Petljakov Pe-2

 

1.gardová bombardovací divize

 

2. letecká armáda

 

Cetechovice okr. Kroměříž  18.7.1945

 

 

 

 

Krátce po válce byly letouny 1. gardové letecké divize 2. letecké armády dislokovány na letišti Vídeň-Aspern. Dne 18. července se skupina lehkých bombardérů Pe-2 vydala na přelet z Vídně do Moskvy na "přehlídku  vítězství" / dle dokumentů " на парад победителей" /- spíše ale na přehlídku ke Dni letectva plánovanou na 18. srpna. Trať letu vedla přes jižní  Moravu a právě během přeletu pohoří Chřiby došlo k tragédii. Dva letouny se při letu ve skupině srazily, staly se neovladatelnými a zřítily k zemi. Letadla dopadla jen několik stovek metrů od sebe. Obě posádky , celkem osm letců, okamžitě zahynuly.  V pamětní knize Cetechovic uložené ve Státním archivu v Kroměříži stojí:

19.7.1945 - V lese, od samoty Vlčák, asi 5 minut cesty na dvou místech byla nalezena zřícená 2 ruská vojenská letadla s posádkou, výbuchem benzinových nádrží, na kusy roztrhanou. Jedno letadlo v mlze narazilo na druhé, pak se každé zřítilo jiným směrem na zem. Jedno se roztříštilo o skálu a druhé o stromy. V obou letadlech bylo po 4 mužích posádky. Letadla se vracela po skončení války domů. Nikdy již svoji vlast nespatřila.
Vojenský pohřeb nehodou zahynuvších 8 ruských vojáků - letců konal se v pátek dne 20. července v 9 hod. dopoledne za velké účasti občanstva naší obce a také občanů obcí  sousedních, na místním hřbitově. Společný hrob byl vykopán u hlavního vchodu na hřbitov.
Postup pohřbu: Uložení rakví do společného hrobu za smuteční hudby, řečníci z armády naší a ruské, z hasičů, předseda národního výboru a zástupci KSČ. Četa vojáků střílela salvy z automatů na poctu a věčnou slávu zahynulým. Závěrem byly zahrány československá a ruská hymna. Hrob byl pak vkusně upraven.
   Rok 1946: V pátek odpoledne 25. ledna 1946 byly exhumovány mrtvoly ruských vojáků kteří v květnu (?) zahynuli při leteckém neštěstí poblíže Vlčáku. Exhumaci provedli ruští vojáci v maskách, mrtvoly byly uloženy do nových rakví a odvezeny směrem ke Kroměříži. Staré rakve byli na poli za kostelem spáleny. Zapsal kronikář Ant. Hladký.

Fotografie trosek z r. 1947 /www.davar.cz/

 

Případ byl poměrně podrobně probrán v letech 2013-2014  na diskusním fóru "Hloubkaři".  Havárií se zabýval p. Aleš Karban, který zde své badatelské poznatky publikoval. Podařilo se zjistit, že jeden z letounů patřil 81. a druhý 82. gardovému bombardovacímu pluku.

Posádka stroje 81. gard. pluku:

velitel roje: pilot  gardový poručík Noskov Porfirij

navigátor: gardový poručík Kylužskyj Petr

střelec-radista: gardový seržant Ignatěv Vladimir

mechanik: gardový technik-poručík Kopytov Georgij

Posádka stroje 82. gard. pluku:

velitel roje: pilot gardový poručík Abrosimov Jevgenij

navigátor: Bogatov Genadij

technik: starší inženýr Korsikov Vitalij

mechanik:gardový technik-poručík Seveljev Vasilij

 

Na místě havárie se ještě desítky let po události nacházelo velké množství trosek. Postupně bylo místo uklizeno, zřejmě kvůli sběru barevných kovů, v posledních letech pak "vyluxováno" hledači letadel či náhodnými návštěvníky tohoto místa. Nepodařilo se bohužel určit, který stroj havaroval na kterém místě. Vzhledem k tomu, že dnes už je na místě trosek pomálu, je zřejmé, že tato skutečnost již nebude nikdy objasněna. V místě nárazu jednoho ze strojů, pod Gavendovou skálou se na památku zahynulých letců nachází kříž namalovaný přímo na skalní stěně.

 

 

Trosky na pod Gavendovou skálou  /www.davar.cz/

 

 

Fragmenty posbírané autorem stránek v roce 2011

   

 

 

 

   

 

 

   

 

   

 

 

Fragmenty ze sbírky Václava Remeše

 Přístrojová deska jednoho ze strojů

 

   

 

   
  Ovladač zapalování- magneta

 

   
Ventil přívodu oleje Ventil

 

   
   

 

   

 

   
Indikátor přívodu kyslíku  

 

 

Pavel Krejčí 12.2015