Consolidated B-24J Liberator

 

44-41042

 

756. Bomb Squadron, 459. Bomb Group, 15. AF

 

Skrochovice okr Opava, 7.8.1944

 


 

 B-24 náležící 459. Bomb Group v okamžiku odhozu nákladu bomb.

 

 

   
Na místě dopadu 9.2015 Vyhořelý trup a kormidla stroje 8.1944 /via V. Fojtík/

 

 

 

Část pravého křídla /via V. Fojtík/

 

Dne 7. srpna 1944 provedla 15. AF opakovaný nálet na rafinerie Blechhammer sever a jih. Na oba cíle zaútočilo na čtyřista bombardérů B-17 a B-24. Stíhací ochranu zajišťovalo více než třistapadesát stíhačů. Pro posádku B-24 sériového čísla 44-41042 se v  ten den její třetí bojová mise stala osudnou. Asi dvacet minut před cílem byl stroj, kterému velel 2/Lt. Robert R. Schnell a který letěl na páté pozici v boxu "Able", poškozen protiletadlovou palbou. Jeden z motorů přestal táhnout, posádka ho proto odstavila. Letoun to ještě "dotáhl" nad cíl, kde odhodil pumy vzápětí ale inkasoval další zásah. Po několika minutách se zastavil další motor. Posádce v této situaci nezbylo, než letoun opustit na padácích. Na padákovém hedvábí se všichni snesli v prostoru Velkých Heraltic a Sádku na Opavsku. Část posádky byla po přistání lynčována místními Němci. Neřízený Liberator pokračoval v letu na východ od Velkých Heraltic nad obec Branice v Polsku. Tam se samovolně otočil a klesavým  letem vracel zpět na západ. V prostoru Pustého Mlýna u Skrochovic  nedaleko hlavní silnice Krnov-Opava přerazil sloup elektrického vedení, vzniklým výbojem se letoun vzňal a vzápětí dopadl v meandru potoka asi sto metrů západně od Skrochovic. Po dopadu letoun částečně shořel.

 

Směr ze kterého letoun přiletěl, viditelné je elektrické vedení o které letadlo před dopadem zachytilo.

 

Posádka byla po týrání způsobeném místními obyvateli a několika příslušníky gestapa vyslíchána a poté umístěna do zajateckých táborů. Zde se následujíci rok dočkala osvobození a vrátila se do USA.

Trosky letadla byly krátce po nehodě převezeny na místní nádraží a odvezeny do šrotu. Na místě dopadu proběhly v minulosti rozsáhlé zemní práce, celý potok byl upraven a přesměrován do nového koryta. Není proto snadné nalézt nějaké hmatatelné důkazy o havárii. Podařilo se mi to pouze na přilehlém poli, kudy byl pravděpodobně vrak stroje stahován k silnici.

   

 Drobné fragmenty letadla a zbytky munice /2015/

 

 

Četnická hlášení o nehodě z ˇUvalna a Krnova. /via Petr Sikora/

 

Informace čerpány z knihy Jana Mahra "Vzpomínky na neznámé letce"  /2011/. Za poskytnuté materiály děkuji Petru Sikorovi a Vojtovi Fojtíkovi.

 

Pavel Krejčí 10.2015