Messerschmitt Bf 109G-6        W.Nr  20207      

 

Ergänzungs-Jagdgruppe Ost (EJGr Ost)

 

Fulnek okr. Nový Jičín   7.8.1944

 

 

 Bf 109G-6

 

Znak výcvikové a doplňovací  jednotky EJGr Ost.

 

 Pohled na místo dopadu v r. 2015

 

 

7. srpna 1944 provedla 15. AF  nálet na rafinérie Heydebreck a Blechhammer proti kterým vyslala 353 bombardérů B-17 a B-24. Německá Luftwaffe se snažila napadnout letící bombardéry, proto se letecké souboje rozhořely už v Maďarsku a pokračovaly přes Moravu do Slezska. Ve vzdušném prostoru jihovýchodně od Ostravy byly prokazatelně sestřeleny čtyři německé letouny. Byly to Bf 109, jejichž dopady byly zaznamenány u Nových Lublic, Klokočova a Fulneku. Kromě toho byl sestřelen Ju 88, který se následně zřítil u Slezských Vlkovic. Info zde.

Všechny Bf 109 patřily dopňovací výcvikové jednotce EJGr. Ost. Stroj, který se zřítil u Fulneku pilotoval Fhr. Edgar Bartels. Šlo o Messerschmitt Bf 109 verze G-6, W. Nr 20207 s taktickým označením "bílá 20". 

 

Helmut Kovařík k události v r. 2002  vzpomínal:

 Ze směru od Opavy náhle přiletěly německé stíhačky Messerschmitt Bf 109 a chtěly nesmyslně zespodu napadnout toto velké seskupení letadel. Náhle se však seshora spustilo dolů několik doprovodných strojů, které měly za úkol tyto odvážlivce zlikvidovat. Najednou nastal ještě větší rachot a začal ostrý boj. Sledoval jsem vše z toho posedu do té doby, než kolem stromu začaly svištět kulky. Boj zuřil nízko nad městem a samotné siluety pilotů v kabinách bylo dobře vidět. Slezl jsem dolů. Jeden ze tří letounů (zbylé byly zahnány dále) byl obklopen třemi americkými stíhačkami, které po něm střílely (jedna letěla nad ním a další dvě po stranách). Udělaly asi 3 okruhy nad městem, během nichž začal německý letoun hořet. V posledním okruhu ho tak tlačily k zemi, že proletěl jen kousek od komína cihelny. Vletěl dosti naplocho do děrenského pole a vyryl dlouhou rýhu, kterou vytvořila přední část letadla (rýha byla dlouhá asi 20m a hluboká 0,5 m, směr rýhy byl od Fulneku k děrenské silnici). Při pádu na pole vletěl mezi panáky obilí a vše začalo hořet. Bylo to v blízkosti Sokolova pole a stará Sokolová se tak lekla, že údajně ztratila řeč. Při havárii se utrhlo křídlo a to skončilo až v těžbě cihelny. Ostatní součástky se rozletěly po širokém okolí. Pilot byl vážně zraněn předešlou střelbou a měl i polámané nohy. Na místo havárie se hned seběhlo několik lidí, ale zanedlouho byli z tohoto prostoru vyhnáni německými vojáky z posádky, která sídlila na zámku. Prostor byl hlídán a do večera bylo vše uklizeno. Celý souboj trval asi 3 minuty.“

 

Americkým pilotem, který tuto "stodevítku" pokořil byl zřejmě 1/Lt. Barrie Davis z 325. Fighter Group. Svůj pohled z kabiny Mustangu P-51D 44-13419 popsal takto:

„Letěli jsme ve výšce 7620 metrů a poskytovali ochranu bombardérům jihovýchodně od Blechhammeru, když jsem v 11,50 hod asi o tisíc pět set metrů níže zahlédl osm Bf 109, které právě prováděly otočku směrem k bombardérům. Když jsem byl sto metrů za Messerschmittem, zahájil jsem palbu a zaznamenal jsem zásahy do trupu poblíž kořene křídla. Z Bf 109 začala unikat chladící kapalina, následovaná ohonem kouře. Pronásledoval jsem ho dolů v prudkém letu střemhlav, který jsem vybral ve výšce tři sta metrů, zatímco on šel přímo do země. Po nárazu se letadlo roztříštilo v obrovské černé explozi“


Sestřelem se v minulosti zabývali nadšenci z Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou- viz zde:  http://www.leteckemuzeum.eu/news/h1/
 
Místo havárie jsem navštívil v r. 2015. Na poli se mi podařilo najít několik drobných úlomků, to je vše, co po stroji na místě zbylo.
 
   
 
 
Pavel Krejčí 2.2016