Avia S-199 ev. č. 20
Letecký pluk 5 /V.Ú. 7750/
rt. Krejcar Vladislav
Kadolec okr. Žďár nad Sázavou 11.11.1950
Místo havárie- stav 5.2015.
11.11.1950 havarovaly jižně od Křižanova dva letouny S-199. Ačkoliv typ S-199 neměl díky svým letovým vlastnostem mezi piloty valnou pověst, v tomto případě bylo příčinou špatné rozhodnutí jejich pilotů. Piloti rt. Tomiška a rt. Krejcar přelétavali stroje z letiště Prešov přes Zvolen a Brno do Plzně ke svému domovskému útvaru. V Brně přistáli 11.11. v 10:15. Počasí na úseku Brno-Plzeň bylo nevyhovující. Zejména to bylo na Vysočině, kde byla místy základna oblačnosti jen v 50 metrech. Letová kontrola v Plzni proto let zakázala. Piloti si přesto telefonicky na důstojníkovi letové kontroly let vymohli. Krátce po startu se v blízkosti Křižanova dostali do nízké oblačnosti. V oblasti se navíc díky mlze snížila dohlednost a ta nepřesahovala 50 metrů. V té době se skupina rozpadla, piloti se snažili prorazit vpřed. Dle výpovědí svědků se dá usuzovat, že poté, co zjistili, že na Plzeň to již nepůjde, snažili se vrátit. Dle vyšetřování piloti ještě před startem z Brna udělali fatální chybu- ani jeden z nich si nezapnul umělý horizont. Bez pomoci tohoto přístroje nemohli v mracích nastoupat nad oblačnost a museli se snažit pokračovat velmi nízkým přízemním letem. První vrazil do země rt. Krejcar. Stalo se tak u obce Kadolec cca v 11:41. Jeho kamarád rt. Tomiška se kroužením snažil z prostoru dostat ještě dalších pět minut. Nakonec se mu stal osudným nepatrný kopec u obce Lhotky, jen několik kilometrů od místa havárie rt. Krejcara. Oba letouny byly nárazem do lesa zničeny, rt. Krejcar zahynul na místě, rt. Tomiška během převozu do nemocnice.
Místo nárazu motoru do země | Trosky, které se dodnes nacházejí na místě havárie |
Část lafety kulometu MG 131 | Část kanonu MG 151 |
? | Zámek krytu motoru Jumo |
Jediná zachovalá fotografie trosek tohoto letadla-bohužel poničená při povodních v srpnu 2002 /VUA Praha/. Na fotografii výškové kormidlo.
"Hlášení o nehodě" /VUA Praha/
Zákres trosek /VUA Praha/
Pavel Krejčí 6.2015