2× Petljakov Pe-2
1.gardová bombardovací divize
2. letecká armáda
Cetechovice okr. Kroměříž 18.7.1945
Krátce po válce byly letouny 1. gardové letecké divize 2. letecké armády dislokovány na letišti Vídeň-Aspern. Dne 18. července se skupina lehkých bombardérů Pe-2 vydala na přelet z Vídně do Moskvy na "přehlídku vítězství" / dle dokumentů " на парад победителей" /- spíše ale na přehlídku ke Dni letectva plánovanou na 18. srpna. Trať letu vedla přes jižní Moravu a právě během přeletu pohoří Chřiby došlo k tragédii. Dva letouny se při letu ve skupině srazily, staly se neovladatelnými a zřítily k zemi. Letadla dopadla jen několik stovek metrů od sebe. Obě posádky , celkem osm letců, okamžitě zahynuly. V pamětní knize Cetechovic uložené ve Státním archivu v Kroměříži stojí:
19.7.1945 - V lese, od samoty Vlčák, asi 5 minut cesty na dvou místech byla nalezena zřícená 2 ruská vojenská letadla s posádkou, výbuchem benzinových nádrží, na kusy roztrhanou. Jedno letadlo v mlze narazilo na druhé, pak se každé zřítilo jiným směrem na zem. Jedno se roztříštilo o skálu a druhé o stromy. V obou letadlech bylo po 4 mužích posádky. Letadla se vracela po skončení války domů. Nikdy již svoji vlast nespatřila.
Vojenský pohřeb nehodou zahynuvších 8 ruských vojáků - letců konal se v pátek dne 20. července v 9 hod. dopoledne za velké účasti občanstva naší obce a také občanů obcí sousedních, na místním hřbitově. Společný hrob byl vykopán u hlavního vchodu na hřbitov.
Postup pohřbu: Uložení rakví do společného hrobu za smuteční hudby, řečníci z armády naší a ruské, z hasičů, předseda národního výboru a zástupci KSČ. Četa vojáků střílela salvy z automatů na poctu a věčnou slávu zahynulým. Závěrem byly zahrány československá a ruská hymna. Hrob byl pak vkusně upraven.
Rok 1946: V pátek odpoledne 25. ledna 1946 byly exhumovány mrtvoly ruských vojáků kteří v květnu (?) zahynuli při leteckém neštěstí poblíže Vlčáku. Exhumaci provedli ruští vojáci v maskách, mrtvoly byly uloženy do nových rakví a odvezeny směrem ke Kroměříži. Staré rakve byli na poli za kostelem spáleny. Zapsal kronikář Ant. Hladký.
Fotografie trosek z r. 1947 /www.davar.cz/
Případ byl poměrně podrobně probrán v letech 2013-2014 na diskusním fóru "Hloubkaři". Havárií se zabýval p. Aleš Karban, který zde své badatelské poznatky publikoval. Podařilo se zjistit, že jeden z letounů patřil 81. a druhý 82. gardovému bombardovacímu pluku.
Posádka stroje 81. gard. pluku:
velitel roje: pilot gardový poručík Noskov Porfirij
navigátor: gardový poručík Kylužskyj Petr
střelec-radista: gardový seržant Ignatěv Vladimir
mechanik: gardový technik-poručík Kopytov Georgij
Posádka stroje 82. gard. pluku:
velitel roje: pilot gardový poručík Abrosimov Jevgenij
navigátor: Bogatov Genadij
technik: starší inženýr Korsikov Vitalij
mechanik:gardový technik-poručík Seveljev Vasilij
Na místě havárie se ještě desítky let po události nacházelo velké množství trosek. Postupně bylo místo uklizeno, zřejmě kvůli sběru barevných kovů, v posledních letech pak "vyluxováno" hledači letadel či náhodnými návštěvníky tohoto místa. Nepodařilo se bohužel určit, který stroj havaroval na kterém místě. Vzhledem k tomu, že dnes už je na místě trosek pomálu, je zřejmé, že tato skutečnost již nebude nikdy objasněna. V místě nárazu jednoho ze strojů, pod Gavendovou skálou se na památku zahynulých letců nachází kříž namalovaný přímo na skalní stěně.
Trosky na pod Gavendovou skálou /www.davar.cz/
Fragmenty posbírané autorem stránek v roce 2011
Fragmenty ze sbírky Václava Remeše
Přístrojová deska jednoho ze strojů
Ovladač zapalování- magneta |
Ventil přívodu oleje | Ventil |
Indikátor přívodu kyslíku |
Pavel Krejčí 12.2015