Messerschmitt Bf 109G-14 Wr. Nr. 461981
IV./ Jagdgeschwader /JG/ 300
Fw. Fritz Grothendieck
Hynčice okr. Nový Jičín 17.12.1944
Ilustrační bokorys Messerschmitt Bf 109G /JG 300 (forum.largescalemodeller.com)
Místo dopadu- dnes zarostlá džungle | Na místě se stále dají nalézt fragmenty letadla /2015/ |
Pomník vybudovaný Leteckým muzeem Suchdol poblíž místa dopadu.
Dalším letounem sestřeleným v letecké bitvě 17.12.1944 byl Bf 109G-14 W. Nr. 46981. Stroj s tupovým označením "bílá 4" patřil ke IV. Gruppe stíhací jednotky JG 300 "Wilde Sau". Pilotem byl vysokoškolsky vzdělaný a hudebně nadaný Fw. Fritz Grothendieck. Stroj se zřítil na jižním konci obce Vražné, v části Hynčice. Stíhačka spadla střemhlavým letem nedaleko potoka a zaryla se do bahnité půdy. Na povrchu zůstal pouze asi tři metry hluboký kráter, v okolí pak části křídel a kormidla. Místo bylo uklizeno v rámci možností německými vojáky, kráter po válce posloužil jako místo pro skládku suti a domovního odpadu. Němcům se během války nepodařilo potvrdit, že právě u Hynčic zahynul Fw. Grothendieck, letadel havarovaných 17.12.44 byla celá řada. Pilot byl proto veden jako "nezvěstný".
Fw. Fritz Grothendieck
V roce 2002, po 58 letech byly trosky stroje vyzdviženy LHS Vyškov ve spolupráci s Klubem přátel Suchdolu nad Odrou- vojenské sekce. Byly vyzdviženy podstatné části trupu letadla včetně kabiny a ostatků pilota. Identifikační známka sice nalezena nebyla, nicméně se podařilo najít část uniformy s hodnostním označením a nápisem "Grothendieck" na nášivce. Tím byly identita stroje a pilota jednoznačně prokázána. Z hloubky byly rovněž vytaženy palubní zbraně /MG 131 a MG 151/ a vrtulové listy. Nejhlouběji, téměř v osmi metrech se nacházel motor DB 605. Po zahrnutí kráteru byla ještě celá řada věcí nalezena soukromými hledači v zemině na povrchu. Podstatné části stroje se nacházejí v expozici Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou.
Vitrína věnovaná havárii Fw. Fritze Grothendiecka | Věci nalezené v r. 2002 |
Motor DB 605 | Motor DB 605 |
Část rámu odklopného překrytu kabiny a pancíř | Kulomet MG 131 nalezený v kráteru |
Několik částí stroje se nachází i v muzeu Vyškov. Expozice je bohužel dost nepřehledná a ani zdejší průvodce mi nebyl schopen potvrdit, která část letadla je z kterého případu. Zřejmě to jsou tyto:
Některé drobnější věci nalezené po oficiálním průzkumu jsou v soukromých sbírkách.
Sbírka mého jmenovce p. Pavla Krejčího z Brna
Díly konstrukce kormidel | Pancíř chránící sedačku pilota |
Zámek krytu motoru | Zámek krytu motoru |
Zbytky padáku | Část ramenního upínacího pásu |
V r. 2016 se mi podařilo, v rámci doplnění sbírky, získat výměnou několik zajímavých věcí z tohoto stroje.
Zbytky obalu padáku | Zbytky obalu padáku |
Svíčka, část bloku, ventil motoru DB 605 | Část nožního řízení |
Fragment hadice kyslíkového dýchače | Část čepele "gravitačního" nože LW |
Přeska upínacího pásu | Zbytky plátěného potahu kormidel |
Podrobnější informace o letecké bitvě 17.12.1944 lze nalézt v knize "Vzpomínky na neznámé letce" autor J. Mahr, 2011.
Pavel Krejčí 4.2016