Douglas A-20 Boston

 

por. A.A.Větrov +

 

st. seržant V.A. Oslopov +

 

O.I. Maximov

 

M. Otožanov

 

 

Ruprechtov okr. Vyškov  25.4.1945

 

 

 

 

   

Během náletu na železniční stanici v Brně byl západně od Vyškova sestřelen letoun A-20 Boston. Dle vzpomínek šturmana O.I. Maximova byl stroj zasažen během letu k cíli německým stíhačem. Letoun během pádu dokázali opustit dva členové posádky -O.I.Maximov a M. Otožanov. Por. Anatolij Alexejevič Větrov,/ nar. 1922 v Moskvě/ a střelec -radista st. seržant Vladimír Alexandrovič Oslopov /nar. 1921 ve vesnici Gusevky v Kirovské oblasti / stroj nedokázali opustit a zahynuli. Letadlo se zřítilo na kótě Černov do rokle v lese. Po dopadu začalo hořet a po několika minutách požár způsobil explozi naložených pum. Ta rozmetala vrak stroje po širokém okolí.

O.I.Maximov a M. Otožanov našli úkryt u místních obyvatel v nedaleké obci Hostěnice a po několika dnech se  dočkali  příchodu pozemních jednotek RA. Dle vzpomínek O.I. Maximova se krátce po osvobození oba vrátili k jednotce a již 2.5. opět létali. V červnu 1945 se vydali podívat na místo havárie jejich stroje, kde byli srdečně přivítáni místními obyvateli.

Pozůstatky mrtvých členů posádky tajně pohřbila paní Vlasta Benešová z Ruprechtova do jednoho z hrobů na místním hřbitově.

 O případ se koncem sedmdesátých zajímal tým časopisu Zápisník, v roce 1980 byl publikován článek na toto téma.

Nedaleko místa dopadu se nachází pomník letcům, kteří zde zahynuli.

 

 

Část rámu kabiny se zasklením Fragment z motoru
   

 

Svorka elektroinstalace Nábojnice r. 12.7 mm
   

 

  Svorka
   

 

Fragmenty nalezené ing. Pavlem Krejčím /Brno/

Popisek ovládání podvozku  
   

 

Nábojnice 12.7 mm US a ruské provenience  
   

 

 Za pomoc se zpracováním případu děkuji Liborovi.

Pavel Krejčí 6.2014