Me 110 W.Nr. ?
Posádka , jednotka ?
Černé jezero, Šumava datum ?
Jedno z nejkrásnějších jezer na Šumavě- Černé jezero si stále nese svá tajemství.
Letecký snímek z padesátých let- uprostřed fotografie zřetelný průsek v lese, který letoun vytvořil.
Havárie německého letadla u Černého jezera je dodnes jednou z nejmýtyčtějších událostí, jaká se během 2. sv války na našem území stala. Doposud se nepodařilo zjistit nic, co by pátrání po identitě tohoto stroje spolehlivě navedlo na správnou stopu. O letadlo se začal zajímat Petr Gruši Hruška již v polovině osmdesátých let. Zde je jeho článek, publikovaný v roce 2008 na webových stránkách "Hloubkařů" :
"Někdy v roce 1984/85 jsem vyslechl vyprávění lesních dělníků,kteří pracovali několik let před tím na likvidaci velkého polomu v hraničním pásmu v oblasti Černého jezera.
Při likvidaci padlého dřeva za poslední linií drátů (samozřejmě za asistence vojáků PS) narazili na kosterní pozůstatky člověka,které byly při ohledání jasně dány do souvislosti s nedalekou havárií německého letounu na jaře 1945. Šlo o lidskou kostru ve zbytcích letecké kombinézy,údajně s osobní zbraní a zbytky osobních věcí zemřelého. Událost byla samozřejmě řádně nahlášena rotě a místo zajištěno. Přítomný lékař údajně zjistil u letce jediné vážné viditelné poranění a to vážnou zlomeninu kostí nohy. Ostatky byly zanechány,podle jiného pamětníka snad spáleny na místě nálezu a během dalších prací odvezeny i poslední větší kusy z havarovaného letounu. Když se po roce 1990 uvolnil vstup do těcho míst,pokusil jsem se o havárii zjistit více od pamětníků a místních domorodců, ale vesměs mi jen potvrdili vyprávění lesáků a poté i nasměrovali k místu havárie.Zde jsem skutečně při několika návštěvách nalezl množství malých součástí a trosek letounu,mj.munici ráže 20 a 7,92mm,poutací popruhy ze sedačky,zbytky přístrojů,ale bohužel nic,co by vedlo alespoň k identifikaci typu stroje.Vzhledem k tomu,že se místo nachází v chráněné oblasti a na hranici přírodní rezervace,na větší průzkum jsem zatím nemyslel. Jinak,podle vzpomínek místních měl letoun letět koncem války hlubokým údolím za nízké viditelnosti směrem do Německa,na jehož konci se pilot na poslední chvíli snažil stroj vytáhnout nad blížící se kopec,což se mu takřka povedlo.Pár desítek metrů pod vrcholem se ale stroj propadl do lesa kde se rozbil.Zraněný pilot se pravděpodobně snažil dojít,či doplazit do údolí k civilizaci,to už ale nedokázal.Těsně po válce prý na místo havárie vodili turističtí průvodci návštěvníky hor,,kouknout se na spadlé letadlo,.Ještě dodám,že hledání v českých archivech zatím nepřineslo žádný výsledek,navštívil jsem i archiv MV u Brna,kde jsou uskladněny deníky PS rot,jejich denních hlášení i hlášení mimořádných událostí,ale bez data nebo alespoň roku nálezu se ani tam nechytám."
Od roku 2008, kdy byl tento příspěvek publikován, jsme se na místo s Petrem i Honzou Vladařem několikrát vydali. Bohužel, nepodařilo se zjistit ani typ letadla, ale z nalezených fragmentů jsou zřejmá tato fakta:
-jednalo se o letoun poháněný motorem/motory/ řady Daimler-Benz /nalezeny ventilová vahadla odpovídající výrobci DB/
-pravděpodobně se jednalo o dvoumotorový stroj
-letoun byl vybaven kulomety ráže 7.92 mm a 20 mm
-letadlo mělo minimálně dvoučlennou posádku /bylo nalezeno otočné uložení kulometu Mg 15, takže na palubě musel být střelec/
-bylo nalezeno větší množství padákových spon a přesek, což potvrzuje teorii o vícečlenné posádce
-na palubě byl převážen náklad keramických a skleněných sklenic a hrníčků-bylo nalezeno velké množství střepů
S Petrem Hruškou během výpravy v roce 2008 | 2008 |
Místo dopadu v roce 2014 | Pohled z místa nárazu směrem k Nýrsku |
Z uvedených indicií vyplývají dva nejpravděpodobnější kandidáti- Meserrschmitt Bf 110 a Heinkel He 111. Doposud vše nasvědčovalo spíše Bf 110. V muzeu v Nýrsku, kde mají několik zajímavých fragmentů z tohoto letadla jsem ale našel uchycení kulometu, které neodpovídá typu Bf 110. Pokud by to byla verze He 111 vybavená motory DB 601, tak ovšem nesedí informace, že k havárii došlo na konci války, v roce 1945. Další záhadou je nalezení munice ráže 20mm. Ta by odpovídala verzi He 111H-10 až He 111H-16. Tyto verze ale nebyly poháněny motory Daimler-Benz, ale Jumo! Je zřejmé, že se zatím veškeré pátrání točí v kruhu a do správného směru ho může navést jen nález fragmentu či archivního dokumentu, který by stroj identifikoval. To, že se podaří nalézt něco na místě havárie je téměř vyloučené, kromě drobných střípků se zde již nenachází nic...Je to tedy spíš na Honzovi Vladařovi...
