Letov Š-16.27
plk.Charvát, npor. Brožek
Utěchov u Mor. Třebové 19.9.1931
Plk. Augustin Charvát Npor. Karel Brožek
1931 | 2012 |
Fakt, že letecká nehoda nehledí na "šajbu" dokládá událost z r.1931.Aktéry této smutné události jsou plk.Augustin Charvát a npor.Karel Brožek.
Plk. Charvát je velmi dobře známou postavou československého letectví.Jako jeden z čs. prvních vojenských pilotů sloužil za první světové války ve francouzském letectvu.Během války mu byl uznán jeden jistý a dva pravděpodobné sestřely.Po válce zastával různé funkce v armádním letectvu a postupně dosáhl hodnosti plukovníka.Přesto si dále udržoval pilotní kvalifikaci.Dne 19.září 1931 se při rutinním přeletu letounu Š-16 z Olomouce do Hradce Králové jeho letoun dostal v kopcovitém terénu jižně od Mor. Třebové do mlhy.Při pokusu přeletět hřeben, který se táhne jižně od M.T. směrem na Jevíčko přetáhl letoun na pádovou rychlost , dle svědků se dostal do vývrtky a narazil do pole na samém vrcholku.Oba letci později zemřeli v nemocnici v Moravské Třebové.
Plk. Charvát ve Spadu VII
Při hledání místa této havárie jsem vycházel z vyšetřovacího spisu z VUA Praha.Při shánění informací na internetu jsem zjistil, že na hřebeni u Utěchova se nachází pomník, který byl v roce 2011 Komisí památkové péče v Moravské Třebové obnoven.Snad jen-soudruzi z Komise udělali chybku-příště by to chtělo si jména letců ověřit.Vyhli by se tak tomu, že na tabulce není jedno jméno správně.
Dle leteckých snímků z r. 2010 je celé okolí pomníku zalesněné.Nezbývalo, než hledat to "správné" pole na snímcích z r. 1952 na stránkách"Kontaminace Cenia".Vylučovací metodou jsem si vytipoval dvě místa a v létě 2012 jsem se na místo vydal s bráchou Mírou.Asi po dvou hodinách hledání se nám povedlo místo najít.Při hledání fragmentů z letounů vyrobených z trubek a plátna je potřeba jisté skromnosti, proto jsem rád, že se mi povedlo najít několik drobných zbytků, které nepochybně pocházejí z tohoto letounu.U nalezené světlice si nejsem jist- je možné, že pochází z pozdější doby a s havárií nemá nic společného.
Za poskytnutí archivních materiálů děkuji Honzovi Kašemu a samozřejmě VUA Praha.
Pavel Krejčí 12.2013