Consolidated B-24D Liberator
42-40662 "Black Magic"
415.Bomb Squadron, 98.Bomb Group, 15.AF
Lhenice okr. Prachatice, 22.2.1944
Artwork of "Black Magic" by Antony Gastner- Thanks indeed!
Fotografie Liberátorů 98.BG během náletu v přízemní výšce na rafinerii v Ploesti 1.8.1943. V popředí B-24D 42-63758, nejvzdálenějším strojem je náš 42-40662 "Black Magic"
"Black Magic" na své domovské základně s "kabinovkou" chránící kokpit proti slunečnímu žáru.
Operaci "Argument" provedla 8. a 15. letecká americká armáda ve dnech 19.-25. února 1944 s cílem bombardovat zbrojní a letecké továrny v Německu a na okupovaných územích. Součástí operace byl i nálet dne 22. února 1944 na letecké továrny Messerschmitt GmbH v Obertraublingu, severozápadně od Prufening v okolí Regensburgu a Mnichova v Bavorsku. Součástí velkého svazu byly Liberatory B-24 od 98. Bombardment Group USAAF, tyto čtyřmotorové letouny se u Regensburku oddělily a nabraly kurz na Plzeň. Stíhací doprovod amerických bombardérů se musel vrátit zpět na základny kvůli nedostatečnému doletu. Luftwaffe reagovala vysláním těžkých dvoumotorových stíhaček Me 110G-2 od II. gruppe eskadry ZG1 ze základny Wels u Lince.
Krátce po poledni 22.2. 1944 došlo v prostoru Plzně k prudké bitvě, při které bylo sestřeleno několik Liberátorů a rovněž útočících Messerschmittů. Na straně útočící ZG 1 je zaznamenána ztráta čtyř "Zerstörerů". U obcí Metly a Kasejovice se posádkám podařilo provést nouzové přistání do terénu a letouny byly později rozebrány technickým komandem Luftwaffe a odvezeny. Další dvě "stodesítky" byly na odpis.
U Hartmanic v okrese Klatovy se zřítila Me 110G-2 W.Nr 420009 posádky Meissl/Metz. Oba letci stroj včas opustili na padáku a později se vrátili k jednotce. Informace zde.
Další "stodesítka" W.Nr. 6417 se zřítila u obce Líšťany západně od Plzně. Informace zde.
Americké letectvo ztratilo tento den nad naším územím tři Liberátory.
Stroj 42-73138 zvaný posádkou "Butch" se zřítil nedaleko Dubče u Nepomuku.Informace zde.
Dalším strojem byl B-24H 42-64483, sestřelený stroj se rozpadl ve vzduchu nedaleko obce Bukovec na Domažlicku. Informace zde.
Třetím strojem byl 42-40662 s přezdívkou "Black Magic". Krátce po jedné hodině odpolední byl svaz zezadu napaden Messerschmitty 110. Němečtí piloti nejprve odpálili rakety W.Gr 21 zavěšené na podkřídelních závěsnících. Poté se dotáhli blíž ke svazu a zahájili palbu kanony MG 151. Stroj "Black Magic" byl smrtelně zasažen a opustil formaci. Posádka měla stroj stále pod kontrolou, rozsah poškození byl ale takový, že nedával šanci na pokračování v letu. Letci pod velením Lt.Malase postupně opouštěli stroj na padácích. Na rozdíl od posádek dvou dalších, toho dne sestřelených Liberatorů, měli obrovské štěstí. Všem se podařilo bezpečně přistát na padácích v zasněžené krajině kolem Lhenic v okrese Prachatice. Opuštěný stroj jen těsně minul Lhenice a dopadl na louku, jen několik set metrů od obce. Po dopadu vybuchly benzinové nádrže a letadlo zmizelo v plamenech. Zachovaly se jen vnější části křídel, letadlo jinak kompletně shořelo. Krátce po katastrofě prostor uzavřeli příslušníci Wehrmachtu a zamezili k vraku přístup. Trosky byly po čase odvezeny povozy lhenických hospodářů za německé asistence pryč.
Všech deset letců bylo postupně německou brannou mocí zajato. Některým členům posádky se snažilo pomoct české obyvatelsvo. To mělo později pro některé obyvatele vážné dopady v podobě uvěznění na Pankráci a poté v trestném táboře. Letci pak strávili zbytek války v zajateckých táborech Stalag Luft, odkud byli až po více než roce osvobozeni postupující americkou armádou.
