Heinkel He 111H-16  W. Nr. 161717

 

A1+EH

 

1/KG 53

 

Lt. Neumann Heinz

 

Gefr. Dragon Wilhelm

 

Uffz. David Kurt

 

Uffz. Mühlbacher Johann

 

Uffz. Werner Erich

 

Řeka okr. Frýdek Místek              29.1.1944

 

 

 

 

 

 Aktualizace  6.1.2025

Přes  osmdesát let se v obci Řeka a okolí tradovají pověsti o neznámém německém  letadle, které v průběhu války narazilo do prudkého svahu, vysoko nad obcí Řeka na Frýdecko-Místecku. Na událost si vzpomínají poslední žijící pamětníci, s odstupem času ale nedokážou událost přesněji časově zařadit.  S poznámkou "neznámá He 111, asi rok 1944" byla tato událost až doteď vedena i zde na Letecké Badatelně. Díky neúnavnému a trpělivému pátrání pana Aleše Komendy po okolnostech této havárie je dnes, po téměř osmdesáti letech od události možno konstatovat, že došlo k objasnění identity stroje a posádky, která u Řeky tehdy zahynula. Stránka věnovaná této nehodě je tedy doplněná o nově zjištěné údaje. Díky Aleši!

 

 

Nehoda He111 H-16 nad obcí Řeka

Autor: Aleš Komenda

 

 

 He111 H-16, A1+EH, 1./KG53 (zdroj: archiv autora)

 

 

Je tomu víc jak dvacet let, kdy jsme poprvé navštívili místo tragické nehody letounu Luftwaffe, který narazil do hory, nad obcí Řeka, v době druhé světové války. Na místě se tehdy nacházely zbytky plechů a dalších leteckých součástek, roztahaných po širokém okolí z důvodu lesní činnosti a také stavby cesty pro lesnickou techniku, která nyní vede skrz místo dopadu.

I přes důkladnou prohlídku oněch fragmentů, nepodařilo se najít žádnou indicii, která by nás přivedla blíž odhalení původu stroje. Věděli jsme pouze to, že se pravděpodobně jedná o Heinkel He 111. V okolních archivech o této události nebyla jediná zmínka a místní kroniky se po válce buď ztratily nebo zničily. Z výpovědi místních občanů, kteří si na danou událost vzpomněli, vyšlo najevo, že se stroj zřítil na začátku roku 1944 ve velmi špatném počasí. Místní pamětníci se rozpomenuli, že náraz doprovázel mohutný výbuch. Jeden z občanů, kterému tehdy bylo 7 let, dokonce doprovázel příslušníky Wehrmachtu k místu havárie, když šli vyzvednou ostatky mrtvých letců. Ty byly odvezeny a pohřbeny údajně v Těšíně. Později byly na louku u potoka staženy i zbytky letounu a po čase odvezeny neznámo kam.

Na podzim roku 2022 se mi však do rukou dostaly materiály od Michaela Balsse s informacemi, které se přesně shodovaly s místem i časem nehody. Jednalo se o Heinkel He 111 H-16 W.Nr. 161717 A1+EH, který měl v této oblasti 29. ledna 1944 v 19:15 narazit do západního svahu hory, za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek. Všech 5 členů posádky ve složení: Lt. Neumann Heinz, Gefr. Dragon Wilhelm, Uffz. David Kurt, Uffz. Mühlbacher Johann, Uffz. Werner Erich, na místě zahynulo. Stroj patřil k 1. Staffel KG 53, která se tehdy, společně s celou I. Gruppe, nacházela na letišti Proskurow. Dokud nebude nalezen výrobní štítek či jiný fragment, který by potvrdil, že se jedná o tento letoun, nemůžeme stoprocentně říci, že je to on. Ale vzhledem k podobnosti místa, času i popisu události, lze konstatovat, že je shoda více než pravděpodobná.

Ve snaze zjistit více, byl postupně kontaktován Bundesarchiv, Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e. V., městské úřady a archivy měst Kiel, Hamburg, Münster a mnoho dalších. Záznamů se dochovalo velmi poskrovnu, ale přesto si lze udělat aspoň malou představu o osudech pěti mladých mužů, jejichž život vyhasnul pod vrcholem Šindelné onoho osudného večera.

