Focke-Wulf Fw 190A-8   W.Nr. 681361

 

II.(Sturm)/JG 300 "Wilde Sau"

 

Fw. Hubert Engst

 

Otín okr. Jindřichův Hradec 24.8.1944

 

 

 

 Bokorys stroje Focke-Wulf Fw 190A-8  W.Nr. 681361 / autor J. Černošek- díky!/

 

 

 

 Místo dopadu Fw 190A-8 Fw. Huberta Engsta /4.2016/

 

   
Břeh rybníka Kunifer- uprostřed místo dopadu Drobné úlomky rozptýlené okolo místa nárazu

 

Letoun Fw 190A-8 s trupovým označením "Žlutá 7" od  II.(Sturm)/JG 300 "Wilde Sau" byl součástí útočné formace, která 24.8.1944 udeřila na americké bombardéry vracející se z náletu na Pardubice. Stroj pilotoval Fw. Hubert Engst, zkušený letec, který měl v té době již na kontě pět sestřelených spojeneckých bombardérů. /1 Short Stirling, 4 B-24 Liberator/.

 

 

Fw. Hubert Engst v jeho  Fw 190A-8/R2, 6./JG 300 (Wolfgang Engst)

 

Jeho šestou obětí se měl stát B-24H 42-52479 "Little Lulu". Americký stroj byl již těžce poškozen útokem první vlny německých stíhačů /se svojí Bf 109 jej zasáhl Willi Reschke od I./JG 302/. Hubert Engst  nebohého Liberátora "dorazil", po skončení útoku ale zasaženého protivníka předlétl. Toho využil přední střelec Sgt. Thad J. Watson Sr. a dlouhou dávkou stroj Huberta Engsta zasáhl. Z německého stroje vyšlehly plameny. Jeho pilot neváhal a okamžitě svůj stroj opustil na padáku. Pilot měl, na rozdíl od letců z "Little Lulu", štěstí a s lehkým zraněním v obličeji událost přežil. Jeho stroj viděli obyvatelé Otína a okolí padat v plamenech  k rybníku Kunifer. Po nárazu do země z místa dopadu vylétla do vzduchu  hlína a za letadlem se na dlouhá desetiletí zavřela zem.

 Letoun byl zaměřen J. Šaškem v dubnu 2011. K následnému vyzdvižení stroje pomocí bagru  pak došlo v květnu 2011. Členům Klubu historie letectví v Jindřichově Hradci se podařilo najít téměř celý letoun, chyběla jen část pravého křídla, která zřejmě po dopadu zůstala na povrchu a byla odklizena Němci. Ačkoliv letoun padl "do měkkého", došlo k totální destrukci. Díky bahnu však došlo k dokonalému zakonzervování součástí stroje, takže po vytažení byly jednotlivé komponenty stroje shledány téměř jako nové. Na části plechů se rovněž zachovala barva. Na pomuchlaném torzu zadní části trupu byla objevena žlutá linka, z ní je zřejmé, že stroj patřil 6. Staffel II.(Sturm) Gruppe JG 300. Tímto byla prokázána identita stroje.

 

 

Nalezené trosky stroje jsou dnes vystaveny v trvalé expozici v Muzeu Jindřichohradecka. Trosky stroje zde dostaly velký prostor, výstava je svým zpracováním a rozsahem jednou z nejvydařenějších v ČR.

 

   
Vrtulový náboj Vrtulový náboj. Dobře viditelný je mechanismus nastavování listů vrtule.

 

   

Karter motoru BMW 801

 

   
Zbytky kokpitu stroje se sedačkou pilota Kokpit stroje-pohled zezadu

 

   
 Torzo přístrojové desky  Část křídla s ukazatelem úhlu vysunutí vztlakových klapek

 

 

   

 Ač se to nezdá, tato zmuchlaná koule bývala zadní částí trupu, kýlovou plochou a horizontálním stabilizátorem.

 

   

 Ostruhové kolo, jedna z mála věcí, kterou je možno na smotaném torzu na první pohled identifikovat

 

 

   

 Mapa nalezená v troskách letadla

 

   
Kulomet MG 131 Munice do 20 mm kanonu MG 151

 

 

 

Část závěsníku /nahoře/, a kanon MG 151.

 

   
Elektronika křídelního kanonu  MG 151 Ovladač vztlakových klapek a podvozku z levé konzole kokpitu

 

 

   
Torzo ciferníku otáčkoměru. Ovladač odhozu bomb ZSK 244

 

   
Ukazatel kompasu Patin /uprostřed/ Ciferníky přístrojů z palubní desky

 

   
Ukazatel plnícího tlaku motoru Ciferník rychloměru a výškoměru

 

   
Instruktážní štítek k závěsníku ETC Fragmenty rozlámané přístrojové desky

 

 Podvozková noha

 

   
Zbytky pneumatiky hlavního podvozku Uchycení podvozkové nohy v křídle

 

 

Událostí se podrobně zabývá kniha J. Šaška "Letecká bitva nad Jindřichohradeckem 24.8.1944 /Svět křídel 2011/

 

Pavel Krejčí 5.2016