Dva z letců se na "místo činu" po mnoha desítkách let vrátili. Byli to T/SGT. Merl Q. Vanderhoof /v letech 1999 a 2000/ a navigátor 1./Lt. H.L. Williams. Tito letci navštívili Lhenice i samotné místo dopadu stroje.
Trosky stroje v zasněžené krajině na okraji Lhenic - zřetelná je konstrukce křídla, pneumatika hlavního podvozku a kyslíková nádrž. /kniha Operace Argument/
Dva snímky vnější části křídla, která nepodlehla plamenům. Snímky dle mého názoru dokazují, že letoun byl v době sestřelení stále v pískové pouštní kamufláži. Svědčí o tom vysoký kontrast mezi lemem výsostného znaku /červená barva/ a podkladem /písková/. /Operace Argument/
Tento stroj je zajímavý hned z několika důvodů. Je to zřejmě jediný letoun USAAF sestřelený na našem území, který měl pouštní kamufláž. Je to rovněž jediný Liberator verze "D" sestřelený na území bývalého Československa. Tedy stroj, který měl na přídi "skleník" -pozdější stroje zde již měly otočnou střeleckou věž. A v neposlední řadě- tento stroj se v srpnu 1943 zůčastnil slavného náletu na rafinerie v Ploesti. Ten byl uskutečněn z výšky pouze několika desítek metrů. Snahou bylo vyhnout se detekci německými radary. Pro velké ztráty se ale v budoucnu od této taktiky upustilo.
Na místo této události jsem se dostal v roce 2015. Díky laskavosti majitele louky mi byl umožněn průzkum místa. Ten byl sice již v minulosti proveden skupinou Slet, ne všechno ale bylo tehdy objeveno. Rád bych budoucí "průzkumníky" tohoto místa upozornil, že majitel louky bydlí nedaleko a nevypadá, že by s někým jen tak debatoval. Proto se na místo raději nevydávejte bez jeho svolení. Kromě drobných, spálených fragmentů na povrchu již zde ale s největší pravděpodobností nic nebude.
Pan Libor Staněk zaslal poválečný zápis z kroniky Lhenic, který pojednává o této události:
Začátek roku 1944 byl poznamenán ještě jednou mimořádnou událostí, kterou bylo sestřelení amerického bombardovacího letadla. O této události se zachovalo několik písemných zpráv, které umožňují její průběh rekonstruovat: 22. února 1944 kolem 13hod. odpolední se odehrál v prostoru obcí Velká Smědeč a Miletínky letecký souboj. Německá stíhačka pronásledovala americké bombardovací letadlo B-29 (B-24D Liberátor), které se vracelo z náletu na Drážďany na svou leteckou základnu do Itálie. Americké letadlo bylo zasaženo, začalo hořet a desetičlenná posádka byla nucena vyskákat s padáky. Jednotliví členové posádky přistáli na různých místech. Tři muži dopadli v prostoru Velká Smědeč, kde byli německou hlídkou z Chrobol zajati a převezeni do Prachatic, jeden dopadl u Vodice a další spadli v okolí Vadkova, kde se část posádky sešla v chalupě č.35. Marie Vondrušová z č.38 jim podala dva šálky teplého mléka a dva krajíce chleba namazaného sádlem. Jan Šandera jim přinesl jablka a anglicko-český slovník. Americké letadlo spadlo ve vzdálenosti asi 500m. od školy a zcela shořelo. Tři američtí letci byli přivedeni do Lhenic, kde jim poskytl český lékař MUDr. Václav Jandera první ošetření. Ve své písemné vzpomínce na tuto událost uvádí: V únoru 1944 asi o 12.30hod. jsem zaslechl právě u oběda prudký hřmot motoru. Z okna jsem viděl, jak se lidé dívají do oblak, vyšel jsem ven a uviděl hořící a padající letadlo. Letadlo spadlo asi 500m. za obytnou částí Lhenic a hořelo. Běžel jsem k letadlu a nezjistil jsem. že by tam byl někdo živý nebo raněný. Vrátil jsem se domů a zanedlouho mi přivedli tři