 

                                         

 Znak KG 53 „Legion Condor“ a její I. Gruppe (zdroj: Ketley Barry, Luftwaffe Emblems 1939-1945, 2012)

 

 

 

 

Lt. Neumann Heinz (pilot)

Narodil se 18. srpna 1912 v kasárnách ve Friedrichsortu (Kiel). Jeho otcem byl dělostřelec v I. Matrosenartillerie-Abteilung Reinhold Neumann. Maminka Ella Sophie, rozená Feuerherd.

Sám Lt. Neumann se oženil před Štědrým dnem 23. prosince 1939 v Hamburku.

Jeho cesta po nástupu k Luftwaffe byla standardní – přes výcvikové jednotky, k jednotkám operačním. V jeho záznamech můžeme najít Flg.Ausb.Regt. 11 v Schönwalde, Schüler-Kompanie FFS C3 v Alt Lönnewitz. Dále se zde nachází KGr.z.b.V. 11, která byla v době svého působení vyzbrojená třímotorovými letouny Junkers Ju 52 a které velel Hptm. Hans-Eberhard Frhr. von Hornbach. Od „11.“ Lt. Neumann přechází ke KGr.z.b.V. 105. S touto jednotkou se účastní operace Merkur, tedy bitvy o ostrov Kréta, která probíhala mezi 20. květnem – 1. červnem 1941. Gruppe byla vyzbrojena spolehlivými Junkersy Ju 52 a operovala z letiště Tanagra v Řecku. Letoun Lt. Neumanna však byl hned 20. května nad Chanií zasažen a on byl zraněn na hlavě a noze. Léčen byl v lazaretu 612 v Soluni a 692 v Aténách.

 

Ju 52 od KGr.z.b.V. 105 s výsadkáři připravenými k nástupu

 

Bohužel dalším dochovaným záznamem je informace o úmrtí během letecké nehody v rámci 1./KG 53

Lt. Neumann byl pohřben v Těšíně a po roce 2000 byly jeho ostatky přesunuty na německý vojenský hřbitov v Siemianowicích v Polsku.

 

 

Uffz. David Kurt (palubní technik)

Kurt David již v hodnosti Unteroffizier. (zdroj: Bundesarchiv)

 

Kurt David je jediným členem posádky, ke kterému se dochovaly ucelenější informace. Narodil se 1. prosince 1920 ve městě Bochum nedaleko Dortmundu. K Luftwaffe nastoupil ještě jako student 25. dubna 1938 a byl odvelen k Flieger-Ersatz-Abteilung 16. Tato jednotka byla zformována ve Šlesvicku v říjnu 1935 a rozpuštěna rovněž v říjnu roku 1942, přičemž mužstvo bylo zařazeno k 5. polní divizi Luftwaffe.

Ještě v srpnu 1938 byl převelen k Fliegerwaffenschule (See) Parow. A odtud, v prosinci téhož roku, nastupuje k průzkumné 2. Staffel (H) Aufklärungsgruppe 41. V rámci této jednotky absolvoval polní tažení v Polsku, Francii i na středním úseku východní fronty. 16. března 1942 je přeřazen k jednotce, jejíž název je bohužel nečitelný. Mohlo se jednat o některou školu pro zvýšení odbornosti, protože již o půl roku později nastupuje k 4./ Kampfbeobachter-Anwärter-Bataillon 1. U této jednotky se mezi listopadem 1942 a lednem 1943 účastní bojového nasazení proti partyzánům na východní frontě.

Po této nezáviděníhodné službě je ještě v lednu 1943 převelen k 8./ Bordschützenschule a po třech měsících k 11./KG53, která se v té době nacházela ve Francii na základně Orléans – Bricy. V listopadu 1943 přechází k 13. Staffel a s Novým rokem 1. ledna 1944 nastupuje k 1. Staffel KG 53, sídlící v té době na letišti Proskurow na východní frontě. Necelý měsíc poté Kurt David umírá v troskách svého letounu.

Jeho tělo bylo pohřbeno v Těšíně a následně taktéž v Siemianowicích.

