Messerschmitt Bf 109K-4 W.Nr ?
JG 27 /KG(J)6 ?
pilot: Hans-Joachim Bebenroth
Želkovice okr. Louny 6.5.1945
Ilustrační kresba Bf 109K-4 stíhací jednotky JG 27.
Unikátní fotografie vraku stroje na poli u Želkovic /via K. Novák/
Na samém sklonku války, 6.5.1945 došlo nedaleko obce Želkovice na Lounsku k nouzovému přistání letounu Bf 109. K události se zachovala unikátní fotografie, až nezvykle vysoké kvality. Díky tomu, že z fotografie je zřetelná dřevěná konstrukce kýlové plochy a díky umístění krytu přístupu k radiostanici na trupu, lze bezpečně určit, že jde o verzi Bf 109K-4. Kromě této, již řadu let známé fotografie, nebylo dlouho o této události známo vůbec nic. Teprve nedávno se podařilo díky K. Novákovi a SLA Most poskládat mozaiku tohoto příběhu dohromady.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V roce 2001 bývalý pilot stíhací jednotky JG 27 Hans-Joachim Bebenroth napsal:
Jednotka JG 27 byla začátkem dubna přeložena do Prahy-Kbel. Někteří piloti byli přeloženi do Kletzan, cca 10 km severně od Prahy k Vltavě, aby bojeschopné Messerschmity 109 létaly z tamější základny do Kbel.Byl jsem tam ubytován u velmi milé rodiny a nadto jsem se stravoval na letišti.Ve volném čase jsme měli více dní dost času si prohlédnout nádherné město Prahu. Koncem dubna byl tento úkol ukončen a my jsme byli ubytováni na letišti ve Kbelích.
6.května 1945 kolem 6:30 hod., jsme startovali k letu do Drážďan, ale počasí bylo tak špatné, že každý byl odkázán sám na sebe, a sám se musel pokusit přeletět Krušné hory.
Můj Me 109 ale ukázal závadu na chlazení motoru a tak jsem se musel pokusit ve zdraví dostat dolů, před tím, než motor exploduje.
V oblasti mezi Lovosicemi, Mostem a Duchcovem jsem našel vhodné pole k nouzovému přistání se zataženým podvozkem. V důsledku drsného dopadu na zem jsem se zranil v obličeji a musel vyhledat lékařskou pomoc. V poblíž ležícím statku jsem poprosil o pomoc. Poslali mě k přepravě mléka, kde mě koňským povozem vzali do města Duchcova do místního lazaretu.
Moje nouzové přistání leželo asi 10 km jižně od Duchcova, pokud si ještě po 56 letech mohu vzpomenout...
Hans-Joachim Bebenroth v kabině Bf 109 a na společné fotce /druhý zprava/
![]() |
![]() |
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Teprve nedávno se ukázalo, že dopis a fotografie vraku spolu souvisí, jde o tu samou událost. V roce 2015 se podařilo lokalizovat i místo nouzového přistání, což bylo potvrzeno nálezem fragmentů letadla.
Zbývá jen dodat, že Hans-Joachim Bebenroth se po válce dostal pěším pochodem přes Karlovy Vary do Německa ke své rodině. Jeho "stodevítku" pak na poli čekalo rozebírání místním obyvatelstvem, kanibalizovaný vrak později zřejmě skončil ve šrotu. Dnes je na bývalém poli ovocný sad a nic nepřipomíná, co se zde kdysi odehrálo.
Na místě nouzového přistání- rok 2016
Fotografie nálezů Bf 109K-4 Hanse-Joachma Bebenrotha ze sbírky Tomáše Smidovčina
Příruba | Informační štítek |
Zbytek polohového světla ze směrového kormidla | Výrobce-Siemens... |
Objímka se zbytkem žárovky z kontrolky | Zbytek snímače tlaku- pitotovy trubice |
Děkuji Karlu Novákovi a Tomáši Smidovčinovi ze SLA za poskytnuté materiály. Pavel Krejčí 2.2016