Aero C-3D
Ev. č. 233 D-78
1.LDP Praha-Kbely
Ještědský hřeben-Liberec 20.8.1948
20.8. 1948 havaroval zhruba 500m západně od vrcholu hory Ještěd stroj C-3D. Na palubě se nacházelo šest osob.
Posádku stroje tvořili pilot štrtm. Václav Barborka, navigátor čet.asp. Josef Kroulík a radiotelegrafista rtm. Karel Paduch. Na palubě byli dále cestující-letečtí konstruktéři ing. Antonín Husník /AERO/ , ing. Vladimír Karmazín/LVU/ a ing. Václav Brabec. Posledně jmenovaný byl také jediný, kdo leteckou katastrofu přežil.
Letoun letěl z pražských Kbel s plánovaným přistáním na letišti v Liberci.Zde měli pracovníci leteckého průmyslu plánované jednání. Posádka se dostala do oblačnosti, která se vytvořila kolem Ještědu a to se jí stalo osudné. Letoun zachytil o stromy na severozápadním svahu, byl stržen mezi stromy a rozlomil se na několik kusů. Stačilo zřejmě jen několik metrů výšky a letoun by nad svahem proletěl do ůdolí kde se nachází Liberec. Po nehodě došlo k požáru, který částečně spálil část vraku a jemuž na místě podlehli ti, kteří přežili náraz. Do nemocnice byl s popáleninami převezen ing. Husník, který 26.8 1948 na následky popálenin zemřel a ing. Brabec.
Vrak letounu byl odklizen armádou, přičemž části křídel zůstaly na místě a byly zahrnuty zeminou. Na místě byl vybudován pomník, který je dodnes znám jako "Mohyla letců na Ještědu".
Ačkoliv je místo nehody dobře známo, její příčiny a informace ohledně označení letadla a jeho výrobní číslo bylo dlouho neznámé. Vyšetřovací protokol k nehodě se buď nezachoval, nebo zatím nebyl dohledán. Teprve nedávno se na internetu objevilo několik fotografií, které zachycují místo nehody krátce po události. Z nich je zřejmé, že letoun nesl označení D-78.
Letecký snímek z roku 1953- zřetelný průsek v lese po dopadu
Levá část trupu | Zbytky motorového lože a motoru Argus |
Pravá strana trupu | Zbytky motorového lože,v popředí pilotní sedačka. |
V okolí místa katastrofy se dodnes nachází množství trosek z letounu. Otázkou je, jestli by se Severočeské muzeum Liberec, které se k odkazu nehody velmi hlásí, nemělo zabývat jejich záchranou a uložením.
Fotografie pořízené v letech 2008-2011
Části centroplánu a disk kola | Části centroplánu |
Část křídla | Část křídla |
Podvozková noha | Podvozková noha |
Hrdlo plnění paliva z křídla | Uchycení podvozkové nohy |
Pavel Krejčí 1.2015