 

Gefr. Dragon Wilhelm (pozorovatel)

Willi se narodil 18. listopadu 1915 a byl druhým nejstarším členem posádky. Paradoxně světlo světa poprvé uviděl v Eichenau, okr. Katowice, jen několik kilometrů od německého vojenského hřbitova, kde nyní spočívají jeho ostatky.

V jeho záznamech je jen několik kusých informací. I tak je bezesporu zajímavé, že ve výčtu jednotek, u kterých sloužil, je i slavná stíhací eskadra „Zelených srdcí“ JG 54. Dále pak 4. Ers.J.R. 29 nebo 2./Flieger-Ergänzungs-Kampfgruppe 2. Ta operovala z letišť Crössinsee-Schönfeld a Quedlinburg. Ve výzbroji měli letouny Heinkel He 111, Dornier Do 17 nebo Junkersy Ju 88. Velitelem byl po celou dobu Maj. Hans Bader. K 28. lednu 1941 je Gefr. Dragon převelen ke KG 53. Nejprve je u III., pak u IV. Gruppe. Potom opět u III. Gruppe a nakonec u 1. Staffel, I. Gruppe KG 53. Během své kariéry dosáhl hodnosti Unteroffizier, ale ta mu byla z neznámých důvodů snížena na Gefreiter.

Po tragické nehodě, byl rovněž pohřben v Těšíně. Dnes, jak už bylo uvedeno výše, leží vedle svých tří kamarádů v Siemianowicích.

 

Uffz. Mühlbacher Johann (palubní radiotelegrafista)

 

 Johann Mühlbacher v hodnosti Flieger (zdroj: Bundesarchiv)

Naopak nejmladším členem posádky byl Johann Mühlbacher, který se narodil 27. listopadu 1921 v městečku Münster v Tyrolsku. Před nástupem k Luftwaffe byl prodavačem a měl jednoho bratra.

K Luftwaffe vstoupil 6. listopadu 1940 a byl zařazen k 3. Kompanie Flieger-Ausbildung Regiment 14 v Klagenfurtu. Tato jednotka byla sestavena v roce 1939 a v druhé polovině roku 1942 se stala součástí 4. polní divize Luftwaffe. Poté nastupuje ke IV. Gruppe KG 53 a v rámci 53. eskadry je následně převelen k 1. Staffel.

Jako jediný z posádky není pohřben v Siemianowicích, ale leží na vojenské části hřbitova ve Valašském Meziříčí.

 Německá část vojenského hřbitova ve Valašském Meziříčí (zdroj: archiv autora).

 

 

Uffz. Werner Erich (palubní střelec)

Erich Werner ještě v hodnosti Obergefreiter (zdroj: Bundesarchiv)

 

Unteroffizier Werner se narodil v Eichwerder nedaleko Štětína v Pomořansku 9. ledna 1920. Před nástupem k armádě byl zedníkem. V jeho složce se dochovaly pouze dva záznamy a to lékařské prohlídky. I z těch se však dá vyčíst něco málo informací. První vstupní prohlídku k německé branné moci absolvoval 20. ledna 1939 ve Štětíně. Druhý záznam o lékařské prohlídce pochází z 30. března 1942. Erich Werner byl shledán schopným, jak na vojenského pilota, tak pro výcvik výsadkáře. Dle čísla polní pošty, byla prohlídka vykonána pro 1./Erganzungs-Jagd-Gruppe Süd.

Mezi další jednotky, které lze k Erichu Wernerovi přiřadit patří Flieger-Ausbildung-Regiment 16 – jednalo se o stejnou jednotku jako v případě Uffz. Davida, jen v té době již jinak označenou. Dále v záznamech figuruje Flieger-Ersatz-Bataillon XII – tato jednotka vznikla v Trevíru v roce 1942 a koncem roku 1944 byla přesunuta do Fürthu v Bavorsku. Poté je již Erich zařazen k 53. eskadře. Konkrétně k 11. Staffel. Nakonec přechází k 1. Staffel.

Po smrti byl taktéž pohřben v Těšíně a nyní jsou jeho ostatky uloženy v Siemianowicích.

