Aero C-3B ev. č. 411
25. letecký bombardovací pluk
Pernek okr. Malacky /Slov./ 7.8.1953
Ilustrační kresba C-3 - Jan Máče
Vrak C-3B.411 /VUA Praha/
Večer 7.8.1953 bylo na letišti Malacky-Kuchyňa rušno. Bylo naplánovano noční létání, během kterého posádky prováděly bombardování cílů na nedalekém polygonu cvičnými cementovými pumami. "Síbly" prováděly nácvik ve tříčlenných rojích. Stroj ev. č 411 příslušející 25. lbop z Hradčan, pilotovaný por. Zbyňkem Jeřábkem, letěl na pozici č. 3 za velitelským letounem. Po shozu shozu bomb přivedl velitel roje letouny nad letiště a dal povel k rozchodu na přistání. Jednotlivé letouny se zatáčkou doprava ve stanoveném intervalu 8-10 sekund odpoutávaly od skupiny a řadily do pravého okruhu ve stanovené výšce 600m. Por. Jeřábek letěl jako třetí. Podle palubního střelce v letounu č. 2 byla vzdálenost třetího stroje nedostatečná. To si zřejmě uvědomil i jeho pilot a v poloze "po větru" lehce vybočil doleva, aby interval zvýšil. Tím se začal nebezpečně přibližovat ke kopcům, které se nachází východně od letiště. Sám o sobě by tento manévr nebyl fatální, pokud by letoun přesně držel stanovenou výšku. Pilot vysunul podvozek, začal ale zároveň i mírně klesat a to zpečetilo osud všech čtyř mužů na palubě. Radiotelegrafista por. J. Novák vyžádal povolení k přistání. Pilot točil s náklonem 20° třetí okruhovou zatáčku a vysunul klapky. V tu chvíli stroj s nic netušící posádkou narazil do kopce zvaného Klokočiny. Letoun po nárazu vybuchl a shořel. Řídící létání s volacím znakem "Element" se již letounu nedovolal.
Po nehodě se samozřejmě rozběhlo rozsáhlé vyšetřování. To potvrdilo, že vinu na nehodě nese pilot. Jak už to tak bývá, byla učiněna opatření , aby se do budoucna podobným nehodám zabránilo. Mezi nejpodstatnější patřilo zvýšení minimální výšky letu po okruhu o 100 metrů.
1953 | 2014 |
Vybaven podklady z archivu VUA Praha jsem v roce 2014 využil cesty kolem Malacek a pokusil se lokalizovat místo dopadu dotyčného Siebelu , i jiných haváríí v okolí tohoto letiště. Místo dopadu na východním svahu Klokočiny je dodnes poseto troskami stroje.
Stále patrné trosky na místě katastrofy /2014/
Vyšetřovací spis, který se zachoval ve fondu Vojenského ústředního archivu v Praze.
Pavel Krejčí 1.2016