídící létání v Líních předpokládal, že Bory budou létat pod oblačností a postupy pro létání ten den se sousedním letištěm nekonzultoval.

 

 

Hlášení řídícího létání mjr. Petríka

 

Situační nákres míst dopadů částí obou letadel

 

 

Zdroj: vyšetřovací spis k nehodě z fondů VUA Praha

 

Fotografie nehody z vyšetřovacího spisu

   

 

 

   
1957 2016

 

 

   
1957 2016

 

 

 

 

 

 Část palubní desky nalezená v r. 2016

 

   

 Fragment přístrojové desky

 

 

   

Kombinovaný ukazatel teploty/tlaku oleje a tlaku paliva

 

 

   

 Fragment ukazatele gyroskopického kompasu

 

 

   
Ciferník tlakoměru ?

 

   
Vnitřní strana krytky s výrobním číslem stroje- 613222 Fragment znaku čs. letectva

 

   
Lopatky motoru VK-1 Nábojnice a článek pásu pro kanon N-37

 

 Místo dopadu tohoto letounu bylo nalezeno v r. 2016. V lese je dodnes patrný mělký kráter vyhloubený při nárazu, v okolí se nachází velké množství trosek. Je zajímavé, že v té době letouny nosily "ostrou" munici i při plnění běžných úkolů, jako byly výcvikové navigační lety.../ zbytky munice byly nalezeny rovněž v troskách B-33/.

 Pavel Krejčí 8.2016