Douglas A-20 Boston
por. A.A.Větrov +
st. seržant V.A. Oslopov +
O.I. Maximov
M. Otožanov
Ruprechtov okr. Vyškov 25.4.1945
Během náletu na železniční stanici v Brně byl západně od Vyškova sestřelen letoun A-20 Boston. Dle vzpomínek šturmana O.I. Maximova byl stroj zasažen během letu k cíli německým stíhačem. Letoun během pádu dokázali opustit dva členové posádky -O.I.Maximov a M. Otožanov. Por. Anatolij Alexejevič Větrov,/ nar. 1922 v Moskvě/ a střelec -radista st. seržant Vladimír Alexandrovič Oslopov /nar. 1921 ve vesnici Gusevky v Kirovské oblasti / stroj nedokázali opustit a zahynuli. Letadlo se zřítilo na kótě Černov do rokle v lese. Po dopadu začalo hořet a po několika minutách požár způsobil explozi naložených pum. Ta rozmetala vrak stroje po širokém okolí.
O.I.Maximov a M. Otožanov našli úkryt u místních obyvatel v nedaleké obci Hostěnice a po několika dnech se dočkali příchodu pozemních jednotek RA. Dle vzpomínek O.I. Maximova se krátce po osvobození oba vrátili k jednotce a již 2.5. opět létali. V červnu 1945 se vydali podívat na místo havárie jejich stroje, kde byli srdečně přivítáni místními obyvateli.
Pozůstatky mrtvých členů posádky tajně pohřbila paní Vlasta Benešová z Ruprechtova do jednoho z hrobů na místním hřbitově.
O případ se koncem sedmdesátých zajímal tým časopisu Zápisník, v roce 1980 byl publikován článek na toto téma.
Nedaleko místa dopadu se nachází pomník letcům, kteří zde zahynuli.
Část rámu kabiny se zasklením | Fragment z motoru |
Svorka elektroinstalace | Nábojnice r. 12.7 mm |
Svorka | |
Fragmenty nalezené ing. Pavlem Krejčím /Brno/
Popisek ovládání podvozku | |
Nábojnice 12.7 mm US a ruské provenience | |
Za pomoc se zpracováním případu děkuji Liborovi.
Pavel Krejčí 6.2014