Boeing B-17G 42-97542
563. Bomb Squadron, 388. Bomb Group, 8.AF
Minkovice okr. Liberec 5.3.1945
B-17G 42-97542 na snímku pořízeném zřejmě krátce po příletu do Velké Británie. Na snímku je viditelný radar H2X se kterým tato B-17 létala jako "Pathfinder" u 482 Bomb Group. V lednu 1945 byla zřejmě konvertována zpět do původní podoby se spodním střelištěm.
"Původní" stroj Lt. Kittela "City of Savannah" 43-39049 na fotografii k ceremonii 5-ti tisícího letounu předaného přes letiště Hunter Field.Stroj sloužil u 487 BG. "Noseart" byl před první akcí pravděpodobně odstraněn. Po válce se letoun vrátil do USA, od 14.12.1945 je veden na "odkladišti" letadel v Kingman Air Field v Arizoně, kde byl později sešrotován.
Krásný západ slunce nad místem události u Minkovic./ 9.2015/
5.března 1945 se B-17G 42-97542 zůčastnil mohutného náletu na německé rafinerie. Původně plánovaný cíl- rafinerie v Ruhlandu byl z důvodu nepříznivého počasí změněn a svaz čítající 429 bombardérů zamířil na záložní cíle. Pro 563. Bomb Squadron to byly saský Plauen a Chemnitz. Dle MACR 12926 byl stroj nad cílem zasažen flakem. Dva z jeho motorů byly vyřazeny z činnosti. Posádka odhodila bomby, krátce poté vysadil i třetí motor. Velitel stroje 1./Lt Ralph Kittle oznámil veliteli skupiny, že se pokusí o let na území obsazené Sověty. Letoun neustále ztrácel výšku. Posádka snažila stroj odlehčit tím, že vyhodila kulomety a další těžší předměty. V prostoru Liberce už bylo jasné, že za frontovou linii to "City of Savannah" nedotáhne. Lt. Kittle tedy nařídil opuštění stroje. Osm členů posádky se v pořádku zachránilo na padácích, zadnímu střelci S./Sgt Robertu H. Warrenovi se již pro malou výšku padák neotevřel. Letci, kteří přežili, byli postupně zajati. Tělo mrtvého R.H. Warrena bylo pohřbeno Rudolfem Rolencem u zdi hřbitova ve Višňové, hned vedle márnice. Po skončení války byly ostatky exhumovány a převezeny do USA.
MACR 12926 /Fold3/
Letoun poté, co ho opustila posádka pokračoval v neřízeném letu. Dopadl na louku asi 300 metrů západně od Minkovic. Po dopadu došlo k výbuchu a při následném požáru většina stroje shořela. To, co ze stroje po požáru zůstalo, bylo během několika dní Němci odklizeno a údajně odvezeno na letiště do Liberce.
Událost po válce upadla v zapomnění. Teprve v roce 2015 se událost opět dostala do povědomí veřejnosti. V březnu 2015 byl ve Vísce odhalen památník připomínající tuto událost a hlavně tragický osud jednoho z letců. Událost proběhla i v médiích, při odhalení provedly nad Vískou průlet i armádní Gripeny. Na pomník přispěly dvě regionální firmy a množství drobných dárců.
Místo vykazuje v současné době stopy nájezdu neznámých kopáčů. Nicméně se zdá, že jsou zde už jen drobné, většinou spálené fragmenty.
Pavel Krejčí 9.2015