Focke-Wulf Fw 190A-7 W.Nr. 340306
Obfw. Kurt Fischer
Proseč okr. Chrudim, 2.1.1945
Ilustrační snímek- v popředí Fw 190A-7 W.Nr. 340001, pilot Oblt. Waldemar Radener, 7./JG 26, 1944
Místo dopadu v r. 2015
V samém začátku roku 1945 došlo nedaleko Proseče v okrese Chrudim ke smrtelné havárii německého stroje Fw 190. Dle četnického hlášení stanice Proseč, které je datované 9.ledna 1945 došlo k nehodě 2.1.1945 mezi 15:15 až 15:30.
Aktérem nehody se stal Obfw. Kurt Fischer /nar. 1916/, který pilotoval Fw 190 verze A-7 výr. čísla 340306. Dle očitých svědků se stroj pohyboval ve výšce asi 500 metrů nad lesem ze směru od Martinic k obci Paseky. V pravidelného chodu motoru BMW 801 se náhle ozvaly dvě hlasité rány. Stroj se začal řítit k zemi. Je možné, že se pilot pokušel po vysazení motoru stroj "dotáhnout" na louky, které se nacházejí v okolí osady Paseky. To se ale nepodařilo, letoun ještě přeletěl hranu lesa u nejbližší pastviny, vzápětí ale dopadl na zem. Zřítil jen asi deset metrů od domu p. Dudka, majitele pastviny. Po nárazu vyhloubil mělkou rýhu, roztříštil se a vybuchl. Trosky se rozlétly do vzdálenosti až 150 metrů. Pilot po nárazu okamžitě zahynul. Dům p.Dudka byl tlakovou vlnou poškozen. Vzápětí se dostavila vojenská komise z letiště Pardubice, která nařídila úklid trosek. Ten probíhal po dobu několika dní. Došlo i na finanční odškodnění majitele domu-p. Dudka, jemuž německá vojenská správa vyplatila 700 tvrdých protektorátních korun, což odpovídalo asi 70 říšským markám...
Četnické hlášení o nehodě
Místo dopadu jsem poprvé navštívil v r. 2009. Již v té době se na místě daly najít nějaké fragmenty jen ztěží. V r. 2015 jsem se na místo vrátil, díky ochotě současných majitelů jsem měl možnost pokusit se zaměřit epicentrum havárie. To bylo již před řadou let prokopáno partou neznámých hledačů. Tehdy byl na místě nalezen jeden vrtulový list.
Snímek z dávné minulosti- ozve se mi někdo z této party? | 2015 |
Je zřejmé, že dnes se již pod povrchem země nic nenachází. Několik zajímavých fragmentů přinesl okraj louky v blízkosti nově vybudovaného stavení /původní dům p. Dudka byl v minulosti zbourán/. Dle stop na části vrtulového listu, který byl na místě nalezen v minulosti je zřejmé, že motor v okamžiku nárazu pracoval a vrtule se točila. Je to poněkud v rozporu s četnickým hlášením, kde je zmíněna závada motoru.
Špička vrtulového listu | Část vrtulového listu |
Části konstrukce stroje | Zbytky motoru BMW 801 |
Děkuji současným majitelům pozemku za ochotu, s níž mi umožnili místo prohledat. Pavel Krejčí 7.2015