Consolidated B-24J Liberator 42-51835
"38"
825.Bomber Squadron, 484. Bomber Group
15.Air Force
Lt.Roger A. Martin + 10 KIA
Libina okr. Šumperk 17.12.1944
Ilustrační snímek ukazuje podobu strojů 484.BG
Prostor dopadu trosek ve Farském lese východně od obce Libina.
Letoun 42-51835 s trupovým číslem "38" byl zasažen německým stíhačem - pravděpodobně Bf 109. Dle výpovědi členů jiných posádek na stroj zaútočily tři stroje Luftwaffe. Jeden z nich se palubním střelcům povedlo sestřelit. Zasažený stíhač spadl do několik kilometrů vzdálené Libiny-Lt. Kraft se zachránil na padáku. /případ ZDE/
MACR k události ze 17.12.44 u Libiny. Nezvykle vysoký počet členů posádky- 11, je dán tím, že se na palubě nacházel rovněž fotograf.
Výpovědi členů posádky jiného letadla z formace. Na letoun č.38 zaútočily tři stíhači. Útok proběhl ve směru ze slunce, letoun přešel do vývrtky, vzplály motory č. 3 a 4. Plameny šlehaly z bočních (střeleckých) oken, letoun pak zmizel v oblačnosti.
Dopis z 23.8.1945, v němž matka Lt. Hirsche žádá po veliteství AAF informace o svém synovi, který byl v té době ještě stále veden jako nezvěstný.
Žádost o pátrání po osudu posádky podstoupená Velitelsví leteckých sil ve Středomoří.
Podle výpovědí ostatních posádek bombardovacího svazu těžce poškozený Liberátor přešel do spirály, žádné padáky nebyly spatřeny. Letoun dopadl do Farského lesa, před dopadem bylo odhozeno/nebo se uvolnilo/ několik bomb, které vybuchly v místech dopadu letadla. Krátery po bombách jsou dodnes jasně zřetelné. Celá posádka 11 mužů zahynula.
Celkový pohled na místo dopadu /2013/
Kráter v místě dopadu hlavní části trupu (2013)
Jeden z několika menších kráterů, které byly vytvořeny pumami odhozenými, nebo vypadlými těsně před dopadem stroje.
Posádka byla pohřbena v /tehdy/ Německé Libině, později, v roce 1946 byly ostatky převezeny na hřbitov St. Avold ve Francii. V roce 1965 byl v Libině postaven pomník padlým ve 2.sv. válce, jména osádky byla /sice zkomoleně, ale přece/ uvedena společně s padlými rudoarmějci a oběťmi z řad domácího odboje. V roce 2009 byla instalována nová pamětní deska, kde již byla jména správně.
Pomník obětem války v Libině, na němž jsou uvedena jména posádek obou Liberátorů, které se zřítily nedaleko.
K tomuto letadlu mám vyjímečný vztah. Bylo to první místo dopadu letadla, které jsem kdy navštívil. Bylo to zhruba v roce 1990, tehdy jsem ještě netušil, že mě později tento obor bude tak zajímat. Na místo mě vzal tehdejší spoluletec z Aeroklubu Šumperk a hlavně kamarád Tomáš, zvaný Kubrt. Tehdy, v r. 1990 ještě nebyly žádné inrormace o tom, co to bylo za letadlo. Pamatuji si, jak jsem z kráteru vedle cesty jen tak vytáhl pohozené upínací pásy, ovladač osvitu ze zaměřovače Sperry, část rukavice a drobné duralové zbytky letounu... Nikoho tehdy tyto věci nezajímaly a mě bylo líto je tam nechat. Všechno to skončilo v krabici, kterou jsem občas oprášil a teprve až za dlouhých patnáct let mě napadlo, že by bylo fajn zkusit najít víc...Od té doby jsem místo prošel ještě několikrát, pár hezkých fragmentů ještě přibylo.
Ovladač osvitu Sperry ze spodní střelecké věže
Zbytek letecké rukavice
Panceřové sklo střelecké věže- velmi hezký artefakt, který vlastní p. František Hlavatý ze Šumperka
Přestože se zdá, že vše k tomuto případu je jasné, myslím, že tomu tak není. V literatuře se vyskytují zmínky o druhém Liberátoru, který spadl nedaleko-u obce Václavov. Často se obě letadla zaměňují a mixují dohromady, je rozšířena doměnka, že hlavní část "Libinského" Liberátoru dopadla u křižovatky na Mladoňov-Václavov a ve Farském lese pouze jeho ocasní plochy. Domnívám se, že u křižovatky Mladoňov- Václavov dopadla část trupu druhého stroje-tedy toho který se měl údajně pokusit o nouzové přistání u Václavova. Na křižovatce byly totiž nalezeny identifikační známky navigátora Longa a horního střelce George E. Lee-členů posádky "Václavovského"stroje, což je myslím jasný důkaz! Rovněž pamětníci z Libiny hovoří o pádu do Farského lesa, dva z nich shodně tvrdili, že letoun dopadl u tzv. "Jezírka" v tomto lese. Vtipně se k těmto zjištěním postavil autor před několika lety vyšlé brožury, která pojednává o události. Ten uznal, že to tak asi tedy je, tedy že u křižovatky dopadl stroj Lt. Himmlera, nikoliv Lt. Martina ale "jednou to bylo napsáno takhle, tak to přece nebudeme měnit". Inu, i tak se k tomu dá postavit.
Známka George R. Lee nalezená "u křižovatky"-důkaz, že zde spadl jiný Liberator!
Další informace o tomto případu lze nalézt v knize "Vzpomínky na neznámé letce"-autor Jan Mahr 2011
Za poskytnutí bokysu tohoto stroje děkuji p.Janu Mahrovi
MACR- NARA- FOLD3
Pavel Krejčí 5.2013