Junkers Ju 86E W.Nr. 0173
M25+017
Luftflotten-Nachrichten Schule Ln.Sch2
Nové Město okr. Teplice 26.4.1944
26. dubna 1944 kolem 20:15 hod. došlo nad Novým Městem v Krušných horách k explozi letounu Ju 86. Letadlo patřilo letecké škole nočního létání Ln.Sch. 2 se sídlem v Hradci Králové. Příčinou byl zřejmě požár letounu, který zachvátil palivové nádrže. Šestičlenná posádka, která podnikala cvičný let při výbuchu zahynula. Dle policejního hlášení sepsaného následujícího dne, tedy 27. dubna 1944, letadlo dopadlo na zem v nepočítaně částech a na velké ploše, cca 200 krát 200 metrů.Na místě nehody byly druhý den nalezeny kromě trosek stroje doklady některých členů posádky /Gefr. Packbier, Gefr. Herweck/, část vojenské známky, vojenská knížka, zbytky letecké mapy. Byly rovněž nalezeny čtyři částečně spálené padáky. Místo bylo následně stráženo čtyřiceti muži z posádky Panzer-Gren.-Rrs.-Batl. 108, která se nacházela v Novém Městě. Vojáci postupně místo uklidili a událost upadla v zapomnění.
Posádka stroje:
Fw. Erich Fischer- pilot
Obfw. Wilhelm Korn-palubní technik
Obgfr. Friedrich Herweck
Gefr. Erich Packbier
Gefr. Helmut Horst Stadie
Obgfr. Günter Weiland
V době, kdy jsem místo havárie poprvé navštívil, tedy v r. 2014 se již na místě zdánlivě nenacházelo nic, kromě drobných fragmentů. Zlom ale nastal v r. 2015. S Tomášem Loudou se nám podařilo určit směr, ze kterého letoun letěl a postupně jsme objevili prostor, který byl zatím nepovšimnut předchozími hledači. K velkému překvapení se některé části vybavení pilotní kabiny nacházely v lese přímo na povrchu, pouze lehce porostlé mechem. Podařilo se takto nalézt radiokompas Patin, dva Tochterkompasy, několik dalších přístrojů, konzoli s pákami přípusti plynu a další věci.
Kromě množství konstrukčních prvkú a štítků místo vydalo rovněž i několik osobních věcí posádky, které dokumentují její tragický osud. Bylo to pouzdro s nožem, tabatěrka, zbytky padáku, torzo signální pistole atd...
Kabina, ovládací prvky
Signalizace polohy podvozku | Signalizace polohy podvozku, vlevo signální kontrolka |
Zástavba v kabině | Instruktážní štítek u signalizace |
Páky ovládání přípusti motorů BMW 138 a nastavení listů vrtule | Páky ovládání přípustí motorů a ovladání úhlu náběhu listů vrtule |
Tabulka nastavení plnícího tlaku a otáček vrtule | Tabulka nastavení režimu motorů a vrtulí. |
"Peiltochterkompas" PFK firmy Patin-radiokompas | Kompas PFK Patin |
Tabulka z radiokompasu | Tabulka z radiokompasu, nastaven 4. března 1944 |
"Tochterkompas" | "Tochterkompas II" |
Beobachter kompas PFK/b1 | Beobachter kompas PFK/b1 |
Ukazatel plnícího tlaku motoru /ATA/ | Ukazatel plnícího tlaku motoru /ATA/ II |
Ciferník rychloměru | |
Trosky pilotní kabiny | Ukazatel polohy vztlakových klapek |
Ukazatel polohy vztlakových klapek | |
Výstroj pilotů
Kokarda z důstojnické čepice | Zbytky pilotní kukly |
Spona pilotního padáku | Spona pilotního padáku |
Torzo signální pistole Walther | Torzo pistole po očištění |
Pouzdro | Tabatěrka |
Radionavigační a komunikační prostředky, elektrovýstroj stroje
Ovladač frekvencí FWS1 přijímače řídícího paprsku systému FuBI 1 | Ovladač FWS1 naváděcího systému FuBI 1 |
Motory
Výrobní štítek motoru BMW 132 | Detail štítku |
Plech usměrňující proud vzduchu kolem válce | Štítek na plechu |
Další fragmenty
Komponentový štítek | Detail znaku výrobce Junkers |
Výstražný štítek | Popis elektrosoučásti |
Komponentový štítek | Výrobní štítek stroje-zřetelné W.Nr ...73 a rok výroby stroje- 1937 |
Štítek z elektrosoučásti | Výstražný nápis- "Vorsicht" |
Identifikační známka nalezená na místě havárie v devadesátých letech- Gefr. Helmut Horst Stadie /foto via K. Novák -SLA/
Hlášení policejní stanice v Teplicích ze dne 27.4.1944 /děkuji K. Novákovi-SLA/
Několik částí stroje se nachází rovněž v muzeu na Červeném Hrádku u Chomutova- části motoru, vrtulový list
Pavel Krejčí 6.2015