Boeing B-17G 44-83447
427.Bomb Squadron, 303. Bomb Group, 8.AF
Skvrňany okr. Plzeň-město 25.4.1945
Ilustrační kresba B-17 427. Bombardment Squadron v letu nad pobřežím Anglie.
25. dubna 1945, na samém konci války v Evropě podnikla 8. Air Force mohutný úder na západočeskou metropoli Plzeň. Prvořadým cílem bylo zničení průmyslového komplexu Škodových závodů. Ve snaze minimalizovat ztráty civilního obyvatelstva byl plánovaný nálet v předstihu oznámen stanicí BBC. To na jednu stranu opravdu omezilo množství zabitých na zemi /v samotné Škodovce jen 6 lidí, celkově 67/, německá protiletecká obrana ale měla dost času se na nálet připravit. V okolí Plzně bylo sestřeleno pět bombardérů.
B-17G 43-38369 u Čemín / informace zde /
B-17G 42-97266 u Lhoty u Dobřan /informace zde/
B-17G 43-38201 u Písařovy Vesce /informace zde/
B-17G 43-38272 u Vejprnic /informace zde/
Pátým ztraceným bombardérem byl stroj B-17G seriálu 44-83447 kterému velel 1./Lt. Warren Maugher. Letadlo byla zařazeno do svazku 303. Bombardment Group zvané "Hells Angels" operující ze základny RAF Molesworth.
Stroj byl zasažen flakem jen několik vteřin poté, co na cíl odhodil svůj náklad bomb. Stroj byl dle očitých svědků zasažen do do motoru č. 3. Poté se naklonil doprava a přešel do střemhlavého letu. Následně došlo k výbuchu, který letoun roztrhl na několik částí. Ty dopadly na velké ploše v prostoru mezi obcemi Křimice, Skvrňany a Radčice. Větší části stroje dopadly v prostoru zahrádkářské kolonie u Skvrňan, jedno z křídel na poli severně odtud. Tři letci zahynuli , čtyři byli zajati, veliteli letounu Lt. Maugerovi se podařilo po seskoku padákem z místa uprchnout a po několika dnech ukrývání se dostal až k americkým jednotkám. Své vzpomínky o mnoho let později sepsal. Jsou publikovány v knize "Poslední akce" autorů Foud, Krátký a Vladař. Čtení těchto vzpomínek je strhující zážitek. Po tom, co byl Lt. Mauger při explozi vymrštěn z letadla, záměrně otevřel padák až po dlouhém volném pádu, neboť si uvědomoval, že jinak by ho otevřel ve výšce, kde vybuchují protiletadlové granáty. Po dopadu na zem s hrůzou zjistil , že přímo na pole na kterém se nachází, začínají dopadat bomby, které shodil jiný stroj... Podařilo se mu dostat do malého krytu, kde společně s místními civilisty přečkal nálet. Lt. Mauger ve vzpomínkách popisuje, jak v tu chvíli měl poprvé výčitky svědomí za to, co ve válce dělal...
Posádku stroje tvořili:
1./Lt. Warren Mauger -pilot- zachránil se na padáku a do osvobození se ukrýval
2./Lt. William Burgess - 2.pilot- zajat
1./Lt. George E. Knox -navigátor- zajat
S/Sgt. Francis Kelley- střelec- zahynul
2./Lt. Henry Moss -bombometčík-zahynul
S/Sgt. Glenn Walling-střelec-zahynul
Sgt. Earl M. Dugan-střelec-zajat
S/Sgt. Matthew W. Gorden-radiooperátor/střelec- zajat
Trosky stroje v prostoru zahrádkářské kolonie v r. 1945 /Poslední akce/
Místo dopadu /březen 2015/
Místo dopadu pravého křídla na poli směrem na Radčice | Pole v r. 2015 |
Trosky stroje již nebyly Němci odklizeny a po válce byly obyvatelstvem rozebírány. Díky tomu se do dnešních dnů zachovalo několik zajímavých částí stroje.
Část potahu stroje s dochovaným trupovým kódem "GN"- individuální trupový kód 427. Squadrony / foto K. Foud/
Držák přenosného kyslíkového přístroje z tohoto stroje se objevil před několika lety na Aukru, nenechal jsem si ho ujít.
V Plzni-Křimicích je od r. 1996 umístěn pomník, kde jsou uvedena jména všech tří zahynulých členů posádky stroje 44-83447/www.krimice.eu/
Podrobnosti této události jsou popsány v knize "Poslední akce" autorů J. Vladař, V Krátký a K. Foud- Nava Tisk Plzeň 1997.
Pavel Krejčí 3.2015