Junkers Ju 88 W.Nr ?
Posádka, jednotka ?
Letohrad okr. Ústí nad Orlicí
30.11.1942?
Ilustrační obrázek Ju 88
Během pátrání po jiném letadle v okolí Letohradu jsem se v r. 2015 dozvěděl o havárii německého letounu na poli u místní části Kunčice. Byl jsem odkázán na pamětníka, p. Šťovíčka. Ten si dodnes, přes svůj pokročilý věk, událost dobře vybavuje. Německé letadlo se roztříštilo několik stovek metrů severovýchodně od místní části Orlice. Na místě dopadu zůstal kráter hluboký asi dva metry, trosky letadla byly rozmetány po poli do vzdálenosti několika set metrů. Lidé, kteří se k místu havárie seběhli brzy zjistili, že není komu pomáhat, těla letců ležela rozmetaná po poli. Po příjezdu německých vojáků byl celý prostor uzavřen. Úklid trosek trval několik dní, poté se rodina Stejskalových a Šťovíčkových opět na své pole dostala.
Ze soukromé kroniky Josefa Šťovíčka:
- 30.11.1942 na pozemku Štěpána Stejskala čp. 55 na Orlici spadlo letadlo a úplně shořelo. Při dopadu na zem se vzňala nádrž s benzinem a roztrhla letadlo na několik kusů. Země pod letounem byla rozbrázděna na 5 m po délce a 2,5 m do hloubky. Zjistilo se, že v letadle byli čtyři členové posádky. Těla jejich byla úplně rozmetána. Trup jednoho člena posádky byl nalezen v Jablonském lese ve vzdálenosti 400 m od místa neštěstí. Cesta posádky byla z Vídně do Kbel a z Kbel do Prostějova. Za 2 hodiny přijeli němečtí vojáci a zamezili přístup k místu neštěstí. Kusy a části těl členů posádky naložili na vůz a odvezli do Žamberka. Rozbité části letadla odvezli zdejší rolníci na nádraží do Kyšperka. Vojáci, kteří zajišťovali tuto akci, bylo jich 20, byli ubytováni ve zdejší škole a stravovali se v hospodě u Svobodů (na Orlici).
Pan Šťovíček mě dovedl k místu na poli, kde se událost odehrála. Na povrchu sice již žádné viditelné stopy nebyly, nicméně hned první metry s detektorem ukázaly, že se nemýlil a místo si pamatuje na metr přesně. Po poli jsou dodnes rozesety drobné fragmenty. Díky ochotě majitele pole a družstvu, které v současné době pole obhospodařuje, jsem měl možnost vykopat několik hlubších signálů v místě, kde vzniknul po dopadu kráter. Podařilo se najít větší množství zajímavých částí letadla. Dle několika z nich se s jistotou dá říci, že šlo o dvoumotorový Junkers Ju 88. Identita stroje i posádky je zatím neznámá.
Ciferník teploměru | Ciferník rychloměru |
Fragment motoru Jumo 211 | Výfuk |
? | Zbytky zasklení kabiny |
Táhlo | Kód 88.--- Je to Ju 88! |
Děkuji p. Šťovíčkovi, Adamcovi a Agrodružstvu Mistrovice.
Pavel Krejčí 6.2016