Aero C-3A ev. č. 328 "S-11"
Letecká spojovací škola /LSŠ/ Chrudim
Jaroměřice okr. Svitavy 26.5.1949
Ilustrační bokorys/kresba Jan Máče/
V noci z 26.na 27. května 1949 bylo u Letecké spojovací školy Chrudim plánováno noční létání z důvodu výcviku radiolegrafistů této školy. Na programu byl radionavigační let tří letounů C-3A po trati Chrudim-Bruntál-Prostějov II, kde měly letouny přistát. Po startu z Prostějova měly letouny pokračovat přes Havlíčkův Brod na svoji domovskou základnu v Chrudimi. Počasí nebylo ideální, od západu se k Chrudimi přibližovala studená fronta s intenzivní bouřkovou aktivitou. Por. Margetín, velitel letky radiotelegrafistů nicméně rozhodl, že se plánovaná činnost uskuteční, což bylo odsouhlaseno velitem školy mjr. Marešem. Letouny s trupovým označením S-11 a S-15 provedly let po plánované trati do Prostějova bez obtíží, třetí letoun se vrátil zpět do Chrudimi pro poruchu radiostanice. Jeho v té chvíli ještě netušila, jakému dramatu unikla. Ve 22. hod se počasí v Chrudimi výrazně zhoršilo. Vedoucí LSŠ proto vydal rozkaz k zadržení obou letounů v Prostějově do doby, než budou vydána další nařízení. Ve 22:30 se počasi v Chrudimi zlepšilo a bouřka se utišila. Mjr. Mareš si neuvědomil, že zlepšení bylo způsobeno tím, že čelo studené fronty s hůlavou postoupilo dále k východu a vydal rozkaz k provedení letu Prostějov- Chrudim. Mezi Chrudimí a Prostějovem nebyla žádná meteostanice, takže posádky neměly možnost si počasí po trati ověřit a po 23. hod odstartovaly v 10-ti minutovém intervalu na zpáteční let. Na palubách strojů bylo celkem čtrnáct členů posádky a pro všechny se tento start stal posledním. Ve 23:23 bylo rádiové spojení s letouny ztraceno. Když ani po době předpokládaného přistání v Chrudimi nebylo navázáno spojení, bylo ve 00:25 zahájeno pátrání.
Oba letouny byly nalezeny 27. května dopoledne v okolí Jevíčka.
Letoun "S-11" na jehož palubě byl i velitel letové akce por. Margetin dopadl střemhlav plnou rychlostí asi 500m severně od obce Jaroměřice. Na rozdíl od letounu "S-15" nedošlo k rozlomení ve vzduchu, ale stroj dopadl celý. Je pravděpodobné, že v bouřkovém mraku letounu selhaly přístroje, které posádce umožňovaly horizontální let - umělý horizont a zatáčkoměr. Rovněž je pravděpodobné, že již ve vzduchu došlo silami působícími v mraku i k poškození konstrukce letadla a tím se stroj stal neovladatelný. Po nárazu se letadlo zabořilo do země, motory byly při odklízení vraku vytaženy z hloubky cca 2 metry. Jak vyšetřovací spis uvádí- letoun se kompletně roztříštil, ze stavu trosek nebylo možno zjistit příčinu nehody. Prvotní příčina je ale zřejmá-vlétnutí do bouřkové oblačnosti.
Povodněmi z r. 2002 velmi poničené, ale unikátní snímky nehody z archivu VUA Praha
Nákres polohy trosek z archivu VUA a přibližná poloha na současné fotografii
![]() |
Trosky C-3A nalezené poblíž místa dopadu v roce 2014
Pavel Krejčí 1.2015