RWD-6 SP-AHN
Frantiszek Žwirko, Stanislaw Wigura
Těrlicko okr. Karviná 11.9.1932
Žwirko a Wigura byli polští letci, kteří tvořili výborně sehranou posádku. Setkali se v r. 1929 ve Waršavském studentském aeroklubu. Poručík Žwirko byl v té době zkušeným vojenským letcem, ing. Wigura konstruktérem lehkých sportovních letadel. Pilot Žwirko a mechanik Wigura absolvovali v roce 1929 první úspěšný let kolem Evropy na RWD-2. Později na letadlech RWD slavili úspěchy na všech závodech v Polsku. Účastnili se rovněž největších mezinárodních závodů "Challenge Internationale des Avions de Tourisme" ve Francii. III. Challenge v roce 1932 byla pořádána Německem. Polská osádka se strojem RWD-6 v okružním závodě dlouhém 7300 kilometrů zvítězila. Ze 41 letadel, které se Challenge zůčastnily, závod dokončilo pouze 25 letadel/mezi nimi tři československé posádky/.
Žwirko a Wigura u RWD-6 SP-AHN, který se jim stal osudným
Krátce po Challenge se jeho vítězové měli zůčastnit leteckého dne v Praze. RWD-6 se Žwirkem a Wigurou odstartovali z waršavského letiště v neděli 11.září 1932 po šesté hodině ranní. Povětrnostní situace nabyla dobrá a nad Těšínskem je kolem 8:30 překvapil silný vítr. Letoun silné poryvy větru nevydržel a letadlo se zřítilo u Těrlicka do lesa. Nárazem bylo polámáno několik stromů, letoun byl kompletně zničen. Posádka neměla šanci obroský náraz přežít a oba letci zahynuli.
V pondělí 12.září se konal smuteční obřad v kostele v Těrlicku, pak byly ostatky převezeny do Cieszyna a následně do Varšavy. Na Těšínsku i ve Varšavě se s letci loučily davy lidí-oba letci byli v té době v Polsku velmi populární, byli to národní hrdinové.
Unikátní fotografie, které zachycují odvoz trosek z místa nehody- Libore díky!
Na místě nehody pojmenovaném "Žwirkovisko" byl krátce po nehodě vztyčen břízový kříž s připevněnou vrtulí. V následujících letech zde byla z prostředků občanů polské národnosti postavena kaplička. Během 2.sv. války bylo Žwirkovisko zcela zničeno. Zachoval se pouze žulový kámen s nápisem "Žwirko a Wigura 11.9.1932". V roce 1950 zde byl umístěn pomník letce. V roce 1999, během 67. výročí tragické havárie, zde byl vztyčen žulový kříž.
Fotografie místa nehody krátce po nehodě. /via A. Šimíček/
Po několika letech byla na místě vybudována kaple.
Podoba pietního místa dnes- 2014
Na místo havárie jsem se zajel podívat v roce 2014. Po příjezdu mě překvapila monumentálnost celého pomníku a okolí. Samozřejmě, že mě lákalo najít aspoň kousek tohoto stroje. Vzhledem k tomu, že památník je turisty, zvláště polskými, hodně navštěvován, docela jsem uvítal dubnové deštivé a sychravé počasí, které polské turistické zájezdy odradilo. Žwirko a Wigura jsou dodnes polští národní hrdinové a já nijak netoužil poslouchat pohoršené řeči o tom, že je to pietní místo hrdinů, kde se nesmí ani vstoupit na trávník, natož tam něco hledat...
Podařilo se mi najít jediný fragment, který pravděpodobně pochází z RWD-6 SP-AHN. Je to ovládací páčka, snad z ovládání žaluzie motoru.
Pavel Krejčí 11.2014