Focke-Wulf Fw 190

 

SG 4?

 

Horní Bludovice okr. Karviná 4.1945

 

 

Ilustrační kresba Fw 190F jednotky SG 4

 

 

 

Letoun Fw 190, s největší pravděpodobností bitevní verze "F" se zřítil na sklonku 2. sv. války v katastru obce Horní Bludovice. K události se zachovala vzpomínka p. Karla Febera, bývalého přílušníka Wehrmachtu. Podle tohoto svědectví byl letoun sestřelen ruskými stíhači. Pilot se zachránil na padáku.

 

Německé záznamy z posledních týdnů války jsou velmi strohé, pokud vůbec existují. Identita pilota a jeho stroje je zatím neznámá. Existující záznamy z ruských archivů potvrzují nároky sovětských stihačů na sestřel několika německých letadel na Karvinsku a okolí. Pokud vím, moravští badatelé se  těmito událostmi intenzivně zabývají. Lze tedy doufat, že  časem se  mozaiku poslední fáze války na Ostravsku podaří poskládat dohromady.

Na havárii tohoto letounu mě upozornil p. Lukáš Drozd, který se již léta historií svého regionu zabývá. Díky poskytnutým informacím jsem při cestě na Ostravsko na jaře 2016 našel místo dopadu.

   

 2016

 

   
Fragmenty bakelitu z přístrojů stroje Zástrčka kyslíkové masky pilota

 

   

 Zástrčka po očištění

 

   
Fragment motoru BMW 801 Kód 9-801...potvrzující typ motoru

 

   
Drobná krytka Vnitřek krytky

 

   
Fragmenty letadla Zbytek panceřového skla

 

   
Elektrická zástrčka Popis na zástrčce

 

 

Letoun se zřítil do roklinami zbrázděného lesa zhruba 1,5 km jihozápadně obce Horní Bludovice. Díky měkkému terénu se částečně  zaryl do země. Trosky, které ležely na povrchu byly následně odklizeny. V r. 2001 bylo místo odkryto pomocí techniky a byly vykopány zbylé trosky. Parta nadšenců z okolí Lukáše vyzvedla části motoru, krásně zachovalou panceřovou část pilotního sedadla a pancíř za sedačkou chránící pilota. Světlo světa po dlouhých desetiletích opět spatřily rovněž části řízení a množství drobných fragmentů z draku letounu, elektrovýstroje i z výzbroje stroje.

 

Trosky stroje vyzdvižené v r. 2001 p. Lukášem Drozdem a jeho přáteli.

 Krásně zachovalé opěradlo sedačky

 

     

 Kusy sedadla a kolejnice umožňující nastavení výšky sedadla

 

 

Fotografie ilustrující komplet sedadla /thanks  Andor! /

 

 

   

 Část válce motoru BMW801 s ventilem

 

 

 Drobné součásti elektrovýstroje

 

 

   

 Patrona z munice do kanonu MG 151 r. 20 mm

 

 

   
Rámeček přístroje z palubní desky Části motoru

 

 

   
Ventilové vahadlo Zbytky elektrovýstroje

 

 

 Torzo motoru BMW 801

 

 

 Část vodorovného stabilizátoru.

 

 

Velký dík za pomoc při zmapování tohoto případu patří Lukášovi Drozdovi! 

 

Pavel Krejčí 7.2016