North American P-51D Mustang
44-15347 QP-J
334. Fighter Squadron, 4.Fighter Group, 8.AF
1./Lt. William B. Hoelscher
Milostín okr. Rakovník 25.4.1945
44-15347, jediný Mustang 4.FG v barvě Olive Drab
Brad Hoelscher v kabině P-51D
Časně ráno dne 25. dubna 1945 odstartovaly ze základny v Debdenu stroje P-51D 334. stíhací squadrony k útoku na pozemní cíle v prostoru mezi Lincem a Prahou a hlídkování nad letišti v Praze. V 9:40 spatřili piloti této skupiny v blízkosti letiště Praha-Ruzyně několik strojů Me 262, které se chystaly přistát. Lt. Hoelscher prolétl baráží flaku a všiml si Me 262, který právě startoval. Pověsil se za něj a zasypával německý stroj krátkými dávkami. Po chvíli se mu podařilo nebohou Schwalbe udolat. Zasažený stroj dopadl přímo na plochu ruzyňského letiště a explodoval. Jeho pilot Sepp Huber od III./KG(J)6 zahynul. Lt. Hoelscher během pronásledování této Schwalbe sám inkasoval několik zásahů od ruzyňského flaku a nasadil kurz na západ,doprovázen dalšími stroji své squadrony. V prostoru obce Milostín na Rakovnicku bylo jasné, že jeho Mustang s kódovým označením QP-V už dál nedoletí. Pilot na poslední chvíli stroj opustil na padáku a snesl se těsně vedle hořícího vraku, ve který se proměnil jeho stroj. V těsné blízkosti havárie stroje se v té době vyskytovala mladá dívka z Milostína-Zdeňka Drexlerová, která americkému letci ukázala směr, kterým má uprchnout. Po nějaké době se Lt. Hoelschera ujali p.Strnad a Nobilis. Letec našel úkryt v chatě pana Strnada v lese u osady Nový Dvůr. Poté několikrát změnil úkryt. Zajímavostí je, že se během druhé noci byl tajně podívat na trosky svého stroje, které byly svezeny na dvůr statku p. Drexlera.Definitivní úkryt našel v bytě četníka kpt. Havlíčka v Rakovníku a zde se také dočkal konce války. Lt. Hoelscher se stal posledním stíhacím pilotem 8. Air Force, který byl ztracen na evropském bojišti.
Lt Hoelscher. / 4th fighter group association/
Přesné místo dopadu stroje Lt. Hoelschera po válce upadlo v zapomění. Od začátku devadesátých let po něm pátralo množství badatelů, pokud vím, nikomu se jej nalézt nepodařilo. Jediné, co se z letadla zachovalo, byla vztlaková klapka, kterou si z místa hned po havárii odnesl p.Fryc z Milostína.Dalším artefaktem bylo pouzdro pistole, které Lt.Hoelscher věnoval p.Nobilisovi, který se podílel na jeho ukrytí. Oba předměty skončily ve sbírce Svatopluka Vyvážila z Chomutova.
Vztlaková klapka Hoelscherova P-51D -muzeum Červený hrádek
V listopadu 2014 jsem po místě začal pátrat a byl to právě pan Fryc, dnes asi jediný žijící pamětník v okolí, který mě nasměroval správným směrem. Během mé návštěvy u něj v Milostíně se mi povedlo ho "ukecat", nechal se naložit do auta a vydali jsme se do rozlehlých polí jižně od Milostína. Ukázal mi místo v polích, kde si jako desetiletý kluk pamatoval spálené trosky a odkud si domů odtáhl vztlakovou klapku a kulomet z letadla. Jak se později ukázalo, spletl si místo o několik set metrů. Bylo to hlavně proto, že některé cesty mezi poli byly později rozorány, takže orientovat se v těchto místech je dnes velmi těžké. Během hledání mi ale přálo štěstí, podařilo se mi najít jeden úlomek a ten mě dovedl až ke vzdálenému místu havárie.
Pan Fryc z Milostína, díky němuž bylo 3.11.2014 nalezeno místo dopadu.
Dle vyprávění p. Fryce se letoun po dopadu zaryl do země jen mírně a téměř celý shořel. Tomu odpovídalo i nalezené místo dopadu. V zemi byly nalezeny spálené trosky, mezi nimi několik zachovalejších fragmentů.
Část bloku motoru | Zbytek motorové kapoty |
Střely r. 12.7 mm | Štítek z komponentu |
Zbytek kompasu, štítek odhozu bomb | Umístění štítku |
Části vrtulových listů | Tlakoměr |
Śtítek z chladícího systému | Štítek z radiostanice |
Části přídě stroje | Část konstrukce |
Část přístroje | Zbytky munice ráže 12.7 mm |
Potrubí systému chlazení motoru | Značky na potrubí |
Není jistě bez zajímavosti, že se Lt. Hoelscher po ukončení 2.sv. války zůčastnil dalších dvou válečných konfliktů. Během války v Koreji létal na F-86 Sabre a 11.října 1952 si ke svým sestřelům připsal severokorejský Mig-15. Zůčastnil se rovněž války ve Vietnamu, kde létal jako pilot A-1 Skyraider. Z letectva odešel v roce 1970, zemřel v roce 1982.
Brad Hoelscher jako pilot F-86 Sabre 4. Fighter-interceptor Wingu na základně Kimpo v Koreji- 1952
Pavel Krejčí 11.2014