Messerschmitt Bf 109G-6 W.Nr. ?
II./KG (J)6
Hptm. Erwin Zöllner ?
Dolany okr. Mělník 31.3.1945
Sobota 31. března 1945 se do historie zapsala jako poslední bojové vystoupení I.a II. KG(J)6. Obě Gruppe byly ten den zdecimovány americkými stíhači a do konce války se již ani jedna ze skupin nevzpamatovala. Obě skupiny v té době působily na letišti Klecany u Prahy, kde se její piloti přeškolovali z letounů Ju 87 Stuka a Ju 88 na stíhací Bf 109.
Dopoledne toho dne vzlétlo ze základny Mondolfo v Itálii 17 stíhacích Mustangů 309. Fighter Squadron k útoku na cíle v okupovaném Československu. Cílem se staly pozemní cíle na Klatovsku, Plzeňsku a okolo Prahy. Krátce po 14. hodině zaregistrovali američtí stíhači nad klecanským letištěm několik Messerschmittů Bf 109. Jednalo se zřejmě o stroje, které vedl velitel 4./KG(J) 6, Hptm. Erwin Zölner. Další stroje zrovna startovaly, takže američané byli ve výhodě-měli proti svým protivníkům rychlost a výšku a patřičně toho využili. Američané si nárokují 18 sestřelených německých strojů, skutečnost bude ale poněkud skromnější. Sestřeleno bylo kolem osmi Messerschmittů, všechny v širokém okolí Klecan. Mezi nimi byl i Hptm Zölner. Jeho "stodevítka" se měla roztříštit o svah železničního náspu mezi Dolany a Libčicemi nad Vltavou. Jisté je, že v těchto místech se jeden Bf 109 zřítil, jestli patřil právě Zölnerovi není doloženo. Po nárazu stroje byla trať na několik hodin uzavřena.
Během mého pátrání v okolí Klecan v roce 2008 jsem narazil na dva pamětníky, kteří si na tento den velmi dobře vzpomínali. Popsali mi, kde přesně stroj do náspu narazil. V poválečném období bylo těleso náspu upravovaváno a navýšeno, takže přímo na něm už žádné stopy po havárii nejsou. V okolí se ale podařilo najít několik fragmentů, které potvrzují vzpomínky pamětníků i archivní záznamy.
Pavel Krejčí 11.2014