Š 1.11 /Š-H-1.11/
Letecký Pluk 2 /Olomouc/
rtm. pil. let. Josef Slovák +
voj. Antonín Potůček +
Konice okr. Prostějov 1.9.1923
Foto VUA Praha
1.září 1923 došlo během přeletu eskadry 30 letadel na armádní cvičení do Šebetova ke zřícení jednoho z přelétávaných strojů. Nehoda se udála krátce po ránu, kolem 8.25. K nehodě se ve VUA Praha zachoval pečlivě zpracovaný vyšetřovací spis, včetně několika fotografií./Za zprostředkování děkuji Honzovi Kašemu/. Ze spisu je možno vyčíst, že ten den panovalo počasí se silným nárazovým větrem. Rtm. Slovák si ráno stěžoval na nevolnost, takže byl vyloučen z létání. Po chvíli ale již prohlásil, že se cítí dobře a naléhal, aby byl k letu opět zařazen. Během přeletu se u něj opět zřejmě dostavila nevolnost a jak se v protokolu uvádí "... ze skupiny letadel vybočil a zdálo se, že hledá nouzové přístaviště. Před přistáním byl však uchvácen větrem a sražen k zemi. Možno však též, že byl donucen k nouzovému přistání defektem motoru, což se však nezdá pravděpodobným".
V jiné části protokolu ale komise jako pravděpodobnou příčinu určuje problém s motorem a následný pád do vývrtky. Podle charakteru poškození letadla na fotografiích je dopad ve vývrtce téměř jistý.
Letoun se po dopadu v přední části roztříštil, oba letci byli nalezeni v troskách bez známek života.
Těla letců byla převezena do márnice v Konicích, dne 4.9. se pak konal pohřeb v Olomouci-Černovíře.
Havárie aeroplánu se pro obyvatele ze širokého okolí stala velkou společenskou událostí. Došlo dokonce na společnou fotku u trosek letadla.
Ze spisu rovněž vyplývá na dnešní dobu jedna pozoruhodná skutečnost. Nehoda se stala 1. září ráno, vyšetřovací komise přijela odpoledne a ještě téhož dne komise vyšetřování uzavřela! V dnešní době se na vyjádření UZPLN k letecké katastrofě čeká minimálně půl roku... Komise se ani nezabývala ověřením, jestli opravdu nedošlo k vysazení motoru.
V létě 2015 jsem se do Konice vypravil s tím, že se podle fotografií pokusím místo najít. Od události uběhlo víc než devadesát let, takže jsem se ani nepokušel hledat pamětníky. Na fotografiích je patrný okraj lesa a silnice, která se táhne údolím. Porovnáváním těchto markantů jsem se nakonec během procházky po loukách dopátral přesného místa nehody. Vzhled krajiny se od roku 1923 velmi změnil, všechno je daleko víc zarostlé stromy, křovinami atd... Letadlo bylo zkonstruováno ze dřeva, zdá se, že blok motoru se nerozbil. Nedalo se tedy ani očekávat, že na místě nějaké fragmenty zůstaly. Poblíž místa jsem sice našel několik hliníkových fragmentů. Jestli pocházejí z letadla je otázkou, spíše ale ne. I tak to byl pěkný výlet a zajímavé hledání během krásného letního počasí...
1.9.1923 | 6.8.2015 |
Informace čerpány ze spisu k nehodě z Vojenského ústředního archivu Praha.
Pavel Krejčí 8.2015