Avia S-199.438 Let. pluk 5
por. Kliment Josef +
Lipnice okr. Blovice 25.7.1950
bokorys-Petr Kolmann
Když poručík Kliment-mladý pilot 5.stíhacího leteckého pluku dostal ráno 25.7.1950 za úkol nacvičovat v prostoru Radyně prvky vyšší pilotáže, jistě netušil, že úkol nejenže nebude splněn, ale co víc-bude to jeho poslední den života. Dle vyšetřovacího protokolu měl na téměř bezoblačné obloze ve výšce 4000m nacvičovat výkruty,překruty,přemet a souvrat. Plánovaná doba letu-30 minut. Letoun ale z neznámých důvodů nezvládl, pravděpodobně se dostal do vývrtky a tu již nestačil vybrat. Ve vyšetřovacím spisu není žádná zmínka o vlastnostech tohoto letadla-výrobku znárodněného československého leteckého průmyslu. Jak známo, tento letoun byl pověstný svými mizernými letovými vlastnostmi, je tedy možné, že i ty mohly být faktorem, kerý se stal por.Klimentovi osudným. Letoun se po nárazu do pole zaryl asi tři metry hluboko do země, části letadla byly rozhozeny až 100 metrů daleko.
Místo havárie jsem hledal v roce 2011 na základě výpovědí pamětníků. Popis bohužel nebyl přesný, pole je velmi rozlehlé a tak to několik dní trvalo, než se povedlo najít první úlomky. Poté se již rychle podařilo najít epicentrum havárie. S Petrem "Gruši" Hruškou jsme na místě našli větší množství zbytků stroje, nejzajímavější byly zbytky z kokpitu.
Vyšetřovací spis se mi povedlo dohledat ten samý rok v archivu VUA Praha. Fotografie nehody jsou bohužel poničené po povodních v roce 2002, kdy byly části archivu zaplaveny. Bohudík se tyto fondy nezlikvidovaly a po zamražení jsou opět k dispozici.
Vyšetřovací spis z VUA Praha
Fotografie z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
![]() |
![]() |
![]() |
Místo dopadu 2011
![]() |
Přepínač kanálů radiostanice FUG 16 | Popisky úsekových spínačů | Mikrofon z pilotní kukly |
![]() |
![]() |
![]() |
Přesky z padáku a upínacích popruhů | Část odsuvného překrytu kabiny | Štítek z rámu radiostanice |
![]() |
![]() |
![]() |
Fragment ze zaměřovače REVI 16B | Fragment se zaměřovačem od stejného výrobce-bvf | |
![]() |
![]() |
Píst brzdy kola hlavního podvozku | Část motoru | Část rámu kabiny |
Zámky kapoty motoru | Zbytky motoru Jumo | Utržená část sedačky s kurtem |
Přepínač zapalování | Krytka | Část kanonu MG 151 |
Za bokorys stroje děkuji panu Petru Kolmannovi!
Pavel Krejčí 1.2014