Messerschmitt Me 110G-2 

 

  W.Nr 6417  2N+GP

 

II./Zerstörergeschwader/ZG/ 1

 

Uffz. Heinz Schlenkert+

 

Líšťany okr.Plzeň-sever   22.2.1944

 

 


 

 

 


Operaci "Argument" provedla 8. a 15. letecká americká armáda ve dnech 19.-25. února 1944 s cílem bombardovat zbrojní a letecké továrny v Německu a na okupovaných územích. Součástí operace byl i nálet dne 22. února 1944 na letecké továrny Messerschmitt GmbH v Obertraublingu, severozápadně na Prufening v okolí Regensburgu a Mnichova v Bavorsku. Součástí velkého svazu byly Liberatory B-24 od 98. Bombardment Group USAAF, tyto čtyřmotorové letouny se u Regensburku oddělily a nabraly kurz na Plzeň. Stíhací doprovod amerických bombardérů se musel vrátit zpět na základny kvůli nedostatečnému doletu. Luftwaffe reagovala vysláním těžkých dvoumotorových stíhaček Me 110G-2 od II. gruppe eskadry ZG1 ze základny Wels u Lince.

Krátce po poledni 22.2. 1944 došlo v prostoru Plzně k prudké bitvě, při které bylo sestřeleno několik Liberátorů a rovněž útočících Messerschmittů. Na straně útočící ZG 1 je zaznamenána ztráta čtyř "Zerstörerů". U obcí Metly a Kasejovice se posádkám podařilo provést nouzové přistání do terénu a letouny byly později rozebrány technickým komandem Luftwaffe a odvezeny. Další dvě "stodesítky" byly na odpis. U Hartmanic  v okrese Klatovy se zřítila Me 110G-2 W.Nr 420009 posádky Meissl/Metz. Oba letci stroj včas opustili na padáku a později se vrátili k jednotce.

Posádka stroje Me 110G-2 W.Nr 6417 při útoku na Liberátory odpálila rakety WGr 21 a zahájila útok kanony MG 151. Během toho byl ale stroj zasažen obrannou palbou střelců a zřítil se severně od obce Líšťany na plzeňsku. Pilot Uffz. Heinz Schlenkert zahynul při nezdařeném seskoku padákem. Jeho bordfunker se na padáku zachránil.
Letoun dopadl na pole poblíž státní silnice z Plzně na Karlovy Vary a zaryl se do země. V říjnu 2014 bylo Pavlem Krejčím a Petrem Hruškou místo dopadu lokalizováno. Na místě byl pak dne 28.10.2014 proveden záchranný  výzkum pod vedením archeologa Jana Vladaře. Po odkrytí kráteru se v jedné přímce vyrýsovaly raketnice WGr. 21, oba motory DB 605, podvozkové nohy, a uprostřed příď trupu. Zbytky stroje byly z hloubky cca 4 metry vyzdviženy. Po očištění a konzervaci se počítá s vystavením alespoň částí zbytků letounu v muzeu v Nepomuku. Tam se již nyní nachází výstava trosek B-24  42-73138 "Butch" 1./Lt Goddarda, který se ten samý den zřítil  u Dubče právě po ůtoku "stodesítek" od ZG 1.

 

Odkrývání místa dopadu Raketnice WGr 21
   

 

Reduktor motoru DB 605 Podvozková noha
   

 

Oba motory po vyzdvižení ze země Detail motoru č. 1
   

 

Detail motoru č.2 Motor č. 1
 
 

Další informace o operaci Argument lze nalézt v knize autorů K.Foud,J. Kolouch,V. Krátký a J. Vladař "Operace Argument" /2004/

Jan Vladař, Pavel Krejčí, Petr Hruška 10.2014