Consolidated B-24 J Liberator
42-73138 "Butch"
343. Bomb Squadron, 98. Bomb Group, 15. AF
Dubeč okr. Plzeň-jih 22.2.1944
Operaci "Argument" provedla 8. a 15. letecká americká armáda ve dnech 19.-25. února 1944 s cílem bombardovat zbrojní a letecké továrny v Německu a na okupovaných územích. Součástí operace byl i nálet dne 22. února 1944 na letecké továrny Messerschmitt GmbH v Obertraublingu, severozápadně na Prufening v okolí Regensburgu a Mnichova v Bavorsku. Součástí velkého svazu byly Liberatory B-24 od 98. Bombardment Group USAAF, tyto čtyřmotorové letouny se u Regensburku oddělily a nabraly kurz na Plzeň. Stíhací doprovod amerických bombardérů se musel vrátit zpět na základny kvůli nedostatečnému doletu. Luftwaffe reagovala vysláním těžkých dvoumotorových stíhaček Me 110G-2 od II. gruppe eskadry ZG1 ze základny Wels u Lince.Krátce po poledni 22.2. 1944 došlo v prostoru Plzně k prudké bitvě, při které bylo sestřeleno několik Liberátorů a rovněž útočících Messerschmittů.
Jedním ze tří Liberátorů sestřelených ve vzdušném prostoru v okolí Plzně, byl B-24J 42-73138 s přezdívkou "Butch" velitele 1./Lt Goddarda. Letoun byl zasažen útočící "stodesítkou" zřejmě raketou WGr.21. Došlo k velkému výbuchu na pravé straně, začaly hořet motory č. 3 a 4.Další zásah letoun utržil hned v zápětí a to do pilotního prostoru. Letounu se utrhla část křídla s pravým vnějším motorem a začal se řítit k zemi. Během pádu došlo k dalšímu výbuchu, zřejmě palivové nádrže, který vyhodil z trupu S/Sgt. Raymonda Nouryho. Tlaková vlna mu zřejmě otevřela i padák, protože Noury se probral z bezvědomí ve výšce asi 5tisíc stop s otevřeným padákem. Otáčejíci se trup bombardéru s celým levým křídlem a částí pravého dopadl téměř kolmo nedaleko malé hájovny nedaleko samoty Dubeč na Nepomucku. Letoun po dopadu vytvořil obrovský kráter,vybuchl a shořel. V plamenech zahynulo deset členů jeho posádky, jediný přeživší byl Sgt. Noury. Utržené křídlo stroje spadlo dva a půl kilometrů dále na sever, poblíž Bukové hory. Motor č. 4, který se z něj oddělil pak nedaleko něj.
Místo dopadu u hájovny v Dubči těsně po události
Křídlo stroje u Bukové hory
Sgt Noury byl po přistání na padáku odveden na četnickou stanici v Chocenicích, kde si pro něj zanedlouho přijelo Gestapo. Byl zajat a do konce války zadržován v zajateckém táboře. Během výslechu udal Sgt. Noury němcům pouze svoji hodnost a jméno. Němcům se i proto nepodařilo identifikovat letoun a jeho posádku. To se podařilo teprve po válce americké vyšetřovací komisi a československým státním orgánům. V roce 1990 byl nedaleko kráteru u hájovny v Dubči postaven první památník-skromný kříž, který byl v roce 1992 doplněn pamětní deskou se jmény členů Goddardovy posádky. V roce 2009 pak byl zbudovan monumentální obelisk, umělecké dílo, které připomíná jednu z mnoha tragédií 2. sv. války.
První pomník posádce věnovaný obcí Prádlo /1990/
Nákres zachycující místo dopadu z kroniky obce Ždírec
První pokusy o průzkum této lokality uskutečnil již konce 80. let minulého století J. Kohout z Plzně , následován mnoha dalšími. Z místa bylo od té vyzdviženo velké množství zajímavých trosek letounu i osobních předmětů posádky. Dnes se na místě nalézá již jen kráter částečně naplněný vodou a v okolí drobné fragmenty. V roce 2008 se mi podařilo najít místo dopadu motoru č. 4 , které se nachází asi 200 metrů východně od Bukové hory.
Seznam členů posádky Liberatoru 42-73138:
1. pilot - Lt George M. Goddard+
2. pilot - Lt Haig Kandarian+
navigátor - Lt Joseph Frederick Altemus+
bombometčík - Lt Charles Fayne Spickard+
radiooperátor - Sgt Wayneworth Evanson Nelson+
střelec - Sgt Oscar William Houser+
střelec -Sgt Rexford Harwell Rhodes+
střelec -Sgt Harold Clevurn Carter+
střelec - Sgt Roy Elton Hughes+
střelec - Sgt John Aloysius Goldbach+
střelec - Sgt Raymund A. Noury-přežil
Jediný přeživší, Sgt. Raymund A. Noury navštívil Českou republiku a místo dopadu v roce 2004. Od února 2014 je v muzeu v Nepomuku otevřena expozice věnovaná této havárii.
Místo dopadu-vodou zaplavený kráter v roce 2008
Pamětní deska se jmény členů posádky z r. 1992 | "Zahrádka" s fragmenty-2008- dnes již neexistuje |
Část válce motoru | Část válce motoru |
Drobné fragmenty z trupu | Fragmenty z motoru č. 4 |
"Vnitřek" leteckého přístroje | Drobné fragmenty z motoru |
|
Výrobní štítek motoru P&W R-1830
Zlatý prsten Lt. Goddarda
Vrtulový list nalezený na místě havárie.
Vrchol Bukové hory- místo dopadu křídla a motoru
Operaci "Argument" a ztrátu tohoto letounu vyčerpávajícím způsobem popisuje kniha "Operace Argument" autorů K.Foud, J.Kolouch,V. Krátky, J. Vladař.
Informace čerpány rovněž z webových stránek města Blovice
Pavel Krejčí 11.2014