Avia B-534.53 + B-534.333

 

50. letka, 4.Letecký pluk

 

Por. Václav Pohanka+ ,   čet. Josef Šašek

 

Čelákovice okr. Praha-východ   5.8.1938

 

B-534

 

 

 K letecké havárii při které zahynul dvacetipětiletý příslušník československého letectva poručík Václav Pohanka došlo nad Čelákovicemi dne 5.srpna 1938 krátce po půl desáté dopoledne.Roj letounů Letov Š-328 v doprovodu dvou stíhacích rojů letounů Avia B-534 prováděl z výšky 3000 metrů cvičný nálet jako podporu přechodu Labe. Proti nim byl nasazeny dva stíhací roje letounů B-534, které měly úkol celý nálet rušit. Václav Pohanka letěl jako velitel obou útočných  rojů v čele prvního roje. Rozestupy letounů v jednotlivých rojích byly, v souladu s tehdejší bojovou taktikou malé. Zpravidla to bývalo 15 az 50 metrů. Poté,co  Pohanka spatřil útočnou skupinu,  zautočil na ni  se svým rojem. Nestačil však i přes vynikající stoupací vlastnosti Avií  nabrat dostatečnou výšku a bombardující Š-328 podlétli asi o 100 m níže. Stranou však nezůstal  stíhací doprovod útočících Š-328. Levý roj doprovodu   na Pohankův roj okamžitě čelně zaútočil. Podle rozkazu nemělo docházet k osobním soubojům, proto stíhací doprovod útok pouze naznačil, přerušil ho prudkým potlačením a Pohankův roj podlétl o 100 m níže. Poté co se oba roje minuly, začal Pohanka se svým rojem  točit vlevo a stoupat. Zároveň také druhý  roj naznačil  útok na  skupinu Š-328. Tím vlastně celý manévr končí a letouny pokračují v letu. Pravý letoun Pohankova roje, pilotovaný četařem Josefem Šaškem během stoupání točil více vlevo než ostatní dva stroje, předlétl vedoucího a vzápětí se  oba letouny srazily. Pohankova Avie  při srážce ztratila levé křídlo a přešla do vývrtky,kterou ukončil až náraz do země v místech,  kde dodnes stojí pomníček připomínající poručíka Václava Pohanku, který zde ve svém letounu při nácviku na obranu vlasti zahynul. Druhá Avie  vybočila  vlevo, četař Šašek ještě vyrovnal vývrtku ale letoun stále  padal v mirné levotočivé zatáčcce. Ve výšce asi 1 200 m smrtelně raněný letoun opustil. Padák se mu záhy otevřel a Šašek, zalitý benzínem, ale pouze s lehkým zraněním dopadl v bezpečí na zem. Trosky jeho letounu dopadají bezpečně na val železniční trati.

 

Trosky Avie B-534.333 čet. dsl.p.p. Josefa Šaška /VUA Praha/

Co bylo příčinou této události? Vyšetřovací komise stanovila dne 13.8.1938 tento závěr:

"Komise je toho názoru, že jak vedoucí roje, tak pilot letounu číslo 2 byli útočícími letouny desorientováni a částečně rozptýleni pozorováním dalších letounů v prostoru. Tím se mohlo státi, že nevědomky dali směr svým letounům takový, že jejich dráhy letu se zkřížily, čimž došlo k srážce, a to tím dříve, že let v roji konal se v tu dobu směrem proti slunci, čimž vzájemně se pozorování a celková viditelnost byla velmi ztížena."

 

Čet. Václav Pohanka

 

 

Místo dopadu hlavních částí Avie B-534.53 por. Václava Pohanky. Dnešní ulice Rooseveltova, před č.p. 30

1938 2015

 

 

 

   

 

 Utržené  spodní křídlo dopadlo na dvůr p. Kautského v Kostelní ulici č.p. 36 /dnešnímu majiteli domu se omlouvám za vyrušení z odpolední siesty/

 

Tuto smutnou událost dodnes připomíná i pomníček postavený v místech kam dopadly trosky letounu ve kterém zahynul poručík Pohanka.

 

2015

   

 

 

 Za zprostředkování fotografií z vyšetřovacího spisu z VUA  děkuji Honzovi Kašemu. Za text k nehodě  p. Ondřeji Knotkovi /www.pomnikyletcu.cz/

 

Pavel Krejčí 3.2015