Consolidated B-24H Liberator 

 

42-64480 " Lassie Come Home II"

 

746. Bomb Squadron, 456. Bomb Group

 

 

15. Air Force

 

Vršovice okr. Opava  22.8.1944

 

 

 

 

 

Letoun 42-64480 vyfotografovaný v Giulii. Před strojem pózuje neznámá posádka. /456thbombgroup.org/

 

 Bombardér B-24H sériového čísla 42-64480, přezdívaný " Lassie Come Home II" se 22. srpna účastnil bojové mise nad rafinerii Blechhammer-jih. Letoun kterému velel 2/Lt. William H. Smith odstartoval toho dne ráno ze základny u italského Stornara. Krátce po 12. hod, těsně po odhozu bomb byl letoun nad cílovým prostorem zasažen protiletadlovou palbou. V Missing Air Crew Report" , který byl sepsán po akci, ostatní posádky uvedly, že stroj po opuštění cíle explodoval. Skutečnost byla jiná. Letoun, který udržoval formaci na konci bombardovacího svazu byl těžce zasažen, letěl ale dál. Jeden motor na levé straně posádka zapraporovala, z druhého se valil kouř. Krátce nato, byl bombardér, který ztrácel výšku a zůstal osamocen napaden dvěma německými stíhači. Těm se podařilo nebohý Liberator "dorazit". Palubní střelci ale nedali svoji kůži zadarmo. Podařilo se jim jednu z útočících "stodevítek" sestřelit. Ta se dle Jiřího Rajlicha zřítila u Jakubčovic do břehu říčky Raduňka. /údajně Bf 109G-6 W. Nr 411422, pilot Uffz. Hans Ihle vyskočil na padáku a přežil. Letoun nebyl zatím nikým lokalizován, je tedy otázkou jestli k sestřelu skutečně došlo/. Samotný Liberátor byl tak těžce zasažen, že posádce nezbylo, než než ve výšce zhruba 1500 metrů začít opouštět stroj.  Jako poslední opustil palubu velitel stroje- pilot Lt. William H Smith, který před opuštěním kokpitu přepnul řízení na autopilota. Pravděpodobně vlivem asymetrického tahu motorů se stroj nad Jakubčovicemi, jižně od Opavy, stočil k letu směrem na sever. Během klesavého letu obloukem přeletěl rozsáhlý les severně od Jakubčovic kde ho opustili poslední členové posádky. V prostoru obce Vršovice, poté , co přeletěl silnici na Chvalíkovice se letounu utrhly ocasní plochy, vzápětí i pravé křídlo. Zmrzačený vrak dopadl na pole, asi dvě stě metrů východně  od samoty zvané "Na mýtnici". Po dopadu letoun zachvátil požár, který stroj zcela zničil.

Čtyři letci během události prokazatelně zahynuli. Tři z nich,  střelci Sgt. Mikaitis, Cpl. Gamble a navigátor F/O Levine měli tu smůlu, že se jim neotevřel padák. Co-pilot F/O Robert Foley byl bezdůvodně zastřelen horlivým policistou z Raduně. Pátý letec, přední střelec Cpl. Turnage je dodnes veden jako nezvěstný. Jednou z hypotéz je ta, že zůstal na palubě a během nárazu stroje a následného požáru  jeho tělo shořelo. Někteří pamětníci údajně uvedli, že v místě dopadu se později nalezlo několik kostí.

 

Pole, na nejž dopadly trosky stroje- pohled od silnice spojující Vršovice s Chvalíkovicemi.

 

Letci, kteří přežili skončili v kasárnách v Opavě. Později byli převezeni do zajateckých táborů odkud se dostali až po skončení války v Evropě. Ostatky čtyř letců, kteří zahynuli byly v r. 1946 exhumovány a převezeny na hřbitovy Belgii a USA.

Trosky letounu byly dle pamětníků po nehodě pečlivě odklizeny. Dnes se na poli dají najít jen drobné fragmenty.

Několik fragmentů letadla a munice 12.7 mm z místa dopadu.

 

 

Missing Air Crew Report /Fold3/

 
 

 

 

Podrobnější informace o události lze nalézt v knize J. Mahra "Vzpomínky na neznámé letce" /2011/

 

Pavel Krejčí 10.2015