Boeing B-17G 42-97531 "Victory Bound"
414. Bomb Squadron, 97. Bomb Group, 15.AF
Křižatky okr. Most 21.7.1944
Krásný letový záběr skupiny B-17G 97. Bomb Group /www.worldwarphoto.com/. Na snímku je patrné identifikační znamení 97. BG- písmeno "Y" v trojůhelníku na kýlovce. Šikmé pruhy na směrovce značí příslušnost ke 414. squadroně. 97. BG operovala původně v rámci 8. Air Force z Anglie, potom byla přesunuta do Afriky pod 12. AF a nakonec do Itálie pod 15. AF.
První spojenecký nálet na nový, Němci vybudovaný závod na výrobu pohonných hmot STW AG v Záluží u Mostu proběhl 12. května 1944. Díky obrovským škodám způsobeným této moderní chemičce se zdálo, že závod bude vyřazen z provozu na řadu měsíců. Němci ale vyvinuli veliké úsilí k rychlému obnovení provozu. Průzkumné snímky v polovině července ukázaly, že rekonstrukční práce velmi pokročily. Velením spojeneckých sil byl tedy naplánován další nálet. Ten měla za úkol provést 15 Air Force v pátek 21.července. V noci předtím, z 20. na 21.7 ale v severních Čechách ještě zaůtočili Britové, když 180 bombardérů RAF podniklo nálet na Chomutov. Zatímco se Britové ráno 21. 7. z náletu vraceli do Anglie, na základnách v Itálii panovaly poslední přípravy ke startu na denní misi.
Vlivem nepříznivého počasí nad Alpami musela větší část z 362 amerických strojů změnit kurz a bombardovat záložní cíl- severoitalské Mestre. Nad Mostecko se dostalo zbylých 143 letounů B-17 a B-24 přesně v poledne. Německá obrana byla urputná. Bylo provedeno umělé zadýmení prostoru závodu a svaz byl přesně zaměřen velitelským radiolokátorem flaků i střeleckými radiolokátory. Americký svaz byl ostřelován rychlou, skupinovou palbou částečně naslepo, pomocí elektronického zaměření.Rovněž Američané měli problém s přesným zaměřením cíle a díky umělé mlze bombardovali víceméně naslepo. Tím došlo k zasažení velkého prostoru i kolem samotného cíle. Palba flaku zapříčinila ztrátu čtyř letadel nad naším územím. První obětí se stal B-24 Liberator 42-78432 /Informace zde/ . Letoun pojmenovaný " Final Approach" se zřítil u Mukova. Další dva stroje se nad cílem srazily. Byly to B-24 42-64501 "Judy Ann" a 42-78306 "Porky". Oba letouny dopadly v Teplicích.
Čtvrtým strojem, byl B-17G 42-97531. Letoun byl zasažen přímo nad cílem. Po zásahu přešel do strmé sestupné zatáčky. Osmi letcům se podařilo vyskočit na padácích, dva, včetně kapitána stroje v letounu zůstali a zahynuli při nárazu na zem. Stroj narazil v klesavém letu do jižního svahu masivu Krušných hor v prostoru Černého kopce, necelý kilometr západně od obce Křižatky. Náraz do lesa letoun rozmetal po velké ploše a následný požár dokonal dílo zkázy. Těla dvou letců byla nalezena v místě dopadu. Byli jimi velitel stroje Lt. Cunningham a navigátor F/O Milburn. Zbylých osm američanů se sice zachránilo na padácích, jen k pěti z nich se ale osud zachoval shovívavě. Dva z nich- radista T/Sgt Buchholtz a Sgt. Milaszewski byli zavražděni, střelec Sgt. Riber zemřel 18. srpna 1944 v teplické nemocnici. Zbylých pět členů se stalo POW a putovali do zajateckého tábora.
Osádka letounu Boeing B-17G, výr. č. 42- 97531 ze stavu, 97. bombardovací skupiny, 414. bombardovací squadrony, 15 AF. Základna: Amendola, Itálie. Čas sestřelu: 12.05 hodin. Datum: 21. července 1944
Pilot - 2/L. John J. CUNNINGHAM (0-819064) KIA
Co/Pilot - 2/Lt A. C. GIBSON (0-713398) POW/RTD
Navigator - F/O Gerald V. MILBURN (T-125759) KIA
Engineer – T/Sgt Robert W. BUCHHOLZ (16027760) KIA
Bombardier – 2/Lt Emile W. GONNET jr. (0-735307) POW/RTD
Radio Operator – S/Sgt Cecil H. WHITT (15066243) POW/RTD
Ball Turret Gunner - S/Sgt Floyd L. THOMPSON (18129666) POW/RTD
Tail Gunner - Sgt William D. RIBER (37610768) KIA
Left Wais Gunner - Sgt Paul E. McQUIRE (17156967) POW/RTD
Right Waist Gunner - Sgt Casimer N. MILASZEWSKI (36598802) KIA
Velitel B-17G "Victory Bound" Lt. Cunningham.
V roce 2001 byl společnými silami krížateckých patriotů, Severočeského archivu v Mostě a badatele Radovana Helta vybudován pomník pěti zahynulým letcům. Pomník slavnostně odhalil 21.července 2001 bývalý příslušník RAF Jan Hladký. V místě pomníku stával prostý březový kříž, který ale podlehl zubu času, povětrnostním podmínkám a částečně i vandalům, nahrazen byl proto tímto kamenným. Pomníček se nachází v lese nad Křížatkami vlevo od cesty ze vsi směrem do údolí Janovského potoka. Krátce po vstupu do lesa je na stromě po pravé straně cesty směrovka upozorňující na památník. Z hlavní cesty se odbočí vlevo a po několika desítkách metrů se přijde k pomníčku.
Trosky stroje byly ještě během válečných dob odklizeny německou brannou mocí. Větší množství trosek ale na místě zůstalo, drobné fragmenty se nachází na místě až do současné doby.
Místo havárie v r. 2015
Část palivové nádrže | Číselník z autopilota /zaměřovače?/ |
Fragmenty ze sbírky autora
Víko kulometu Brovning M2 | Nábojnice 12.7 mm |
Víčko z válce motoru | Víčko z válce motoru |
Oboustranný štítek systému snímání tlaku vzduchu | Oboustranný štítek systému snímání tlaku vzduchu. |
Fragmenty ze sbírky p. Tomáše Smidovčina-díky Tome!
Číselník rychloměru | Otáčkoměr motoru |
Tlakoměr odmrazovací kapaliny | Madlo lafety kulometu Browning M2 |
Štítek zaměřovače Norden | Štítek elektrovýstroje |
Štítek samosvorné nádrže | Instruktážní štítek skládání nábojového pásu do schránky |
Páka přípusti plynu motoru č. 3 | Část plynové páky |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 10.8.2017
Pan Milan Nedbal z Loun poskytnul fotografie svých nedávných nálezů z místa dopadu tohoto bombardéru. Zvláště "Radio call" stojí za to. Potvrzuje, že nad Křižatkami skutečně dopadl bombardér B-17G 42-97531. Moc pěkné! Kdo umí, ten umí! /za zprostředkování děkuji K. Novákovi SLA Most/
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Původní pomník na místě havárie. /www.pamatnik-most.cz/
Současná podoba památníku zbudovaného nedaleko.
Informace čerpány z knihy M. Veselého "Hvězdy nad Krušnohořím". Za pomoc děkuji T. Loudovi, K. Novákovi a T. Smidovčinovi.
Pavel Krejčí 3.2015