 

Co bylo příčinou nehody, je těžké určit. Rozhodně meteorologické podmínky nebyly příznivé a koncem ledna je po 19. hodině navíc tma. Je tedy možné, že se jednalo o ztrátu orientace. Zda letoun letěl z Německa na frontu, nebo směrem opačným se také neví. Dle místa dopadu, by to nasvědčovalo spíše první verzi, ale dva svědci vypověděli, že letoun kroužil. Jak bylo uvedeno výše, I./KG53 tou dobou sídlila v Proskurowě (dnes Chmelnyckyj – Ukrajina), který se nachází cca 600 km vzdušnou čarou od místa nehody. Otázkou také je, jak dobře byla posádka slétána. Minimálně David Kurt nastoupil k 1. Staffel až začátkem ledna 1944. Otázek je stále dost, ale věřím, že se časem podaří ještě něco málo zjistit.

 

Místo dopadu (v červeném kruhu) na snímku z 50. let (zdroj: https://geoportal.gov.cz)

 

Čím více jsme se nořili do historie tohoto stroje, tím zřetelněji se rýsoval plán na vytvoření malého pomníčku na místě dopadu. Velmi mě překvapil a potěšil zájem a pomoc místních lidí. Taková ochota se hned tak nevidí. K realizaci nakonec došlo v dubnu 2023 a navzdory očekávání hezkého dubnového počasí, se podmínky podobaly spíš těm, ve kterých onen Heinkel havaroval. Napadl sníh a postupně vše zahalila mlha. Výstup s odlitým pomníkem, několika pytli betonu, vodou a nářadím „stál za to“, ale nikdo to nevzdal. A dle reakcí lidí to nebyla marná práce. A věřím, že onen pomník připomene turistům, chodícím kolem, že to místo, kde se tu a tam objeví kusy plechů, plexiskla, slitků kovů apod. není starým smetištěm, ale místem, kde před osmdesáti lety zemřelo pět mladých chlapců.

 

Pamětní deska během přípravných prací (zdroj: archiv autora)

 

Na závěr bych chtěl moc poděkovat všem, kdo mi v rámci pátrání nebo realizace pomníku pomohli. Především občanům obce Řeka a Smilovice, zaměstnancům Lesů ČR, Petru Koniecznemu, Martě Chýlové, Václavu Bejčkovi a mnoha mnoha dalším.

 

Prameny:

- Vzpomínky občanů obce Řeka

- Archiv Balss Michael

- Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.

- Bundesarchiv

- Archiv Kiel

- Kiehl Heinz, Bombardovací eskadra KG53. Mustang, 1997. ISBN 80-7191-278-6

- Ketley Barry, Luftwaffe EMBLEMS 1939-1945, Crecy Publishing, 2012. ISBN 978-0-9554268-3-4 - Holm Michael, 1997 – 2022, dostupný z www.ww2.dk - Lexikon der Wehrmacht, dostupný z www.lexikon-der-wehrmacht.de

- Geoportal, dostupný z https://geoportal.gov.cz

- Archiv autora

Aleš Komenda

 

 

 

 Na místě nehody v r. 2013- Pavel Krejčí

   
Svah pod místem nehody Přes místo havárie dnes vede lesní cesta

 

   
Epicentrum dopadu pod cestou Okolí je dodnes poseto troskami

 

   
Krytky, přesky upínacích pásů, přepínače... Popsaná krytka

 

   
Přepínač z kabiny stroje Do pátrání se rovněž zapojil Mlok skvrnitý pojmenovaný Günther

 

   
Hlavní padáková přeska Torzo padákové přesky

 

   
Výfuk motoru Jumo Zbytek kování z vrtulového listu

 

 

 

Nálezy z místa havárie -Aleš Komenda

   
Sluchátko z pilotní kukly Sluchátko z pilotní kukly

 

   
Drobnosti- převážně elektro Krytka, táhlo, pojistková skřínka...

 

   
Výstražný štítek Elektro

 

   
Skřínka pojistky Skřínka pojistky

 

   
? Zbytky plexiskla z kabiny

Díky Aleši!

 

Fotografie nalezených částí kulometu MG 81 zaslal M. Křištof - Díky!

 

   

 

   

 

 

Pavel Krejčí 2.2016

Aleš Komenda 12.2022, 01.2025