Boeing B- 17 G 43- 38 048
849. Bomber Squadron, 490. Bomber Group, 8.AF
Sýkořice 19.4.1945
Místo dopadu Místo dopadu
Dne 19. dubna 1945 mířilo 605 bombardérů B- 17 od 8. letecké armády nad Sasko a severozápadní Čechy. Hlavním cílem všech těchto osádek byly železniční uzly, seřaďovací nádraží a překladiště. Z významnějších cílů kromě saské Pirny bylo bombardováno i Ústí nad Labem a Karlovy Vary. Stíhací doprovod bombardérům tvořilo přes 200 Mustangů.
První bombardéry se objevily nad Čechami již okolo poledne. Piloti proudových Messerschmittů 262 z Ruzyně a Plzně využili nepřítomnosti doprovodných Mustangů a několika z nich se podařilo zasáhnout přilétající Boeingy nad středními Čechami.
Ve 12.15 hod. byl osamělým Me 262 sestřelen v blízkosti Příbrami Boeing B- 17G od 849. perutě. Jeho výrobní číslo je uváděno buď jako 43- 38 048 nebo 43- 39 048. Těžce poškozený letoun vypadl ze sestavy své perutě a osádka 1/Lt Buforda E. Stovalla postupně vyskákala na padácích. První opustili letoun u Litně radiooperátor Frank Mateyka (původem Slovák) a boční střelec Dennis Richardson. Oba byli zranění, oba převezeni do nemocnice. Další letec rovněž nepřistál šťastně, byl nalezen v lese u Berouna, s poraněním obou nohou.
Zbytek osádky se již zachránil bez poranění a po určitou dobu se ukrývali v lesích okolo Berouna.
Opuštěný letoun havaroval severně od Sýkořic, okr. Rakovník. Podle svědectví pamětníků letoun směřoval na osadu Podřeže, přeletěl jí asi v 50- metrové výšce a v levé zatáčce dopadl na pole. Spadl do protisvahu, do něhož se zaryl a utrhl levý krajní motor, levý vnitřní přišel o vrtuli a celý letoun již hořel.
Osádka B- 17G 43- 38 048 / 43- 39 048:
1. pilot, kapitán - 1/Lt Buford E. Stovall
2. pilot - 1/Lt Edward C. Nilsson
navigátor - F/O Harold R. Shelgren
bombometčík - S/Sgt Robert V. Rivenburg
radioperátor - S/Sgt Frank A. Mateyka
střelec - S/Sgt Dennis M. Richardson
střelci - S/Sgt Donald H. Mc Ginnis
střelec - S/Sgt Harold J. Turk
obsluha radaru - Sgt Richard C. Berney
palubní mechanik - S/Sgt Joseph C. Mullius
Dle vzpomínek p.Kaftana- pamětníka z Roztok byly trosky letadla několik dní hlídány protektorátní policií.Se skončením války nastalo rozebírání vraku.Trup letadla následně ležel dlouhou dobu u plotu žel. stanice ve Zbečně.
V květnu 2010 byly poblíž místa dopadu letounu nalezeny drobné zbytky konstrukce. Za zmínku stojí hlavně část zaměřovače K-3 z horní střelecké věže se štítkem. Na místě bylo rovněž nalezeno množství pertinaxu, gumových hadic, plexiskla atd…
Zdá se, že na toto místo bylo odvezeno určité množství trosek, postupně z něj ale byly vybírány cenné kovy, až do dnešního stavu.
Fotografie velmi hezkých nálezů z tohoto místa poskytnul pan. Ivan Fiala -díky!
Pavel Krejčí 11.2013