Boeing B- 17 G  43-38501    "Sweet Chariot"


BK - C


 546. Bomber Squadron, 384. Bomber Wing, 8. Air Force


Albersdorf - Písařova Vesce  25.4.1945

 

                          

 

Bombardér Boeing B- 17G "Sweet Chariot" - Sladký kočárek" se zúčastnil 25. dubna 1945 známého posledního náletu na Plzeň. Letěl v sestavě 384. bombardovací skupiny. Několik minut po odhozu bomb byl letoun zasažen palbou německé protiletadlové obrany. Byl zapálen motor č.4 a vyřazen motor č.3, další zásah poškodil motor č.1, vyřadil elektrickou síť letadla a poranil navigátora. Velitel osádky 2/Lt Andrew Gordon Vovett nařídil osádce opustit letoun ještě ve vzduchu. Společně s druhým pilotem 2/Lt Stanley Frank Klossem se snažil najít vhodnou plochu pro nouzové přistání. Okolo 11. hodiny přelétli pohraniční obec Albersdorf a bravurně přistáli na louce vpravo od vsi. Boeing se zastavil doslova jen pár metrů od lesa. Oba piloti pak utekli a ukrývali se v lese. Díky jejich umění celá osádka "Sladkého kočárku" přežila a vrátila se po válce domů.

 Opuštěný letoun s vyhořelými dvěma motory zůstal na místě přistání. Němci už jej neuklidili, měli jiné starosti. Americké letectvo rovněž ztratilo zájem o svůj majetek, tak se vrak stal terčem rozebírání místního obyvatelstva. Po válce byla původně německá obec Albersdorf přejmenována na Písařovu Vesci. Letoun zůstal na místě až do 50. let, kdy jeho zbytek odvezla československá armáda.

       

 

       

Dodnes  se místo nouzového přistání nechá velice dobře najít. Na pastvině jsou dodnes poházené zbytky konstrukce letounu, velké množství hliníkových slitků z vyhořelých motorů, plexisklo a poházené vysypané patrony.

 

Seznam členů osádky Boeingu B- 17 / 43 - 38 501

 1. pilot - 2/Lt Andrew Gordon Lovett

 2. pilot - 2/Lt Stanley Frank Kloss

 navigátor - 2./Lt Donald John Unger

 radiooperátor - Sgt Robert J. Blase

 zadní střelec - S/Sgt M. J. Haney

 spodní střelec - S/Sgt Carney A. Walter

 přední střelec - Sgt Conrad W. Brown

 boční střelec - Sgt Louis V. Froeliger

 

 Celá osádka se 6.k větna 1945 vrátila do Anglie.

 

Veškeré informace o celé havárii jsou čerpány z knihy Foud, Vladař, Krátký "Poslední akce".

 

 Snímky jsou z knihy "Poslední akce" - Foud, Vladař, Krátký a "Mustangy nad Protektorátem" -

 

Jan Crhán, Pavel Krejčí, PLA