Lockheed P-38L-5 Lightning   44-25720

 

37.Fighter Squadron, 14. Fighter Group, 15. AF

 

1./Lt. Robert W. Whitehead

 

Srubec okr. České Budějovice   11.4.1945

 

 


 Ilustrační snímek P-38 Lightning

 

 

 

 

duben 1945 duben 2015
 
 

Na snímku vlevo jsou viditelné trosky stroje, které stráží němečtí vojáci.Místo jsem navštívil shodou okolností téměř na den přesně po sedmdesáti letech od události.

 

 11.dubna 1945 došlo jižně od Českých Budějovic v prostoru obce Srubec k leteckému souboji mezi trojicí strojů P-38 Lightning 14. Fighter Group a dvěma Fw 190, které pravděpodobně patřily bitevní jednotce SG 10.

42 Lightningů  14. FG odstartovalo ten den krátce po sedmé hodině ranní  ze základny Triolo v Itálii. Jejich úkolem bylo napadat pozemní cíle, hlavně železniční, v prostoru Bavorska, západních Čech a útok na vybrané cíle v Rakousku. Část letounů, která náležela 37. Fighter Squadron se kolem  desáté hodiny dostala nad území okupovaného Československa a plnila stanovený úkol. Cílem se staly lokomotivy, železniční transporty, nádražní stanice, ale např. i lanovka uhelného dolu v Holýšově. Tříčlenný flight vedený Lt. Whiteheadem zaútočil na nádraží v okolí Písku a poté pokračoval v letu v přízemní výšce směrem na jihovýchod. Právě v oblasti Srubce u Českých Budějovic američané zaznamenali Fw 190, který letěl v malé výšce a a chystal se zřejmě přistát na letišti v Čes. Budějovicích. Trojice Lightningů se stáčela za zdánlivě osamělým cílem, když se zezadu vynořil další Fw 190 a krátkou dávkou zasáhl letoun Lt. Whiteheada. Zasažený Lightning začal hořel a roztříštil se o zem na poli u Srubce. Náraz letoun rozmetal do vzdálenosti asi 100 metrů, pilot ihned zahynul. S opovážlivým Focke-Wulfem následně zůčtoval Whiteheadův wingmann Lt. Harry R. Norris. Během několika málo okamžiků šel Fw 190 k zemi, jeho pilot měl ale více štěstí, než nebohý Lt. Whitehead. Zachránilo ho padákové hedvábí a s drobným poraněním ruky přistál u obce Ohrazení, stejně jako jeho stroj, který dopadl u silnice, jen asi 2 km od dopadu stroje Lt. Whiteheada. Druhý Fw 190 do souboje nezasáhl a podařilo se mu zmizet.

Z ohořelých zbytků kabiny bylo vyproštěno tělo 1./Lt Whiteheada, původem z Indiany. Byl výtečným letcem, na svém kontě měl 155 operačních hodin, absolvoval 31 bojových misí. Jeho tělo bylo pohřbeno hřbitově v Dobré Vodě. Místní občan František Brůžek, který událost sledoval, z místa havárie odnesl vrtulový list na který poznamenal jméno pilota, které odposlechl od německých vojáků, kteří místo uklízeli. List byl následně umístěn na hrobě. Tím ovšem vznikla mylná informace o jménu pilota- Bob Wait, která byla uvedena na správnou míru krátce po válce. V červnu 1945 byly ostatky letce exhumovány a převezeny do USA.

 

Pomník na hřbitově v Dobré Vodě ještě s nesprávným jménem -Bob Wait /foto V. Kos- Třeboň/

Pomník v dnešní době /foto V. Kos-Třeboň/

 

Původní pomník na místě události/foto p. Šilha / Pomník v roce 2015
 
 
   
2015 2015
 
 
   
Drobné fragmenty ze stroje 2015 Drobné fragmenty ze stroje 2015
   
   
Prsten nalezený v r. 2008 mezi fragmenty- mohl patřit Lt. Whiteheadovi? Prsten 2008
   

 Informace čerpány z knihy K. Foud, V. Krátký, J. Vladař "Poslední akce"  NAVA Tisk Plzeň 1997

Pavel Krejčí 4.2015