zraněné Američany. Jeden krvácel z bérce a měl velkou tržnou ránu velikosti asi 5x4cm. Ošetřil jsem ránu, dezinfikoval a vyňal střepinu granátu o velikosti ořechu.Ránu jsem pevně ovázal.Druhý měl natržené ucho. Třetí měl drobné oděrky. Jen jsem byl hotov, přišli němečtí četníci. Velitel byl velmi slušný člověk a snažil se rozmlouvat anglicky. Asi za pět minut se rozletěly dveře a vrazili gestapáci. Celkem jich bylo pět. Zajistili Američany, poručili jim svléknou se, energicky odeslali pryč četníky a pustili se do mne, proč jsem je ošetřoval (když viděly čerstvé obvazy), když vím že je to zakázané. Velitel mne odvedl do ordinace (jinak se vše odehrávalo v čekárně), držel mne okolo krku a dvakrát mne udeřil do obličeje. Jelikož mezi lidmi, kteří přivedli Američany, byl syn místního vedoucího NSDAP, který byl němec, řekl jsem, že jsem to pokládal za rozkaz německého vedoucího, který to potvrdil. To mne zachránilo. Po zjištění dalších lidí odjeli. Asi za týden jsem byl vyslýchán na gestapu a propuštěn. Po čase jsem se dozvěděl od českých lékařů, že Američané byli dáni do zajateckého tábora. Německý lékař se vyjádřil, že díky dobrému ošetření byl mu zachráněn život, jelikož by byl za tuto dobu dostal otravu krve. Vzpomínám si, že mi Američan dával prsten na památku, ale zůstal mu na opáleném prstě bílý pruh, a tak jsem mu prsten vrátil. Jména jejich nevím. Daleko tragičtější následky měla tato událost pro některé občany z Vadkova. 28. února 1944 velitel četnické stanice ze Lhenic doručil čtyřem vadkovským obyvatelům obsílku a pozvání na gestapo do Českých Budějovic. Jeden z nich, čtyřiasedmdesátiletý výměnkář Václav Hamberger z čísla 43, byl z vyšetřovací vazby propuštěn a 25. května se vrátil domů. Další občané se již z Českých Budějovic nevrátili. Byli podrobeni výslechu a z Českých Budějovic byli odvezeni do Prahy do proslulého vězení na Pankráci. 11. května 1944 se konalo v Praze u německého trestního soudu veřejné zasedání. Pro porušení předpisů styku s válečnými zajatci a jejich podporu byli odsouzeni Marie Vondrušková narozená 1910, bytem Vadkov č.38, Marie Šandová naroz. 1898, bytem Vadkov č.9 na 1 1/2 roku vězení a Jan Šandera, narozen 1915, bytem Vadkov č.14 na dva roky vězení a na dva roky ztráty občanských práv. Po rozsudku byly odsouzené ženy převezeny do trestaneckého tábora Aibachu v Bavorsku. Jan Šandera bal 22. července 1944 odvezen do tábora v Rotau. Všichni válečné útrapy přežili a v roce 1945 se vrátili domů.
Místo dopadu v roce 2015
Vrtulový list z levého vnějšího motoru /motor č. 1/
Průstřel v listu způsobený německým granátem ráže 20mm. Tvar průstřelu potvrzuje výpověď navigátora z jiného stroje 2./Lt.H. R. Huntera, který uvedl, že stroj byl zasažen palbou zezadu.
Znak výrobce vrtulového listu-Hamilton Standard Propellers
Štítek z motoru stroje Pratt and Whittney R 1830 | Výstražný štítek |
Část pažby ze signální pistole
Torzo nábojnice a střela r. 12.7 mm
Svorka a zbytek hadice
Části motoru
![]() |
Část motoru P&W R 1830
Části motoru, fragmenty z hydraulické instalace
Část plexiskla ze zasklení kabiny | Pertinaxové kolečko-součást lankového převodu. |
Podrobnější informace lze nalézt v knize autotů Foud, Krátký, Vladař "Operace Argument" /2004/ . Událostí se rovněž zabýval lhenický kronikář Jan Bumba, na internetu lze nalézt několik článků tohoto autora na toto téma.
Za pomoc děkuji Tomovi, Pavlovi a Milanovi
Pavel Krejčí 7.2015