Jakovlev Jak-23 výr. č. 921
3. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
ppor. František Burek
Rejvíz okr. Jeseník 15.9.1953
Jak-23 polského letectva /ilustrační obrázek/
Místo katastrofy- 2016
15. září 1953 odstartovaly z letiště Strachovice na západním okraji Wroclawi dva letouny Jak-23 k rutinnímu navigačnímu letu. Letoun s trupovým označením "46" pilotoval poručík Burek /nar. 1927/, druhý letoun kpt. Stojowski, oba příslušníci 3. stíhacího pluku.
ppor. Burek
Let byl naplánován na trati Wroclaw - Syców - Ostrów Wielkopolsky - Wroclaw. Po startu kpt. Stojowski ztratil v oblačnosti se strojem ppor. Burka kontakt, na rádiové výzvy ppor. Burek nereagoval. V 16:15 hod. spatřili svědci v okolí Rejvízu na Jesenicku stříbrný stroj, který se vynořil z mraků a střemhlav plnou rychlostí narazil do lesa nedaleko hlavní silnice Rejvíz - Dolní Údolí. Následoval výbuch a z místa se vyvalil oblak černého kouře. Poté, co se lidé seběhli na místě neštěstí, spatřili pouze šest až osm metrů hluboký kráter a po okolí rozmetané drobné úlomky letadla.
Pro účely vyšetřování události byla ustanovena společná česko-polská vyšetřovací komise. Po výslechu svědků a prozkoumání nalezených zbytků letadla byla jako nejpravděpodobnější příčina nehody označena technická závada kyslíkové instalace či dýchače, díky níž pilot upadl do bezvědomí. /Jak-23 neměl přetlakovou kabinu/. Letoun pak střemhlavým letem z výšky několika kilometrů narazil do země, aniž by se pilot pokusil o katapultáž. Byl nalezen ciferník otáčkoměru motoru, v němž byla otištěna rafička na hodnotě 10 200 ot./min. Motor tedy pracoval až do nárazu. Rovněž tak nalezený uzávěr kabiny nasvědčoval tomu, že se pilot nepokusil letoun opustit. Jelikož se trosky letounu nacházely ve velké hloubce a byly kompletně zničené, bylo rozhodnuto po vyjmutí nejpodstatnějších částí celý kráter zasypat. V dnešní době již událost připomínají pouze trosky, rozmetané po okolí.
Pilot, respektive jeho žalostné ostatky, byly pohřbeny ve Wroclawi.
Dokumenty k nehodě z VUA Praha
Na místo dopadu jsem se poprvé vypravil v r. 2008 s místním leteckým znalcem Petrem Sikorou. Podařilo se nám najít část polského výsostného znaku - červeno-bílé šachovnice z draku letadla - a několik zajímavých fragmentů. Další zajímavé fragmenty jsem pak nalezl na jaře 2016.
Fragment z levé části kabiny stroje- boční panel | ? |
Zbytek pantu odklopného překrytu kabiny | Munice do kanonu NR-23 |
Trosky v okolí havárie | Část rámu kabiny se zbytky plexiskla |
Dodnes patrný průsek v korunách stromů - pohled z místa dopadu.
V r. 2013 byl nedaleko místa dopadu postaven pomník. Jedna strana pomníku připomíná tuto tragickou událost, druhá je věnována čs. vojákům v r. 1938. O stavbu se zasloužil p. Jaroslav Čep z Jeseníku.
Zdroje:
VUA Praha- spis československo-polské komise
Petr Sikora- Česká Ves
Muzeum Polského letectva Krakov
Pavel Krejčí 6.2016