Aero C-3A     Ev. č. 390

 

Šturmanské a spojovací učiliště /ŠSU/ IP

 

Šumperk 12.5.1953

 

 

Aero C-3 /Ilustrační kresba Jan Máče/

 

 

Ke kuriozní nehodě došlo v dopoledních hodinách dne 12. května 1953 v severomoravském Šumperku. Přesně v 10:40 se do obytné zástavby zřítil letoun Aero C-3A.  Nehoda se obešla bez zranění kohokoliv na zemi i z posádky stroje. Kuriozní na této nehodě je skutečnost, že posádka stroje ve složení por. Alušuc Milan, por. Izák František ppor. Verner Rudolf letadlo  opustila na padácích v prostoru Skutče! Neřízený Siebel tedy uletěl zhruba 80 kilometrů, než zakončil svoji pouť nárazem do domu a roztříštěný skončil v zahradách poblíž ulice Jiřího z Poděbrad v Šumperku.

Por. Alušic, pilot stroje dle vyšetřovacího spisu, který se zachoval ve VUA Praha  uvedl, že měl dne 12.5.1953 nacvičovat okruhy a po skončení nácviku provést let v zóně. Zde měl cvičit stoupání do kurzu, mírné a ostré zatáčky, skluz, spirálu a další prvky pilotáže. Jak uvedl, ve výšce zhruba 1000m , při vybírání ostré zatáčky prasklo něco v řízení a  letoun na pohyby řídící páky /beranů/ nereagoval. Šturman, por. Izák uvedl, že i pravé řízení se pohybovalo volně a letoun nereagoval. Po několika pokusech uvést stroj do normální polohy vydal velitel stroje příkaz k opuštění. Všichni členové posádky přistáli na na okraje města Skutče poblíž nádraží. Letoun pokračoval v letu , letal v elipse, nabíral a zase ztrácel výšku a větrem byl unášen východním směrem. Z časové souslednosti vyplývá, že nebohý Siebel létal v kruzích ještě víc než hodinu! Opuštění stroje posádka udává v 9:25, letoun dopadl až v 10:40.

Komise, která odjela na místo havárie provedla ohledání trosek a zjistila, že skutečně došlo k poškození řízení. Nevyloučila ale, že letoun bylo možno ovládat z pravé strany a posádka tedy nevyužila všechny možnosti stroj zachránit. Vzhledem k poměrně malé výšce ve které se závada projevila ale vyšetřovací komise projevila shovívavý a lidský  přístup a vyhodnotila, že není možno posádku nijak vinit.

 

Fotografie z vyšetřovacího spisu-zdroj- VUA Praha

   

 

   

 

   

 

Místo nehody se od padesátých let kompletně změnilo. Stará zástavba a zahrady ustoupily "moderním" panelákům. Najít přesné místo proto není jednoduché. Z fotografií z vyšetřovacího spisu se dnes již nedá vyčíst vůbec nic. Určitou představu o tom, kde leoun spadl si lze udělat z plánku, přiloženém ve spisu. V roce 2014 jsem si zajel místo nafotit a osud mi na ulici Jiřího z Poděbrad přihrál do cesty člověka, který si nehodu dobře pamatuje. Pan Bartůněk, který bydlí nedaleko si vybavil nejen tuto nehodu, ale taky havárii jedné německé "stodevítky" nedaleko Šumperka, což ještě bude zajímavé!

 

Náčrt místa havárie ze spisu VUA

 

Místo havárie dnes- kruhový objezd v ulici Jiřího z Poděbrad

   

 

 

Pavel Krejčí 12.2014