Padáková přeska | Zbytky munice r. 7.92 mm |
Spona z upínacích pásů | Zbytek výškoměru |
Součást palivového systému | Součást palivového systému |
Ventilové vahadlo motoru DB 601 | Sací ventil |
Vahadla a ventily z motoru | Zbytky upínacích a padákových popruhů. |
Držák kulometu MG 15 | Držák kulometu MG 15 |
Část kyslíkové soustavy | Krytky z povrchu stroje |
Původní barva ze spodku stroje | Plech v původní barvě |
Krytka | Krytka |
V prosinci 2014 byl v časopisu Detektor revue publikován článek spolupracovníka muzea v Nýrsku s přezdívkou Wood o této havárii. Autor dedukuje, že se jedná o Me 11OG-2/R2 sestřelený během souboje s americkými Liberatory dne 22.2.1944. Autor ale v dedukci opomíjí fakt, který sám v článku zmiňuje. Byla nalezena vložka válce motoru o průměru 150 mm, která odpovídá výrobci DB, ale motoru DB 601. "Stodesítka" verze G-2 ale měla motory DB 605...
Tento letoun i nalezená kostra jednoho z členů posádky si tedy svoje tajemství zatím stále drží a asi ještě nějakou dobu potrvá, než se povede tuto záhadu 2. sv. války "rozlousknout".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 23.12.2015
Kamarád Tomáš Tóth mi zaslal fotografii štítku, který kdysi nalezl na místě dopadu tohoto stroje. Tento štítek jednoznačně ukazuje na typ letounu- Messerschmitt Me 110. Motory Daimler-Benz DB 601 používaly verze C, D, E a F. Po dlouhé době tedy nastal v tomto případu aspoň nějaký posun...Typ letadla už víme, teď ještě to ostatní...
Díky Tome!
Další zajímavý příspěvek mi poslal "Beda" z Pardubic. Jedná se o stránku časopisu z r. /zřejmě/ 1964. Je zde popsán "senzační nález" nacistických dokumentů na dně Černého jezera. Dnes již víme, že se jednalo o zinscenovanou akci STB pod krycím názvem "Neptun" a že bedny s dokumenty byly na dno nastrčeny z politických důvodů. Co je ale zajímavé z hlediska havárie Me 110, je soupis předmětů nalezených potápěči na dně jezera. Jsou zde zmíněny "trosky bombardovacího letadla neznámého původu". Je tedy zřejmé, že části této "stodesítky" byly naházeny do jezera a je pravděpodobné, že tam jsou dodnes. Možná se právě tam skrývá klíč k vyřešení tohoto případu...
Díky Bedo!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 26.4.2017
Kolega Miroslav Jindra během svého pátrání po okolnostech "Akce Neptun" narazil v Archivu Bezpečnostních Složek na snímky, které zhotovila STB při dokumentování předmětů nalezených v Černém jezeře v roce 1964. Na snímcích je patrné torzo leteckého motoru Daimler-Benz pocházející z nehody Me 110. Jedním z dalších předmětů je pak překvapivě přídavná nádrž používaná na letounech P-38 Lightning! Jak patrno, nádrž někdo upravil a používal jako loďku. /Fond ABS via M. Jindra/ Díky Míro!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Za pomoc děkuji Muzeu Královského Hvozdu Nýrsko, konkrétně jeho řediteli, p.Karlu Velkoborskému.
Pavel Krejčí 12.2014