Boeing B-17G     42-97266

 

602. Bomb Squadron, 398. Bomb Group, 8. AF

 

Lhota u Dobřan okr. Plzeň-jih, 25.4.1945

 

 

 Svaz letounů B-17G  při odhozu pum

 

25. dubna 1945, na samém konci války v Evropě podnikla 8. Air Force mohutný úder na západočeskou metropoli Plzeň. Prvořadým cílem bylo zničení průmyslového komplexu Škodových závodů. Ve snaze minimalizovat ztráty civilního obyvatelstva byl plánovaný nálet  v předstihu oznámen stanicí BBC. To na jednu stranu opravdu omezilo množství zabitých na zemi /v samotné Škodovce jen 6 lidí, celkově 67/, německá protiletecká obrana ale měla dost času se na nálet připravit. V okolí Plzně bylo sestřeleno pět bombardérů.

B-17G 43-38369 u Čemín  / informace zde /

B-17G 44-83447 u Skvrňan

B-17G 43-38201 u Písařovy Vesce /informace zde/

B- 17G 43-38272 u Vejprnic /informace zde/

Pátým strojem byl B-17G 42-97266, kterému velel 2/Lt. Allen H. Ferguson. Stroj byl zasažen flakem během druhého náletu na cíl. Granátem bylo zasaženo levé křídlo, stroj se levou zatáčkou odpoutal od formace a začal klesat. Posádka rádiem oznámila svoji situaci, hlášení ale bylo nečitelné. Stroj začal přecházet do střemhlavého letu a odlomil se kus pravého křídla. Části posádky se podařilo padající letoun opustit na padácích, z osmičlenné posádky prokazatelně přežili tři  muži- radiooperátor  Michael Brennan, střelec spodní věže William O´Malley a boční střelec Harry Mazer. Letoun se zřítil na pole západně od obce Lhota nedaleko Dobřan. Po nárazu byly trosky mohutného letadla "zkonzumovány" plameny, z celého stroje zůstala neporušena jenom zadní část trupu se směrovkou a části křídel.

 

 

Za fotografie děkuji panu K. Foudovi

 

Tři přeživší letci byli zajati a eskortováni přes Litice na nedaleké borské letiště. Michael Brennan byl ale později zastřelen příslušníky Wehrmachtu. Zbylí dva letci válku přežili a byli osvobozeni v táboře mezi rakouským Linzem a Salcburgem.

Zahynulí členové posádky byli pohřbeni v Liticích a po válce exhumováni. Trosky letadla již během války nebyly odklizeny a zůstaly na místě ještě dlouho po jejím skončení. Postupně byly obyvatelstvem rozebírány a odváženy. Jeden z motorů se dostal do obce Hradiště, odkud byl v osmdesátých letech převezen do muzea letectví a kosmonautiky v Praze- Kbelích. Dnes se nachází v expozici leteckých motorů v Bílém potoce v Jizerských horách.

Motor ze sestřeleného stroje- dnes v muzeu pana Šercla v Bílém potoce. /foto VHU Praha/

 

Na poli se dnes dají nalézt již jen drobné zbytky plechů, nic tak již na první pohled nepřipomíná jaká událost se zde v roce 1945 stala.

 

Pohled na místo letecké katastrofy - r. 2015

 
 

 

 

Drobné fragmenty z letounu a střely r. 12.7 mm z palubních kulometů /pro strážce veřejného pořádku- neškodné, s ocelovým jádrem /

   

V nedalekých Liticích je od roku 1946 umístěn pomník, který připomíná památku zahynulých letců. Na desce je zmínka o dvanácti letcích ubitých němci.  Údaj vychází z legendy, která se mezi lidmi rozšířila krátce po válce.

Pomník v Liticích /www.3army-plzen.cz /

 Blížší informace o události lze nalézt v knize "Poslední akce" autorů Foud, Krátký, Vladař  /Nava Plzeň  1997/. Z této knihy jsou také čerpány informace na této stánce.

 

Pavel Krejčí 3.2015