North American P-51C Mustang

 

42-103565 "Marcia Dear"

 

301.Fighter Squadron,332.Fighter Group, 15. AF

 

2/Lt Lincoln T. Hudson

 

Oldřišov okr. Opava  23.3.1945

 

Rekonstrukce podoby Hudsonova stroje /Muzeum Suchdol nad Odrou/

 

 

 Doplňování střeliva do jednoho ze čtyř kulometů Browning M2 letounu 332. Fighter Group.

 

 

 

V roce 2012 se nadšencům z leteckého muzea v Suchdole podařilo nedaleko obce Oldřišov na Opavsku zaměřit epicentrum havárie amerického letadla. Předpokladaným strojem byl A-20 Boston který havaroval v tomto prostoru 15.4.1945. Americkému stroji také odpovídaly první nalezené fragmenty.  Po dvou letech, v srpnu 2014, po vyřízení všech povolení, proběhl na místě dopadu archeologický výzkum. S pomocí techniky bylo místo odkryto a v případu nastal velký zlom. Namísto očekávaného hvězdicového motoru Wright  R 2600 Twin Cyclone se v zemi začal rýsovat  motor  Packard V-1650 /RR Merlin/. Z původně předpokládaného Bostona se vyklubal P-51 Mustang! V době, kdy se seznam havarovaných amerických strojů na našem území pokládal za uzavřený, to bylo veliké překvapení! V průběhu dvou dnů se podařilo vyzdvihnout motor, podvozkovou nohu, ostruhu, kulomet Browning M2, části výškovky a množství drobnějších částí letadla. Červeně zbarvené plechy a zbytky potahového plátna stejné barvy dávaly tušit, že by se mohlo jednat o letoun legendární černošské 332. Fighter Group zvané  "Tuskegee Airmen". Teorii potvrzovaly i vzpomínky pamětníků o tom, že pilot, který se zachránil na padáku byl černoch. /Doufám, že se slovo "černoch" v dnešní "korektní" době ještě může používat! :-)/

 

Fotografie zachycující vyzdvižení trosek /Let. muzeum Suchdol nad Odrou/

   

 

   

 

   

 

   

 

 

   

 

 V průběhu několika dní po vyzdvižení trosek, byl studiem různých pramenů vytipován pravděpodobný kandidát. Byl jím 2./Lt Lincoln T. Hudson /nar. 1916 v Oklahomě/, pilot 301. Fighter Squadron. Tato domněnka byla následně potvrzena porovnáním čísla nalezeného kulometu s MACRem příslušejícímu ke ztrátě tohoto pilota. Trosky letounu jsou v současné době /říjen 2015/ uloženy v depozitu muzea a připravuje se jejich vystavení v trvalé expozici.

 

Tuskegee 1944. Druhý zprava Lincoln T. Hudson /Charles Hill via Letecké Muzeum Suchdol/

 

Okolnosti ztráty tohoto stroje a jeho pilota jsou podrobně popsány na webových stránkách Klubu přátel Suchdolu nad Odrou- sekce vojenské historie. Přátelé z tohoto muzea odvedli skvělou práci. Podařilo se jim velmi podrobně zmapovat všechny významné aspekty této nehody.

Odkaz na stránky Suchdoláků zde.

V krátkosti- 23. března 1945 se cílem americké 15. letecké armády staly rafinerie v Ruhlandu/Schwarzheide. Vzlétlo celkem 171 B-17 , stíhací doprovod zajišťovalo 231 Mustangů 306. FW. Mezi nimi bylo 51 strojů P-51 331. FG. Po startu ze základny Ramitelli a zformování nad letištěm zamířila skupina na sever. V 11:10 se formace střetla s bombardovacím svazem nedaleko Českých Velenic. Z důvodu poklesu tlaku oleje Hudsonova stroje  se v prostoru Nymburka od skupiny oddělila dvojice Rapier/Hudson a vracela se zpět na základnu. Lt. Rapier po návratu vypověděl, že zůstal s Hudsonem asi hodinu a půl. Během té doby viděl, že jeho wingman odhodil překryt kabiny a že kokpit  stroje byl zcela pokryt olejem. Pilot ohlásil, že se pokusí doletět k ruským liním. Jižně od Břeclavi,přibližně ve 13.00 ve výšce 2400 metrů Rapier nešťastného Hudsona opustil. Ten pak  pokračoval kurzem 030 a snažil se doletět do prostoru již osvobozeného sovětskou armádou. Jeho pokus skončil pouhých 20 km od frontové linie. Asi 6 km severně od Opavy byl nucen svoji "Marcii Dear" opustit na padáku a byl zajat. Neovládaný letoun dopadl u Oldříšova /Odersch/, částečně se zaryl do země a z větší části shořel. Pilot byl německými vojáky odvezen zřejmě na komandaturu do Opavy a poté pravděpodobně do výslechového centra Luftwaffe ve Frýdku. Odtud putoval do tábora Stalag VII v Moosburgu v Doním Bavorsku. Po zhruba měsíci v zajetí byl Lt. Hudson spolu s dalšími osvobozen 14. Obrněnou divizí Pattonovy 3. armády. Po válce se Lincoln T. Hudson přestěhoval do Chicaga. Během civilní kariéry se  vypracoval na post viceprezidenta nakladatelsví Johnson Publishing Co, vydavatele časopisů Ebony a Jet. Zemřel 26.9. 1988.

 

Přesně po roce od vyzdvižení trosek na místě havárie -9.8.2015

   

 

   

 

Informace čerpány z materiálů poskytnutých Leteckým muzeem Suchdol n. Odrou. Díky moc !                              

Pavel Krejčí 9.2015