Messerschmitt Bf 109G-14 Wr. Nr. 461981

 

IV./ Jagdgeschwader /JG/ 300

 

Fw. Fritz Grothendieck

 

Hynčice okr. Nový Jičín   17.12.1944

 

 

Ilustrační bokorys Messerschmitt Bf 109G /JG 300  (forum.largescalemodeller.com)

 

 

 

 

   
Místo dopadu- dnes zarostlá džungle Na místě se stále dají nalézt fragmenty letadla /2015/

 

 

Pomník vybudovaný Leteckým muzeem Suchdol poblíž místa dopadu.

 

Dalším letounem sestřeleným v letecké bitvě 17.12.1944 byl Bf 109G-14 W. Nr. 46981. Stroj s tupovým označením "bílá 4" patřil ke IV. Gruppe stíhací jednotky JG 300 "Wilde Sau". Pilotem byl vysokoškolsky vzdělaný a hudebně nadaný Fw. Fritz Grothendieck. Stroj se zřítil na jižním konci obce Vražné, v části Hynčice. Stíhačka spadla střemhlavým letem nedaleko potoka a zaryla se do bahnité půdy. Na povrchu zůstal pouze asi tři metry hluboký kráter, v okolí pak části křídel a kormidla. Místo bylo uklizeno v rámci možností německými vojáky, kráter po válce posloužil jako místo pro skládku suti a domovního odpadu. Němcům se během války nepodařilo potvrdit, že právě u Hynčic zahynul Fw. Grothendieck, letadel havarovaných 17.12.44 byla celá řada. Pilot byl proto veden jako "nezvěstný".

 

 Fw. Fritz Grothendieck

 

V roce 2002, po 58 letech byly trosky stroje vyzdviženy LHS Vyškov ve spolupráci s Klubem přátel Suchdolu nad Odrou- vojenské sekce. Byly vyzdviženy podstatné části trupu letadla včetně kabiny a ostatků pilota. Identifikační známka sice nalezena nebyla, nicméně se podařilo najít část uniformy s hodnostním označením a nápisem  "Grothendieck" na nášivce. Tím byly identita stroje a pilota jednoznačně prokázána. Z hloubky byly rovněž vytaženy palubní zbraně /MG 131 a MG 151/ a  vrtulové listy. Nejhlouběji, téměř v osmi metrech se nacházel motor DB 605. Po zahrnutí kráteru byla ještě celá řada věcí nalezena soukromými hledači v zemině na povrchu. Podstatné části stroje se nacházejí v expozici Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou.

   
Vitrína věnovaná havárii Fw. Fritze Grothendiecka Věci nalezené v r. 2002

 

   

 

   

 

   
Motor DB 605 Motor DB 605

 

   
Část rámu odklopného překrytu kabiny a pancíř Kulomet MG 131 nalezený v kráteru

 

Několik částí stroje se nachází i v muzeu Vyškov. Expozice je bohužel dost nepřehledná a ani zdejší průvodce mi nebyl schopen potvrdit, která část letadla je z kterého případu. Zřejmě to jsou tyto:

   

 

Některé drobnější věci nalezené po oficiálním průzkumu jsou v soukromých sbírkách.

 

Sbírka mého jmenovce p. Pavla Krejčího z Brna

   
Díly konstrukce kormidel Pancíř chránící sedačku pilota

 

   
Zámek krytu motoru Zámek krytu motoru

 

   
Zbytky padáku Část ramenního upínacího pásu

 

 

V r. 2016 se mi podařilo, v rámci doplnění sbírky, získat výměnou několik zajímavých věcí z tohoto stroje.

   
Zbytky obalu padáku Zbytky obalu padáku

 

   
Svíčka, část bloku, ventil motoru DB 605 Část nožního řízení

 

   
Fragment hadice kyslíkového dýchače Část čepele "gravitačního" nože LW

 

   
Přeska upínacího pásu Zbytky plátěného potahu kormidel

 

Podrobnější informace o letecké bitvě 17.12.1944 lze nalézt v knize "Vzpomínky na neznámé letce" autor J. Mahr, 2011.

 

Pavel Krejčí 4.2016