Lockheed P-38L-5 Lightning 44-25720
37.Fighter Squadron, 14. Fighter Group, 15. AF
1./Lt. Robert W. Whitehead
Srubec okr. České Budějovice 11.4.1945
Ilustrační snímek P-38 Lightning
duben 1945 | duben 2015 |
Na snímku vlevo jsou viditelné trosky stroje, které stráží němečtí vojáci.Místo jsem navštívil shodou okolností téměř na den přesně po sedmdesáti letech od události.
11.dubna 1945 došlo jižně od Českých Budějovic v prostoru obce Srubec k leteckému souboji mezi trojicí strojů P-38 Lightning 14. Fighter Group a dvěma Fw 190, které pravděpodobně patřily bitevní jednotce SG 10.
42 Lightningů 14. FG odstartovalo ten den krátce po sedmé hodině ranní ze základny Triolo v Itálii. Jejich úkolem bylo napadat pozemní cíle, hlavně železniční, v prostoru Bavorska, západních Čech a útok na vybrané cíle v Rakousku. Část letounů, která náležela 37. Fighter Squadron se kolem desáté hodiny dostala nad území okupovaného Československa a plnila stanovený úkol. Cílem se staly lokomotivy, železniční transporty, nádražní stanice, ale např. i lanovka uhelného dolu v Holýšově. Tříčlenný flight vedený Lt. Whiteheadem zaútočil na nádraží v okolí Písku a poté pokračoval v letu v přízemní výšce směrem na jihovýchod. Právě v oblasti Srubce u Českých Budějovic američané zaznamenali Fw 190, který letěl v malé výšce a a chystal se zřejmě přistát na letišti v Čes. Budějovicích. Trojice Lightningů se stáčela za zdánlivě osamělým cílem, když se zezadu vynořil další Fw 190 a krátkou dávkou zasáhl letoun Lt. Whiteheada. Zasažený Lightning začal hořel a roztříštil se o zem na poli u Srubce. Náraz letoun rozmetal do vzdálenosti asi 100 metrů, pilot ihned zahynul. S opovážlivým Focke-Wulfem následně zůčtoval Whiteheadův wingmann Lt. Harry R. Norris. Během několika málo okamžiků šel Fw 190 k zemi, jeho pilot měl ale více štěstí, než nebohý Lt. Whitehead. Zachránilo ho padákové hedvábí a s drobným poraněním ruky přistál u obce Ohrazení, stejně jako jeho stroj, který dopadl u silnice, jen asi 2 km od dopadu stroje Lt. Whiteheada. Druhý Fw 190 do souboje nezasáhl a podařilo se mu zmizet.
Z ohořelých zbytků kabiny bylo vyproštěno tělo 1./Lt Whiteheada, původem z Indiany. Byl výtečným letcem, na svém kontě měl 155 operačních hodin, absolvoval 31 bojových misí. Jeho tělo bylo pohřbeno hřbitově v Dobré Vodě. Místní občan František Brůžek, který událost sledoval, z místa havárie odnesl vrtulový list na který poznamenal jméno pilota, které odposlechl od německých vojáků, kteří místo uklízeli. List byl následně umístěn na hrobě. Tím ovšem vznikla mylná informace o jménu pilota- Bob Wait, která byla uvedena na správnou míru krátce po válce. V červnu 1945 byly ostatky letce exhumovány a převezeny do USA.
Pomník na hřbitově v Dobré Vodě ještě s nesprávným jménem -Bob Wait /foto V. Kos- Třeboň/
Pomník v dnešní době /foto V. Kos-Třeboň/
Původní pomník na místě události/foto p. Šilha / | Pomník v roce 2015 |
2015 | 2015 |
Drobné fragmenty ze stroje 2015 | Drobné fragmenty ze stroje 2015 |
Prsten nalezený v r. 2008 mezi fragmenty- mohl patřit Lt. Whiteheadovi? | Prsten 2008 |
Informace čerpány z knihy K. Foud, V. Krátký, J. Vladař "Poslední akce" NAVA Tisk Plzeň 1997
Pavel Krejčí 4.2015