Junkers Ju 86E      W.Nr. 0173

 

M25+017

 

Luftflotten-Nachrichten Schule Ln.Sch2

 

Nové Město okr. Teplice  26.4.1944 

 

 

 

 

26. dubna 1944 kolem 20:15 hod. došlo nad Novým Městem v Krušných horách k explozi letounu Ju 86. Letadlo patřilo letecké škole nočního létání  Ln.Sch. 2 se sídlem v Hradci Králové. Příčinou byl zřejmě požár letounu, který zachvátil palivové nádrže. Šestičlenná posádka, která podnikala cvičný let při výbuchu zahynula. Dle policejního hlášení sepsaného následujícího dne, tedy 27. dubna 1944, letadlo dopadlo na zem v nepočítaně částech a na velké ploše, cca 200 krát 200 metrů.Na místě nehody byly druhý den nalezeny kromě trosek stroje doklady některých členů posádky /Gefr. Packbier, Gefr. Herweck/, část vojenské známky, vojenská knížka, zbytky letecké mapy. Byly rovněž nalezeny čtyři částečně spálené padáky. Místo bylo následně stráženo čtyřiceti muži z posádky Panzer-Gren.-Rrs.-Batl. 108, která se nacházela v Novém Městě. Vojáci postupně místo uklidili a událost upadla v zapomnění.

 

Posádka stroje:

Fw. Erich Fischer- pilot

Obfw. Wilhelm Korn-palubní technik

Obgfr. Friedrich Herweck

Gefr. Erich Packbier

Gefr. Helmut Horst Stadie

Obgfr. Günter Weiland

 

V době, kdy jsem místo havárie poprvé navštívil, tedy v r. 2014 se již na místě zdánlivě nenacházelo nic, kromě drobných fragmentů. Zlom ale nastal v r. 2015. S Tomášem Loudou se nám podařilo určit směr, ze kterého letoun letěl a postupně jsme objevili prostor, který byl zatím nepovšimnut předchozími hledači. K velkému překvapení se některé části vybavení pilotní kabiny nacházely v lese  přímo na povrchu, pouze lehce porostlé mechem. Podařilo se takto nalézt radiokompas Patin, dva Tochterkompasy, několik dalších přístrojů, konzoli s pákami přípusti plynu a další věci.

Kromě množství konstrukčních prvkú a štítků místo vydalo rovněž i několik osobních věcí posádky, které dokumentují její tragický osud. Bylo to pouzdro s nožem, tabatěrka, zbytky padáku, torzo signální pistole atd...

 

 

Kabina, ovládací prvky

 Signalizace polohy podvozku  Signalizace polohy podvozku, vlevo signální kontrolka
   

 

Zástavba v kabině Instruktážní štítek u signalizace
   

 

Páky ovládání přípusti motorů BMW 138 a nastavení listů vrtule Páky ovládání přípustí motorů a ovladání úhlu náběhu listů vrtule
   

 

Tabulka nastavení plnícího tlaku a otáček vrtule Tabulka nastavení režimu motorů a vrtulí.
   

 

"Peiltochterkompas" PFK firmy Patin-radiokompas Kompas PFK Patin
   

 

Tabulka z radiokompasu Tabulka z radiokompasu, nastaven 4. března 1944
   

 

 "Tochterkompas"  "Tochterkompas II"
   

 

Beobachter kompas PFK/b1 Beobachter kompas PFK/b1
   

 

Ukazatel plnícího tlaku motoru /ATA/ Ukazatel plnícího tlaku motoru /ATA/ II
   

 

  Ciferník rychloměru
   

 

 

Trosky pilotní kabiny Ukazatel polohy vztlakových klapek
   

 

Ukazatel polohy vztlakových klapek  
   

 

 

Výstroj pilotů

 

Kokarda z důstojnické čepice Zbytky pilotní kukly
   

 

Spona pilotního padáku Spona pilotního padáku
   

 

Torzo signální pistole Walther Torzo pistole po očištění
   

 

   

 

Pouzdro Tabatěrka

 
 

 

 

Radionavigační a komunikační prostředky, elektrovýstroj stroje

 

Ovladač frekvencí  FWS1 přijímače řídícího paprsku systému FuBI 1 Ovladač FWS1 naváděcího systému FuBI 1
   

 

   
   

 

   

Motory

 

Výrobní štítek motoru BMW 132 Detail štítku
   

 

Plech usměrňující proud vzduchu kolem válce Štítek na  plechu
   

 

Další fragmenty

 

Komponentový štítek Detail znaku výrobce Junkers
   

 

Výstražný štítek Popis elektrosoučásti
   

 

Komponentový štítek Výrobní štítek stroje-zřetelné W.Nr ...73 a rok výroby stroje- 1937
   

 

Štítek z elektrosoučásti Výstražný nápis- "Vorsicht"
   

 

 

Identifikační známka nalezená na místě havárie v devadesátých letech- Gefr. Helmut Horst Stadie /foto via K. Novák -SLA/

 

Hlášení policejní stanice v Teplicích ze dne 27.4.1944 /děkuji  K. Novákovi-SLA/

 

Několik částí stroje se nachází rovněž v muzeu na Červeném Hrádku u Chomutova- části motoru, vrtulový list

 

Pavel Krejčí 6.2015