Boeing B-17G   44-6631

 

773.Bomb Squadron, 463. Bomb Group, 15. AF

 

Jezeří - Dřínov okr. Most   25.12.1944

 

 

B-17G 463. BG

 

 

 

Strmé svahy západně od Jezeří- místo dopadu části trosek

 

 Bombardování strategických cílů koncem roku 1944 probíhalo bez ohledu na vánoční svátky. Na 25. prosince 44 byl pro Fortressy 5. BW a Liberatory 49. BW naplánován cíl hluboko na území okupované Evropy- chemické závody STW v Záluží u Mostu. Během ranního brífingu byly posádky  739. Squadrony na základně Cerignovala v jižní Itálii seznámeny s podrobnostmi úkolu. Na závěr, pro zlepšení nálady a zvednutí morálky bylo posádkám oznámeno, že k večeři se bude v 18. hodin podávat krocan. Ne všem bylo souzeno se na večeři dostavit.

Bombardovací svaz dosáhl cíle krátce před polednem. Oblačnost nad Zálužím ale ztěžovala přesné zaměření. Pumy, které letouny svrhly poškodily nejen objekty závodu, ale i dopadly i do okolních obcí.

Palba flaku byla tentokrát osudná pro posádky dvou Fotressů. B-17G 44-6414 byl těžce zasažen, podařilo se mu ale ještě přeletět Alpy a posádka se chystala na přistání na hladinu Jadranu. Britská Air-Sea Rescue reagovala na nouzové vysílání a vyslala na pomoc hydroplán Walrus. Posádka nakonec letoun dotáhla na krátkou přistávací plochu nedaleko Ancony a nouzově přistála-byť za cenu těžkého poškození po vyjetí z dráhy. Osud  zbrusu nového Fortressu sériového čísla 44-6631 velitele letounu Lt. Claude L. Rainse byl dramatičtější. Letoun byl zasažen do motoru č. 3. Výbuch granátu poškodil palivové rozvody a motor, křídlo se ocitlo v plamenech. Letoun vypadl z formace, začal klesat a přešel do vývrtky. Oheň se rozšiřoval i do trupu, členové posádky urychleně opouštěli smrtelně zasažený stroj na padácích. Letoun ještě ve vzduchu explodoval a jeho trosky dopadly mezi dnes zaniklou obec Dřínov a zámek Jezeří. Z devítičlenné posádky zahynuli čtyři letci, zbylých pět se stalo POW.

 

Missing Air Crew Report ke ztrátě letounu 44-6631

 

 

Výpovědi letců z jiných strojů bombardovacího svazu

 

Mapa se zákresem pádu letounu

 

Přepis hlášení starosty Dřínova o pohřbu zahynulých členů posádky

 

Velitel stroje- 1/Lt. Claude L. Rains během pilotního výcviku /via T. Smidovčin/

 

Lt. Rains /via T. Smidovčin/

 

Převážnou  část prostoru, kam se zřítily trosky  tohoto letounu pohltila povrchová těžba uhlí a oblast byla vytěžena. Severní okraj místa dopadu se nachází v obtížně přístupném terénu masivu Krušných hor. Je velice těžké ve strmých svazích lokalizovat místa, kam části spadly. Přesto, že jsem zde strávil několik dní, podařilo se mi najít pouze dvě takové oblasti.

 

 

   
Údolí Vesnického potoka, místo, kde dopadly další části stroje Drobné fragmenty z letounu Lt. Rainse

 

   

Komponent pravděpodobně z tohoto letounu /sbírka T. Smidovčin/

 

 

 

Zdroj:

Hvězdy nad Krušnohořím- M- Veselý NV 2005

NARA Fold3

Za pomoc děkuji K. Novákovi a T. Smidovčinovi ze SLA Most.

Identita stroje byla po letech zapomnění zjištěna díky úsilí slovenského badatele Juraje Rajnince, který tehdy nezištně poskytl Severočechům dokumenty získané v amerických archivech.

 

 

Pavel Krejčí 8.2016