Mig-15bis ev. čís. 613222
16. stíhací letecký pluk
pilot mjr. Janda Rudolf
Heřmanova Huť okr. Plzeň-sever 30.9.1957
30.9. 1957 v 10:30 odstartoval z letiště Líně s letounem Mig-15bis příslušník 16. slp, mjr. Janda. Pilot prováděl cvičení č. 127 výcvikové osnovy- let s rozpočtovým úhlem v mracích na výšce 1500 metrů. Základna oblačnosti se pohybovala kolem 800 metrů, vršky byly v 1500-1600 metrech, takže stroj se pohyboval ve vrstvě souvislé oblačnosti.
Přesně v 10.55 pilot radiostanicí ohlásil srážku s letadlem B-33 a přípravu k provedení katapultáže. Ke srážce došlo v prostoru silnice Ostrov--Stříbro, asi 500 metrů od křižovatky silnic severně od Ostrova u Stříbra. Letounem, se kterým se Mig-15 mjr. Jandy srazil byl B-33 s posádkou- pilot kpt. Havlíček a pozorovatel kpt. Burian, oba příslušníci 45. dělostřeleckého průzkumného pluku z letiště Plzeň- Bory. Letoun B-33 letěl kurzem cca 180 stupňů a kabinou narazil do pravého křídla MIGu. Po nárazu došlo ke zlomení křídla asi 1.5 metrů od okrajového oblouku. Letoun uletěl setrvačností ještě asi 2 kilometry a potom přešel do spirály. Mjr. Janda se pokoušel letoun opustit, o čemž svědčí nález odhozené kabiny. Zřejmě kvůli setrvačným silám se mu ale letoun nepodařilo opustit a zahynul po nárazu MIGu na zem. Letadlo dopadlo do lesa pod úhlem asi 75-80 stupňů, stroj vybuchl, trosky byly nalezeny rozmetány do vzdálenosti asi 200 metrů.
Letoun B-33 se rovněž zřítil. Je pravděpodobné, že jeho posádka zahynula již při nárazu kabinou do křídla MIGu. Letadlo dopadlo do lesa jižně od obce Ostrov u Stříbra. Informace ZDE.
Po nehodě se samozřejmě rozeběhlo rozsáhlé vyšetřování. Bylo zjištěno, že bez schválení veliteství letectva došlo ke změně postupu po vzletu z letiště Plzeň-Bory. To bylo v rozporu s ustanovenými pracovními okrsky obou letišť a vedlo k tomu, že trajektorie obou letů se mohly nešťastně, bez viny pilotů protnout. Sestupová osa letiště Líně se nacházela nad výstupem z prostoru letiště Bory. Řídící létání v Líních předpokládal, že Bory budou létat pod oblačností a postupy pro létání ten den se sousedním letištěm nekonzultoval.
Hlášení řídícího létání mjr. Petríka
Situační nákres míst dopadů částí obou letadel
Zdroj: vyšetřovací spis k nehodě z fondů VUA Praha
Fotografie nehody z vyšetřovacího spisu
1957 | 2016 |
1957 | 2016 |
Část palubní desky nalezená v r. 2016
Fragment přístrojové desky
Kombinovaný ukazatel teploty/tlaku oleje a tlaku paliva
Fragment ukazatele gyroskopického kompasu
Ciferník tlakoměru | ? |
Vnitřní strana krytky s výrobním číslem stroje- 613222 | Fragment znaku čs. letectva |
Lopatky motoru VK-1 | Nábojnice a článek pásu pro kanon N-37 |
Místo dopadu tohoto letounu bylo nalezeno v r. 2016. V lese je dodnes patrný mělký kráter vyhloubený při nárazu, v okolí se nachází velké množství trosek. Je zajímavé, že v té době letouny nosily "ostrou" munici i při plnění běžných úkolů, jako byly výcvikové navigační lety.../ zbytky munice byly nalezeny rovněž v troskách B-33/.
Pavel Krejčí 8.2016